17 شهريور 1403 - 16:30

رکوردزنی قیمت مسکن در بریتانیا

رکوردزنی قیمت مسکن در بریتانیا
قیمت مسکن در بریتانیا با رشدی ۴.۳ درصدی به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسید.
کد خبر : ۱۶۶۴۰۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از یورونیوز، شاخص قیمت خانه هالیفاکس بریتانیا (UK Halifax House Price Index) برای آگوست، که روز جمعه منتشر شد، به میزان ۴.۳ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش از نوامبر ۲۰۲۲ بود. این میزان به طور قابل توجهی بیشتر از ۲.۴ درصد ثبت شده در جولای و کمی بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران با رقم ۴.۲ درصد بود.

این افزایش بالا تا حدی به دلیل رشد پایین قیمت خانه در سال گذشته است که امسال با افزایشی بیش از حد معمول نمایان شده است.

در آگوست، هزینه متوسط یک ملک به ۲۹۲،۵۰۵ پوند رسیده که بالاترین قیمت از اوت ۲۰۲۲ و کمی بیشتر از قیمت ۲۹۱،۵۸۵ پوند در جولای است.

همچنین قیمت‌ها در مقیاس ماه به ماه درآگوست ۰.۳ درصد افزایش یافت، که از ۰.۹ درصد ثبت شده در جولای کمتر بود، اما هنوز بالاتر از پیش‌بینی‌های بازار با رقم ۰.۲ درصد بود.

ایرلند شمالی، با افزایش ۹.۸ درصدی قیمت مسکن سالانه در آگوست، بیشترین رشد قیمت املاک در بریتانیا را داشت. قیمت خانه‌ها در ولز ۵.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، در حالی که اسکاتلند شاهد رشد ملایم‌تری با رقم ۱.۷ درصد بود. قیمت‌ها در لندن نیز ۱.۵ درصد افزایش یافت.

در ماه آگوست، قیمت متوسط املاک در ولز ۲۲۴،۴۳۳ پوند بود، در حالی که قیمت‌ها در ایرلند شمالی به طور متوسط ۲۰۱،۰۴۳ پوند است. املاک اسکاتلند با متوسط قیمت ۲۰۵،۱۴۴ پوند و خانه‌های لندن با قیمت متوسط ۵۳۶،۰۵۶ پوند، همچنان گران‌ترین هستند.

آماندا برایدن، رئیس بخش وام‌های مسکن هالیفاکس، گفت: با افزایش فعالیت‌های بازار و احتمال کاهش‌های بیشتر نرخ بهره، انتظار داریم قیمت خانه به رشد ملایم خود در بقیه سال ادامه دهند.

علیس هین، تحلیلگر مالی شخصی در سرویس سرمایه‌گذاری آنلاین Bestinvest، در یادداشتی گفت: تقاضای قوی برای املاک با افزایش تعداد آگهی‌های فروش همراه شده است، زیرا فروشندگان که قبلاً منتظر بهبود شرایط بازار بودند، اکنون در حال اقدام هستند.

تصمیمات آینده بانک مرکزی انگلستان برای بازار مسکن این کشور حیاتی است. جلسه بعدی تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره در تاریخ ۱۹ سپتامبر برگزار خواهد شد. در آگوست، بانک انگلستان نرخ بهره را به میزان ۰.۲۵ درصد کاهش داد و کمیته سیاست پولی با رأی ۵-۴ به این کاهش رأی داد.

در بازار مسکن، جهت‌گیری تصمیمات نرخ بهره به ویژه مهم است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر می‌تواند منجر به کاهش وام‌گیری و در نتیجه بازار مسکن کند و بی‌تحرک شود. از طرف دیگر، کاهش نرخ‌های بهره می‌تواند با کاهش هزینه‌های وام‌گیری، علاقه به بازار مسکن را افزایش دهد.

اگرچه بانک انگلستان نسبت به سایر بانک‌های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو آمریکا موضع تهاجمی‌تری اتخاذ کرده است، اما انتظار می‌رود که تا پایان سال حداقل یک کاهش دیگر در نرخ بهره داشته باشد که می‌تواند به رشد بازار مسکن بریتانیا کمک کند.

هین افزود: در حالی که انتظار می‌رود تصمیم کاهش مجدد نرخ بهره قبل از پایان سال انجام شود - هرچند احتمالاً به این زودی‌ها نخواهد بود - می‌تواند نرخ‌های وام‌گیری برای وام‌گیرندگان جدید و کسانی که به دنبال تغییر نرخ هستند، بهبود بخشد، اما برای کسانی که در قرارداد‌های نرخ ثابت قفل شده‌اند، نگرانی‌ها را کاهش نخواهد داد.

افرادی که قرارداد‌های بلندمدت نرخ ثابت را قبل یا در اوایل دوره افزایش نرخ‌های بانک انگلستان امضا کرده‌اند، احتمالاً با افزایش پرداخت‌ها هنگام بازپرداخت مواجه خواهند شد.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر