به گزارش ایبِنا و به نقل از لایو مینت، انتظار میرود ایران و هند قبل از برگزاری اجلاس دریایی جهانی هند که قرار است در ماه اکتبر در دهلی نو برگزار شود، یک قرارداد بلند مدت برای توسعه بندر چابهار ایران تا ماه سپتامبر امضا کنند.
طبق این قرارداد که پس از سالها مذاکره بین دهلی و تهران بسته میشود، هند مجوز توسعه ترمینال شهید بهشتی را در بندر چابهار دریافت میکند. شرکت پورت گلوبال هند و آریا بنادر ایران در ۲۰۱۶ قراردادی برای توسعه این بندر امضا کرده بودند.
طبق گفته یکی از مقامات وزارت بنادر هند طرح کلی این قرارداد بلند مدت در ماه آینده نهایی میشود و این قرارداد احتمالاً در سپتامبر امضا خواهد شد.
ایران و هند در حال حاضر یک قرارداد یک ساله برای تمدید توسعه و راهاندازی این ترمینال در بندر چابهار امضا میکنند. اما هند خواستار قرارداد بلند مدتتری است تا از طرحهای سرمایهگذاری و توسعه این بندر مطمئن باشد.
مذاکرات در مورد این قرارداد بلند مدت قبلاً به خاطر اختلاف نظر بر سر بند داوری این قرارداد متوقف شده بود. ایران موافق داوری بین المللی در مورد این قرارداد نبود، اما گزارشها حاکی از به توافق رسیدن این دو کشور بر سر این مسئله به شرط برگزاری دادگاههای داوری در کشورهای بیطرف مثل سنگاپور و دبی است.
هند در ۲۰۱۶ متعهد به پرداخت ۸۵ میلیون دلار برای توسعه این بندر شد به علاوه ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار. اما ایران از تلاشهای هند در گذشته راضی نیست و سفیر ایران در هند روند توسعه این بندر را بسیار آهسته اعلام کرده است.
چابهار در جنوب شرق ایران دروازهای برای هند جهت دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی است.
در ۲۰۱۶ و در زمان دیدار نارندرا مودی، رییس جمهور هند از تهران، قراردادی بین هند، ایران و افغانستان برای توسعه چابهار به عنوان یک کوریدور تجاری و حمل و نقلی برای اتصال اقتصاد این سه کشور امضا شد. اما از سرگیری تحریمهای ایران در ۲۰۱۹ با خروج آمریکا از قرارداد برجام و همچنین سقوط دولت افغانستان در ۲۰۲۱ همه چیز را پیچیدهتر کرد. اما در سال گذشته میلادی گروهی از وزارت بنادر هند از ایران دیدار کردند و مذاکرات برای توسعه بندر چابهار سرعت بیشتری گرفت.
هند همچنین در پروژه ساخت خط آهن ۷۰۰ کیلومتری چابهار-زاهدان مشارکت دارد. قرارداد این پروژه در ۲۰۱۶ بین دو کشور بسته شد.