23 مرداد 1401 - 12:30

حمل ۳ هزار تُن کالا و ۱۱۴ TEU بار ترانزیتی از طریق کریدور شمال- جنوب توسط کشتیرانی ایران

حمل ۳ هزار تُن کالا و ۱۱۴ TEU بار ترانزیتی از طریق کریدور شمال- جنوب توسط کشتیرانی ایران
با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب مطابق با برنامه‌های دولت سیزدهم، کالای ترانزیتی از طریق این کریدور در یک سوم زمان معمول، در مقصد تحویل داده می‌شوند که بر این اساس، از اول خرداد ماه تا اول مرداد ماه سال جاری بیش از ۳ هزار تن کالا و ۱۱۴ TEU کانتینر از سوی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب جابه‌جا شده است.
کد خبر : ۱۴۰۴۸۲

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ۱۵ فروردین ماه سال جاری کارگروه عملیاتی توسعه کریدور شمال –جنوب را تشکیل داده است که بر این اساس، با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، کالا‌های ترانزیتی از این مسیر، در یک سوم زمان معمول، در مقصد تحویل داده می‌شوند.


مناقشات میان روسیه و اوکراین در کنار موقعیت ویژه ژئوپلتیک ایران در منطقه، زمینه را برای احیای کریدور شمال-جنوب فراهم کرده که این امر، فرصت تجاری بسیار خوبی را پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است؛ این در حالی است که کشور روسیه نیز با توجه به شرایط کنونی خود، به اهمیت این مسیر پی بُرده و برای استفاده از آن، ابراز علاقه کرده است.

 

در این میان، مدیریت ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر حساسیت این پروژه ملی و آثار مثبتی که اجرای آن می‌تواند در اقتصاد ایران داشته باشد، واقف است و تمام بخش‌ها و شرکت‌هایی که در حوزه فعالیت‌های کشتیرانی در این کریدور دخیل بوده و می‌توانستند نقش آفرینی نمایند، بلافاصله در این حوزه فعال و وارد عمل شده‌اند.

 

بر این اساس، کالایی که از مبدأ بنادر کشور‌های آسیای میانه و از طریق دریای خزر به بنادر ایران می‌رسد، از سوی ناوگان کشتیرانی حمل شده و سپس با امکانات این گروه در حوزه حمل‌و‌نقل ترکیبی، کالا را تحویل می‌گیرد و از طریق جاده یا ریل، آن را به سمت بنادر جنوبی حمل می‌کند؛ این فرآیند از سمت بنادر کشور‌های آسیای شرقی به آسیای میانه به صورت بالعکس طی می‌شود.

 

در این میان، روس‌ها و هندی‌ها به خوبی می‌دانند که «ترانزیت تایم» حمل کالا در مسیر‌های دریای سیاه و کانال سوئز، بین ۴۵ تا ۶۰ روز است و کالا در این دو مسیر، از بنادر کشور‌های آسیای میانه به کشور‌های آسیای شرقی ۱۴ هزار کیلومتر را طی می‌کند که مسیری بسیار طولانی به شمار می‌رود؛ اما همان کالا در کریدور شمال-جنوب و از طریق بندرعباس و بندر چابهار، تنها در مدت ۱۴ الی ۱۵ روز به مقصد می‌رسد که یک سوم زمان معمول است.

 

بر این اساس، از اول خرداد ماه تا اول مرداد ماه سال جاری بیش از سه هزار تن کالا و ۱۱۴ TEU کانتینر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب جاه‌جا شده است؛ این در حالی است که در صورت وجود هماهنگی میان دستگاه‌های دخیل در این پروژه بسیار مهم، کریدور شمال-جنوب، قابلیت‌های ویژه‌ای دارد. 

ارسال‌ نظر