به گزارش خبرنگار ایبِنا، غلامرضا سلیمانی امیری امروز (چهارشنبه) و در دومین گردهمایی سالانه ارزیابان حرفه ای خسارت که با همکاری بیمه مرکزی برگزار شد، گفت: در قانون تاسیس وزارت رفاه امکان ایجاد صندوق های بازنشستگی وجود دارد ولی در جلساتی که با دوستان وزارت رفاه داشتیم، به آنها گفتم شرکت های بیمه زندگی به نوعی دیگر این صندوق ها را تشکیل داده اند و اجازه دهید صندوق های بازنشستگی خصوصی ایجاد نشود.
وی خاطرنشان کرد که باید به این سمت حرکت کنیم که هر فرد و خانواده، علاوه بر دریافتی از حقوق بازنشستگی، بتواند حقوق یا مستمری دیگری از شرکت های بیمه گر تجاری داشته باشد. رییس شورای عالی بیمه در عین حال لازمه اصلی این موضوع را فعالیت چشمگیر و پوشش کامل بیمه های زندگی از سوی شرکت های بیمه عنوان کرد و اظهار داشت: با این موضوع بخشی از مشکلات تورمی هم حل خواهد شد.
سلیمانی همچنین تاکید کرد که سیاست بیمه مرکزی حمایت از تشکیل شرکت های ارزیاب خسارت در سطح منطقه ای و بین المللی است که بتوانند با توجه به شرایط تحریمی فعالیت های خود را در زمان بروز خسارت انجام دهند.
رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به تصویب آیین نامه ۸۵ درباره فعالیت ارزیابان خسارت مستقل گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر فرد حقیقی و ۳۵ نفر فرد حقوقی در کشور در بخش ارزیابان فعالیت می کنند و این افراد باید مسلط به مسائل و قوانین بیمه ای و آن رشته باشند.
وی سیاست بیمه مرکزی را برون سپاری موارد غیرحاکمیتی عنوان کرد و اظهارداشت: البته تعداد ارزیابان خسارت در استان ها کم است و ارزیابانی که مجوز فعالیت می گیرند، باید بتوانند در قالب سیاست بیمه مرکزی حرکت کنند.
سلیمانی با بیان اینکه نمی توان جلوی حوادث را گرفت اما می توان با فناوری و برنامه ریزی کلان مانع آن شد، گفت: به هر حال نمی توان خسارت را به صفر رساند و وظیفه شرکت های بیمه نیز آن است که بتوانند یک نوع التیام بر زخم هایی که بر زندگی افراد ایجاد شده را داشته باشد.
رییس شورای عالی بیمه فلسفه بیمه گری را پوشش ریسک و ایجاد امنیت و اعتماد عنوان کرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم در این بخش خوب کار کنیم طبیعی است که می توانیم بخشی از مشکلات مردم را حل کنیم.
سلیمانی با اشاره به کارکرد بیمه های زندگی و سرمایه گذاری اظهار داشت: بیمه گران می توانند با سرمایه گذاری حق بیمه دریافتی، در زمان رسیدن مبالغ به بازدهی، پرداخت های مستمر به افراد داشته باشند. وی ادامه داد: در مرحله پیشرفته تر شرکت های بیمه گر فقط وظیفه ندارند که در زمان اتفاق، خسارت را پرداخت کنند بلکه می توانند بخشی از برنامه ریزی و زندگی افراد را تضمین کنند.