به گزارش ایبِنا، وزن کالاهای صادراتی به ۱۰۰ کشور جهان طی مدت مذکور ۱۸ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۱۱۵ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴ و ۶۰ صدم درصدی روبهرو بوده است.
گفتنی است کالاهای صادراتی به ۱۰۰ کشور جهان ۹۹ و ۷۸ صدم درصد از کل سهم وزنی و ۹۷ و ۶۲ صدم درصد از سهم ارزشی کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.
قابل ذکر است که مجموع کل صادرات ایران طی دو ماهه نخست سالجاری به کشورهای نخست جهان ۱۸ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۱۶۵ تن به ارزش ۷ میلیارد و ۷۳۸ میلیون و ۹۸۲ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزش به ترتیب ۴ و ۷۹ صدم درصد و ۲۱ و ۹۳ صدم درصد افزایش داشته است.
آمار منتشر شده از صادرات کالاهای ایران بیانگر این است که ۶۹ کشور از ۱۰۰ کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش با رشد مثبت و ۳۱ کشور دیگر با رشد منفی مواجه بودهاند.
بنابراین گزارش کشور ماداگاسکار با ۳۸ هزار و ۱۲۳ صدم درصد افزایش ارزشی نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته، بیشترین افزایش را داشته است و پس از آن کشورهای موزامبیک، بنین، برزیل، اوگاندا، مکزیک، مالتا، صربستان، پرتغال، آلبانی، تونس، قطر، غنا و بلاروس افزایش رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتهاند.
شایان ذکر است که کشور بلاروس با خرید ۴۷۳ هزار و ۹۲۸ دلار در رتبه ۸۴ مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد و با افزایش ۳۶۳ و ۵۷ صدم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.
این گزارش حاکی است کشور سوئیس با خرید ۶۶۰ هزار دلار در رتبه ۷۸ کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارد و با ۹۴ و ۸۳ صدم درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین افت ارزشی را داراست و پس از آن فیلیپین، جماهیر عربی لیبی، سنگاپور، الجزایر، تاجیکستان، اسلواکی و ژاپن بیشترین افت ارزشی را داشتهاند.
صدمین کشور مقصد کالاهای صادراتی طی دو ماهه نخست سالجاری توگو با خرید ۸۰ تن به ارزش ۹۶ هزار دلار است.