کارشناسان: پیروزی هریس برای اقتصاد آلمان بهتر است

کارشناسان: پیروزی هریس برای اقتصاد آلمان بهتر است
کارشناسان انتظار دارند در صورت پیروزی هریس، ثبات بیشتری در مقایسه با ترامپ در قیمت‌ها و بازار‌های مالی بین المللی ایجاد شود.
کد خبر : ۱۶۷۷۶۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، تحلیلی که توسط مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا در مانهایم آلمان انجام شد، نشان داد که پیروزی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ممکن است در مقایسه با پیروزی ترامپ دونالد، رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواه، برای اقتصاد آلمان بهتر باشد.

این تحلیل شامل نظرات ۱۸۹ کارشناس بازار مالی بود که ۴۵ درصد از آن‌ها انتظار رشد قوی‌تری در تولید ناخالص داخلی آلمان در صورت پیروزی هریس (۶۰ ساله) داشتند، در حالی که تنها ۷ درصد معتقد بودند که ریاست جمهوری ترامپ (۷۸ ساله) بهتر خواهد بود؛ و بقیه انتظار هیچ تفاوتی نداشتند.


کارشناسان ترجیح خود را برای پیروزی هریس به عوامل متعددی نسبت می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها انتظار ثبات بیشتر در قیمت‌ها و بازار‌های مالی بین‌المللی، و وجود رویکرد حمایت‌گرایانه کمتر در مقایسه با سیاست‌های تجاری مورد انتظار ترامپ، علاوه بر تأثیر مثبت بالقوه بر روابط آلمان و آمریکا است.


از سوی دیگر، کارشناسان مؤسسه‌های «ایفو» و «اکونپل اروپا» نسبت به پیامد‌های احتمالی پیروزی ترامپ بر صنعت آلمان، از جمله احتمال کاهش تقریباً ۱۵ درصدی صادرات آلمان به آمریکا به علاوه به ویژه صنایع خودروسازی و داروسازی تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش قیمت تمام شده محصولات آلمان در بازار آمریکا در نتیجه تعرفه‌های احتمالی هشدار دادند.

کارشناسان راهکار‌های متعددی را برای محافظت از اقتصاد آلمان در برابر پیامد‌های منفی احتمالی نتایج انتخابات پیشنهاد می‌کنند که مهمترین آن‌ها تقویت روابط تجاری با سایر کشور‌ها و اتخاذ تدابیری برای تحریک سرمایه گذاری داخلی است.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر آینده، کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که سیاست‌های رئیس جمهور سابق ممکن است منجر به افزایش قیمت‌ها برای مصرف کنندگان شود و بر تجارت بین المللی تأثیر منفی بگذارد.

هدف اعلام شده از سیاست‌های ترامپ تکیه بر تعرفه‌ها برای افزایش درآمد‌های دولتی و استفاده از آن به عنوان کارتی برای فشار بر کشور‌هایی مانند چین و در عین حال تشویق شرکت‌ها برای بازگرداندن مراکز تولیدی خود به ایالات متحده است.

ترامپ در جریان مناظره تلویزیونی خود با رقیب دموکرات خود هریس در سپتامبر گذشته گفت: «کشور‌های دیگر، پس از ۷۵ سال، بالاخره باید به خاطر هر کاری که برای جهان انجام داده‌ایم، به ما بپردازند».

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر