به گزارش ایبِنا، عباس آخوندی در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم، گفت: از دقت نظر رییس، هیات رییسه و نمایندگان مجلس در رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی سپاسگزارم، به طور قطع این دقت نظر و پخش مستقیم این جلسات سرمایه اجتماعی بزرگی برای دولت و مجلس در ادامه مسیر خواهد بود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسکن دستکاری شده ترین بخش در اقتصاد کشور است، از وجود ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشور خبر داد و افزود: همچنان که نمایندگان در تذکرات و مطالب خود بیان کردند برنامه عمل وزرا همان برنامه ۵ ساله ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید وزرا تدابیر روشنی برای اجرای آنها داشته باشند.
آخوندی ادامه داد: آقای محبی نیا در تذکر خود مطرح کردند که در این فرصت کوتاه شما چند محور اساسی که می خواهید در چهارساله آینده آنها را پیگیری کنید بیان کنید؛ البته این به معنای بی توجهی به سایر موارد نیست و دیگر موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد؛ بنابراین در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقاد از خودرو محوری و ریل پایه شدن حمل و نقل کشور اشاره خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: با توجه به مطالبی که پیرامون بخش مسکن مطرح شد در رابطه با این بخش سخن خود را شروع می کنم؛ بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
آخوندی تعداد خانوار موجود در کشور را ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار خانوار دانست و گفت: تعداد خانه در کشور ۲۵ میلیون و چهارصد هزار است، پس به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه در کشور وجود داشته یعنی باید اوضاع بسیار مناسب باشد اما آیا وضعیت مسکن مناسب است؟ به طور قطع مناسب نیست.
وی با یادآوری اینکه آمار سال ۹۵ بیانگر وجود ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشور است، تصریح کرد: این تعداد در سال ۹۰، ششصد و سی هزار بوده یعنی ظرف ۵ سال حدود دو میلیون خانه خالی به کشور افزوده شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان وجود ۲ میلیون و یکصد هزار خانه دوم در کشور، افزود: اگر هر خانه را ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم جمع آن می شود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است؛ یعنی بیش از ۴ برابر کل ارزش بازار بورس ایران و این وضعیت دستکاری شده مسکن در کشور است.
آخوندی با بیان اینکه در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۹ برابر افزایش یافت، گفت: همچنین قیمت آپارتمان ۶ برابر افزایش یافت، این در حالی بوده که شعار دولت سابق حذف قیمت زمین از ساختمان بود.
وی با بیان اینکه تنها در منطقه یک تهران ۳۱ هزار خانه خالی وجود دارد، افزود: این به معنای اتلاف منابع مالی است و این وضع قطبی شدن شهر در شمال شهر نسبت به جنوب شهر قیمت مسکن بیش از ۱۲ برابر است؛ این وضعیت عدالت اجتماعی است؟ آیا این همان عدالت اجتماعی است که جمهوری اسلامی در پی آن است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: فقط بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانههای مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است آیا این روند قابل ادامه است که مطالبات بانک ها مرتب از دولت فزاینده باشد؛ تصور می کنید این اتفاق تصادفی رخ داده یا نتیجه سوداگری و فساد در بازار ساختمان در ایران است؟
آخوندی خطاب به صادقی نماینده تهران، گفت: ایشان یادآور شدند که شما چه اقدامی برای جلوگیری از برج سازی ها انجام دادید؛ اگر شما می خواهید بدانید در پی اقدامات انجام شده جلوی شهرفروشی در کشور را گرفتیم.
وی یادآور شد: همچنین از مجوز و تراکم فروشی جلوگیری کردیم؛ حتی از تورم مسکن و تورم میانگین عمومی کشور در شرایطی که بزرگترین افتخار رییس جمهور کاهش تورم است، تورم مسکن از میزان تورم هم پایین تر است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: این به معنای این است که جلوی فساد را گرفتیم و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی شهرفروشی ایستاد؛ این وضعیتی که ادامه داشت در بخش مسکن قابل ادامه نبود؛ شما فکر می کنید قابل ادامه بود که نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد در قیمت مسکن داشته باشیم، شهر فروشی ادامه داشته و خانه های خالی ادامه باید.
آخوندی در خصوص مسکن ایران، ۴ گروه را یادآور شد و گفت: خانه اولی ها، حاشیه نشینان که بیش از ۱۱ میلیون نفر هستند، بافت های فرسوده با جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون نفر و گروه های کم درآمد، ۴ گروهی هستند که این وزارتخانه به دنبال حل مشکل آنهاست. متاسفانه مسکن مهر پاسخگوی این ۴ گروه نبوده چرا که پاسخ بافت فرسوده در خانی آباد و سیروس، خانه مسکن مهر در پرند و پردیس نبود.
وی با تاکید بر اینکه مسکن مهر مشکل خانه اولی ها، حاشیه نشینان، گروه های کم درآمد و بافت های فرسوده را حل نکرد، تصریح کرد: مسکن مهر بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل کرد که ادامه این روند به نفع ایران نبود، با این حال ۹۰۰ هزار خانه نیمه تمام را به صورت کامل تمام کرده و تحویل دادیم، به نوعی که بیش از ۴۰۰ بار افتتاح داشتیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: واحدهای باقیمانده نیز کمتر از ۹۰ هزار است که بزودی آنها را نیز تمام خواهم کرد، اما هر چند به عنوان فردی بی مهر نسبت به مسکن مهر معروف شدم در هیچ افتتاحی شرکت نکردم تا بفهمانم که این رویکرد اشتباه نباید تداوم یابد، لذا در موقعیتی هستیم که نیاز به تغییرات ساختاری داریم.
آخوندی با تاکید بر اینکه کشور به وزرای شجاع برای تغییرات ساختاری نیاز دارد، بیان داشت: در بخش مسکن و جهت تغییر در این حوزه هیچگاه نترسیدم، لذا در برابر همه سوداگران و شهرفروشان ایستادم. پیش از این نیز گفته شد که ۱۲۳ شرکت دارم اما بررسی های کمیسیون اصل ۹۰ نشان داد حتی یک مورد از این اتهامات صحت نداشت.
وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی به دنبال توقف شهرفروشی و ساخت مسکن برای کم درآمدها و حل مشکل بافت فرسوده و حاشیه نشینی است، گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ محله به مسکن در ایران احتیاج دارند، لذا ۱۰ برنامه ۱۰ ساله تنظیم شده تا در هر سال یک محله احیا شود. محلات وضعیت متفاوتی دارند، از این جهت سیاست محله محوری را دنبال کردیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با اشاره به اولویت برنامه های رییس جمهور مبنی بر حل مشکل بافت های فرسوده افزود: این برنامه یکی از نقاط قوت دولت داوزدهم خواهد بود، از همین جهت موضوع پس انداز را برای حل مشکلات مسکن تعقیب خواهیم کرد. تاکنون بیش از ۲۱۱ هزار نفر در صندوق پس انداز مرتبط با این وزارتخانه پس انداز کرده اند، لذا در بافت های فرسوده و حاشیه ای تسهیلات ۸ درصدی بدون نیاز به منابع دولتی ارایه کردیم زیرا تمرکز ما بر مسکن در حوزه حاشیه ای است.
وی با اشاره به مصوبات برنامه ششم توسعه در حوزه بافت های فرسوده و حاشیه ای یادآور شد: در ۴ سال گذشته تمام اعتبار برای این بخش ها ۳۷ میلیارد بود که خوشبختانه هم اکنون به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسیده است.
آخوندی، مسکن اجتماعی را یادآور شد و گفت: این مسکن ها برای افراد کم درآمد که عموماً تحت نظر کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، تامین اجتماعی یا بنیاد مسکن هستند، در نظر گرفته شده، از اینرو بنیاد مسکن به عنوان محور قرار گرفته تا سالانه یکصد هزار واحد مسکن اجتماعی بسازد. این موضوع در هیات دولت نیز به تصویب رسیده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در بخش حمل و نقل که یک موضوع محوری و کلیدی است، باید به این نکته تاکید کرد که در ایران ۲۱۷ هزار کیلومتر راه وجود دارد اما در مقابل این ۱۳ هزار کیلومتر راه ریلی اصلی و فرعی وجود دارد، در سال گذشته حدود ۴۲۸ میلیون تن در کشور جابه جا شده که از این میزان ۴۰ میلیون تن توسط خطوط ریلی انجام شده است.
آخوندی گفت: در سال ۹۵ رکورد حمل ونقل ریلی نسبت به سال ۹۲ بیش از ۳۰ درصد رشد داشته، همچنین در حومه تهران سالانه ۷۰۰ میلیون سفر از تهران به حومه و از حومه به تهران صورت می گیرد که از این میزان ۲ درصد توسط خطوط ریلی صورت می گیرد، اگر بخواهیم این میزان تغییر کند باید اقدامات بزرگی را انجام داد.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه وزارت راه و شهرسازی مکلف شده ۳۰ درصد جابه جایی بار توسط خطوط ریلی انجام شود یعنی ۴۰ میلیون، در سال ۱۴۰۰ باید به ۲۰۰ میلیون تن افزایش پیدا کند، همچنین در برنامه ششم توسعه مصوب شد که ۲۰ درصد جابه جایی مسافر باید با خطوط ریلی انجام شود یعنی ۶ درصد در این زمینه رشد داشته باشیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از ۴ سال گذشته کمتر از ۱۸۰ کیلومتر بود اما امسال ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت اما باید گفت که اجرای این پروژه ها به طور حتم از طریق تامین مالی بین المللی انجام می شود.
آخوندی گفت: قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان و قطار تهران و مشهد از طریق تامین مالی بین المللی راه اندازی شد، همچنین برای توسعه چابهار از هندی ها ۱۵۰ میلیون دلار اعتبارات بین المللی اخذ شده است از سوی دیگر از کره ای ها نیز اعتبار دریافت شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی به برکت استفاده از برجام توانست استفاده قابل قبولی از منابع خارجی برای توسعه خطوط حمل و نقل ریلی داشته باشد، همچنین اقدام دیگر استفاده از منابع بخش خصوصی است در حال حاضر میزان کل آزادراه ها در کشور ۲ هزار و ۲۳۰ کیلومتر است که باید به ۵ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند، همچنین برای توسعه راه آهن باید ۱۰۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای توسعه حمل و نقل ریلی نمی توان از منابع داخلی استفاده کرد و باید از منابع بین المللی در این راه استفاده شود، به عنوان مثال تنها در بخش حمل و نقل باید ۱۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود البته در این ۴ سال برای استفاده از منابع بخش خصوصی ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شده ضمن اینکه در حال حاضر نیز ۱۳ هزار میلیارد تومان قرارداد وجود دارد از سوی دیگر بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز توافقنامه امضا شده است.
وی تصریح کرد: برای اولین بار در بخش بنادر ۴۰۳ میلیون دلار بخش غیردولتی تسهیلات گرفته است؛ بنابراین این اقدامات با بودجه دولت امکانپذیر نیست و برای اولین بار در ایران ما به دنبال استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل ریلی بوده ایم از سوی دیگر اقدام دیگر تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل است.
آخوندی گفت: در این چند روزه بسیاری از نمایندگان پیامک هایی را در خصوص نظام مهندسی دریافت کردند، قانون نظام مهندسی برای اولین بار توسط من در سال ۷۴ به مجلس پیشنهاد و تصویب شد بنده یکی از مدافعان توسعه مهندسی در ایران هستم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص رفع مشکل امضافروشی در نظام مهندسی افزود: مالک باید بتواند مهندس را خود انتخاب کرده و تمامی پول در اختیار مهندس قرار گیرد باید بتوان واسطه میان مهندسان و مالکان را حذف کرد البته در ارتباط با موضوعات مهم وزارت راه باید تاکید کرد که این وزارتخانه در حال حاضر ۶۵ هزار کارمند و بیش از دو هزار مدیر دارد باید بتوان مدیران لایق را برای اداره این وزارتخانه در سال های آینده تربیت کرد هر چند که وزارت راه با کمیسیون عمران بسیار هماهنگ بوده و مشکلات با تعامل حل می شود.