17 شهريور 1403 - 12:23

توافق چین و اتیوپی برای مبادله ارز‌های محلی

توافق چین و اتیوپی برای مبادله ارز‌های محلی
توافق بین چین و اتیوپی برای تسهیل تجارت با استفاده از واحد پول ملی اتیوپی "بیر" و پول ملی چین "یوآن" در طول معاملات بین دو کشور حاصل شد.
کد خبر : ۱۶۶۳۸۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، احمد شیدی، وزیر دارایی اتیوپی، از توافق اولیه با چین برای تسهیل تجارت با استفاده از پول ملی اتیوپی، «بیر» و پول ملی چین، «یوآن» خبر داد.

شیدی در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این توافق، در صورت رسمی شدن، کمبود ارز در اتیوپی را جبران می‌کند.

این گام در پی معامله سوآپ ارزی است که اتیوپی در جولای گذشته با امارات متحده عربی به ارزش ۴۶ میلیارد بیر اتیوپی (۸۱۶.۷۹ میلیون دلار) منعقد کرد.

در همین زمینه،  لی کیانگ نخست وزیر چین، با نخست وزیر اتیوپی گفت‌وگو کرد که طی آن دو طرف بر اهمیت تقویت هم افزایی استراتژی‌های توسعه، گسترش دامنه تجارت و سرمایه گذاری و بررسی فعال راه‌های همکاری تاکید کردند.

کیانگ تاکید کرد که چین از اتیوپی در ادغام کامل با گروه بریکس حمایت می‌کند و آماده همکاری با اتیوپی برای تقویت همکاری بین کشور‌های جنوب جهانی است.

 وزیر دارایی اتیوپی نیز گفت: اتیوپی آماده است تا برای اجرای نتایج اجلاس سران FOCAC تلاش کند، از تجربه موفق چین در اصلاحات و باز کردن فضای باز، گسترش بیشتر تجارت بین آفریقا و چین، و افزایش فرآیند صنعتی شدن در آفریقا بیاموزد.

پس از این گفت‌وگو، کیانگ و شیدی شاهد امضای تفاهمنامه‌های همکاری‌ دوجانبه در زمینه جاده سازی، اقتصادی و تجاری، صادرات محصولات کشاورزی به چین، فناوری فضایی، علوم زمین، توسعه سبز و کم کربن، توسعه روستایی، معیشت مردم، عدالت بودند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر