13 شهريور 1403 - 13:21

آیا هدف ترکیه از پیوستن به بریکس، فاصله گرفتن از غرب است؟

آیا هدف ترکیه از پیوستن به بریکس، فاصله گرفتن از غرب است؟
ترکیه با پیوستن به گروه بریکس به دنبال گسترش اتحادهای جهانی و توسعه روابط خود با قدرت های نوظهور است.
کد خبر : ۱۶۶۳۱۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، به گزارش بلومبرگ، این گام در زمانی انجام می‌شود که روابط ترکیه و غرب شاهد تنش‌هایی است؛ به‌ویژه با پیشرفت کند در مذاکرات الحاق آنکارا به اتحادیه اروپا.


جاه طلبی های جدید


ترکیه چندین ماه پیش درخواست رسمی برای پیوستن به بریکس ارائه کرد که نشان دهنده تغییرات ژئوپلیتیکی است که جهان شاهد آن است.

بلومبرگ می‌گوید رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و دولت او می‌بینند که مرکز ثقل ژئوپلیتیکی به تدریج از اقتصادهای پیشرفته به سمت اقتصادهای نوظهوری مانند کشورهای بریکس تغییر می‌کند.

به گفته این آژانس، ترکیه که به دلیل روابط نزدیک با روسیه شاهد تنش با برخی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، بریکس را فرصتی برای افزایش نفوذ جهانی خود می بیند.


گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و اخیراً کشورهای جدیدی مانند ایران، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر به آن ملحق شده اند.

انتظار می‌رود که در اجلاس بعدی که اکتبر آینده در کازان روسیه برگزار می‌شود، توسعه‌های بیشتر مورد بحث قرار گیرد.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که گسترش بریکس ممکن است به کشورهای عضو امکان دسترسی به منابع مالی جدید از طریق بانک توسعه این گروه، علاوه بر تقویت روابط تجاری و سیاسی آنها را بدهد.


بین شرق و غرب


علیرغم تلاش های ترکیه برای پیوستن به بریکس، همچنان به دنبال تقویت روابط خود با اتحادیه اروپا است که توسط هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه تایید شده است.

فیدان خاطرنشان کرد که پیوستن به اتحادیه اروپا یک "هدف استراتژیک" برای ترکیه باقی می ماند، اما او همچنین بر اهمیت توسعه روابط با سایر بلوک ها مانند بریکس بر اساس "دستاوردهای متقابل" تاکید کرد.


پیوستن به بریکس ممکن است به ترکیه فرصتی برای بهبود همکاری اقتصادی خود با روسیه و چین بدهد و نقش خود را به عنوان کریدور تجاری بین اتحادیه اروپا و آسیا تقویت کند.

به گفته این آژانس، دولت ترکیه همچنین به دنبال جذب سرمایه گذاری از شرکت های خودروهای برقی چینی است که ممکن است از اتحادیه گمرکی ترکیه با اتحادیه اروپا برای افزایش دسترسی این کشور به بازارهای اروپایی بهره مند شوند.

ترکیه برای گسترش گزینه های اقتصادی و سیاسی خود بر بریکس حساب می کند، زیرا معتقد است پیوستن به این بلوک می تواند توانایی های رقابتی خود را در صحنه جهانی افزایش دهد. اما در عین حال، حفظ روابط مستحکم با اتحادیه اروپا و ناتو بخشی اساسی از استراتژی آن است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر