19 ارديبهشت 1403 - 20:15

تلاش آمریکا برای کنترل دسترسی چین به نرم افزار هوش مصنوعی

تلاش آمریکا برای کنترل دسترسی چین به نرم افزار هوش مصنوعی
آمریکا قصد دارد پیرامون پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی که هسته اصلی سیستم‌هایی مانند چت‌جی‌پی‌تی هستند، محدودیت ایجاد کند.
کد خبر : ۱۶۳۰۱۴

به گزارش ایبنا، سه منبع آگاه به رویترز گفتند: وزارت بازرگانی سرگرم بررسی مقررات جدیدی است تا صادرات مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی یا کد بسته را کنترل کند.

هر گونه اقدامی، تکمیل کننده تدابیری است که در ۲ سال گذشته برای مسدود کردن صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به چین، به اجرا درآمده‌اند تا پیشرفت چین در توسعه فناوری پیشرفته برای کاربرد‌های نظامی را آهسته کند. با این حال، همگام ماندن با تحولات سریع این صنعت، برای رگولاتور‌های آمریکا دشوار خواهد بود.

در حال حاضر، هیچ چیز مانع آن نشده است که غول‌های هوش مصنوعی آمریکا نظیر OpenAI، دیپ مایند گوگل و آنتروپیک که برخی از قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی کد بسته را طراحی کرده اند، آن‌ها را بدون نظارت دولت آمریکا، به هر کسی در دنیا بفروشند.

دولت و محققان بخش خصوصی آمریکا، نگران هستند دشمنان آمریکا بتوانند از این مدل‌ها که معدن میزان وسیعی از متن و تصویر برای خلاصه سازی اطلاعات و تولید محتوا هستند، بر پا کردن حملات سایبری یا حتی ساخت تسلیحات بیولوژیکی استفاده کنند.

جامعه اطلاعات آمریکا، اندیشکده‌ها و آکادمی‌ها، به میزان فزاینده‌ای نگران ریسک‌های دسترسی عوامل خارجی بدخواه به قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته هستند. یکی از منابع آگاه گفت: هر گونه مقررات صادرات جدید می‌تواند کشور‌های دیگر را هم هدف قرار دهد.

آمریکا برای پرداختن به این نگرانی‌ها، اقداماتی را برای کنترل صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی آمریکایی و ابزار‌های تولید آن‌ها به چین، اتخاذ کرده است. همچنین، مقرراتی را پیشنهاد کرده که تحت آن، شرکت‌های ابری آمریکایی ملزم هستند زمانی که مشتریان خارجی آنها، از خدماتشان برای آموزش دادن مدل‌های هوش مصنوعی قدرتمند استفاده می‌کنند، به دولت گزارش کنند.

اما تاکنون به خود مدل‌های هوش مصنوعی پرداخته نشده است. آلن استیوز که بر سیاست صادرات آمریکا در وزارت بازرگانی نظارت دارد، در دسامبر اعلام کرد این آژانس در حال بررسی گزینه‌هایی برای ساماندهی صادرات مدل‌های زبانی بزرگ کد باز پیش از دریافت نظرات صنعت است.

بر اساس گزارش رویترز، تیم فیست، کارشناس سیاست هوش مصنوعی در اندیشکده CNAS گفت: اعمال کنترل روی مدل‌های اختصاصی پیشرفته‌تر، دشوار خواهد بود، زیرا رگولاتور‌ها باید معیار مناسب برای تشخیص این که کدام مدل‌ها باید کنترل شوند را تعریف کنند. چین در توسعه نرم افزار هوش مصنوعی خود، احتمالا ۲ سال عقب‌تر از آمریکا است.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر