مهدی طوبایی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه سیستم تسویه بانکی برای پرداخت سازان پیاده و اجرایی شده که فرآیند پرداخت یاری را تکمیل کرده است، گفت: طراحی پرداخت یاری فرآیندی بود که از تابستان سال ۱۳۹۶ با همکاری بانک مرکزی و شرکت شاپرک شروع و محقق شد و از جمله پروژههایی به شمار میرود که چهار نهاد از جمله دادستانی، بانک مرکزی، شاپرک، شرکتهای PSP و بانکها اشاره داشت که در طراحی روند پرداخت یاری نقش مهمی داشتند و بعد از اجرای نسخههای آزمایشی و چند نسخه اولیه هم اکنون ویرایش سوم مستند پرداخت یاری که در تابستان ۱۳۹۷ از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد، در حال اجرا و پیگیری است؛ تمامی نقاط و بخشهای مستند پرداخت یاری قابل تغییر است و باید در زمانی که نیاز است نسبت به ویرایش برخی قسمتها اقدام کرد تا اکوسیستم بتواند فعالیت بهتری داشته باشد، دو بخش تجمیع پول در حساب یک شرکت و احراز هویت مرچنت نهایی شده و شاپرک نیز آمادگی دارد تا از پیشنهادات و مدلهای مناسب برای پوشش این دو بخش در حوزه پرداخت یاری استفاده کند.
معاون توسعه و نظارت شرکت شاپرک افزود: در تابستان سال گذشته پروتکلهایی مختلف در حوزه پرداخت یاری پیگیری شد و با هفت شرکت پرداخت یار به توافق رسیدیم و موافت نامه امضاء شد، اما در حال حاضر تعداد پرداخت یاران دارای مجوز از سوی شاپرک ۳۴ شرکت به شمار میرود و سایر پرداخت یاران در بخش بررسی و آزمایش قرار دارند؛ از جمله اقدامات انجام شده از سوی شاپرک به منظور تسهیل شرایط پرداخت یاری باید به ایجاد سرور آزمایشی و همکاری ۲۴ ساعته با شرکتهای پرداخت یار اشاره داشت که نقش مهمی در توسعه اکئسیستم پرداخت یاری داشته است.
وی تاکید کرد: بانکها در حوزه پرداخت یاری باید اقداماتی را انجام میدادند و در همین راستا نیز ضروری بود تا پروتکل وب سرویس پرداخت یاری طراحی و پیاده سازی شود تا فرآیند پرداخت یاری تکمیل شود اما نوعی کم کاری در شبکه بانکی در این بخش سبب شده تا این موضوع توسط بانکهای زیادی پیگیری نشود و صرفا هم اکنون یک بانک سرویس را به صورت وب سرویس طراحی، پیاده سازی و اجرایی کرده باشد که با افزایش تعداد بانکهای صاحب پروتکل وب سرویس پرداخت یاری فرآیند پرداخت یاری و توسعه آن شتاب بیشتری خواهد گرفت و عملیات تسویه نیز در بانکهای بیشتری انجام خواهد شد که برای بانکها با توجه به گردش مالی بالا مناسب است.
طوبایی ادامه داد: هم اکنون یک بانک خصوصی تمامی تست های وب سرویس را تمام کرد و از هفتم خرداد ماه سرویس در اختیار شرکتهای پرداخت یاری که با بانک آینده قرار داد داشتند، قرار گرفت و این شرکتها با ترمینالها نسبت به انجام تراکنش اقدام کردند؛ از سویی دیگر، سال گذشته در شرکت شاپرک اقدامات تکمیل فرآیند تسویه پرداخت یاران را با بانک دیگری آغاز کردیم که در این روش از راهکار فایلی به منظور رفع فوری مشکلات استفاده شد و تراکنشهایی نیز توسط چند شرکت پرداخت یار انجام شد، اما با توجه به ضرورت پیاده سازی به صورت وب سرویس این بانک اقدامات لازم را انجام نداد، اما با چند بانک نیز در حال مذاکره هستیم تا این سرویس پیاده سازی و اجرایی شود.