انباشت ثروت پولدارترین‌های جهان در سال تنش‌های ژئوپلیتیکی

انباشت ثروت پولدارترین‌های جهان در سال تنش‌های ژئوپلیتیکی
۲۵ میلیاردر ثروتمند در سال ۲۰۲۴، ۴۷۱ میلیارد دلار به ثروت خود افزودند.
کد خبر : ۱۶۷۴۴۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان بر جریان ثروت افراد ثروتمندی که در فهرست فوربس یا در شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ قرار دارند، تأثیری نداشت.

در حالی که بازار‌های جهانی از سال ۲۰۲۴ با ترس فراوان در خصوص فرضیه افزایش نرخ بهره جهانی، بازگشت تورم فزاینده و احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود استقبال کردند، رویداد‌های مالی برخلاف انتظار بود.

آنچه بازار‌ها نیز از آن می‌ترسیدند تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، چه در اروپای شرقی بین روسیه و اوکراین، چه بین چین و غرب، یا تنش‌های موجود در خاورمیانه در نتیجه نسل کشی اسرائیل در نوار غزه و تجاوز به لبنان و درگیری با ایران بود.

پذیرش فناوری‌های هوش مصنوعی توسط شرکت‌های تخصصی بزرگ بین‌المللی منجر به افزایش ارزش بازار بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه شده است و NVIDIA در صنعت نیمه حمل‌ونقل پیشتاز است.

به دلیل هوش مصنوعی و شاخص‌های کاهش نرخ بهره ایالات متحده و جهانی، ارزش بازار بزرگترین شرکت‌های بورسی جهان، به‌ویژه شرکت‌هایی که در وال استریت فهرست شده‌اند، رشد کرده است.


با این احتساب، ۲۵ نفر از ثروتمندترین افراد جهان طی دوازده ماه گذشته که سپتامبر گذشته به پایان رسید ثروتمندتر شده اند.

در مجموع، ۲۵ میلیاردر برتر فهرست فوربس ۴۰۰، مجموعاً ۲.۵ تریلیون دلار ارزش دارند. یعنی نزدیک به نیمی از کل ثروت ۵.۴ تریلیون دلاری کل ۴۰۰ میلیاردر را در اختیار دارند.

از نظر اعداد، داده‌های فهرست میلیاردر‌های مجله فوربس نشان می‌دهد که دارایی ۲۵ ثروتمندترین فرد در این فهرست در پایان سپتامبر گذشته ۴۷۱ میلیارد دلار در مقایسه با ارقام پایان سال ۲۰۲۳ که در آن زمان به ۲.۰۲۹ تریلیون دلار رسید، افزایش یافت.

به طور متوسط، ثروت آن‌ها ۳۱ درصد نسبت به پایان سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است که افزایشی بیشتر از حدود ۲۷ درصدی ثبت شده در بازده شاخص S&P ۵۰۰ در طول سال جاری است.

در مقایسه میلیاردر‌هایی که از نظر ارزش ثروت خود بیشترین رشد را داشته اند، مارک زاکربرگ موسس و مدیر عامل متا با افزودن ۷۵ میلیارد دلار به دارایی خالص خود به لطف بازیابی سهام متا، اول شد.

بر اساس داده‌های وال استریت، تا پایان سپتامبر گذشته، ارزش بازار متا به ۱.۵ تریلیون دلار رسید و این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت بورسی در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

در حالی که جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، پس از زاکربرگ در رده دوم قرار گرفت، کسی که بر موج هوش مصنوعی سوار شد و ثروت او در ۹ ماه اول امسال ۶۳.۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

انویدیا، بزرگترین شرکت وال استریت، در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی به افزایش ۱۷۵ درصدی در قیمت سهام خود دست یافت و ارزش بازار خود را به ۳.۲۶ تریلیون دلار رساند و به عنوان بزرگترین شرکت پس از اپل در رتبه دوم جهان قرار گرفت.


بر اساس فهرست مجله فوربس، وارن بافت، میلیاردر آمریکایی، با دارایی خالص ۱۵۰ میلیارد دلار، در رتبه پنجم به عنوان ثروتمندترین مرد جهان قرار دارد.

بافت ۹۴ ساله است و اوایل امسال اعلام کرد که اکثریت قریب به اتفاق ثروتش به یک صندوق خیریه که توسط سه فرزندش اداره می‌شود اختصاص خواهد یافت.

لری الیسون، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری اوراکل، با ثروت خالص ۱۷۵ میلیارد دلار، در ۸۰ سالگی، در بحبوحه رشد سهام این شرکت به دلیل استفاده گسترده از سیستم‌های هوش مصنوعی، در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در رتبه سوم، میلیاردر مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل متا، با ثروت کل ۱۸۱ میلیارد دلار آمده است و او ۴۰ سال سن دارد.

در طول سال جاری، سهام متا ۷۵ درصد افزایش یافت که ناشی از بهبود داده‌های مالی و عملیاتی آن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بود، در حالی که بازار‌ها منتظر انتشار داده‌های آن برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ هستند.

جف بزوس، میلیاردر آمریکایی، موسس و مدیر عامل آمازون با ۱۹۷ میلیارد دلار ثروت، در رتبه دوم قرار گرفت. وی ۶۰ سال سن دارد.

در رتبه اول، میلیاردر، ایلان ماسک، با دارایی خالص ۲۴۴ میلیارد دلار، مدیر عامل شرکت تسلا، مالک پلتفرم X، و مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس، بازوی اینترنتی ماهواره‌ای آن، استارلینک و سایر شرکت‌ها است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر