یورو و یوان سلطه دلار را تهدید می کنند

یورو و یوان سلطه دلار را تهدید می کنند
در برخی از بازار‌های نوظهور، کشور‌ها شروع به صدور بدهی به ارز‌های شرکای تجاری خود مانند یوان کرده اند.
کد خبر : ۱۶۷۵۶۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، علی رغم تسلط طولانی مدت دلار آمریکا به عنوان یک ارز بزرگ جهانی، هم یورو اروپا و هم یوان چین سال‌های اخیر به عنوان رقبای بالقوه دلار در این کشور ظهور کرده اند.


تسلط دلار

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳، دلار آمریکا برتری بی‌نظیری در سیستم مالی جهانی دارد و تقریباً ۵۸ درصد از ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد.

این رویکرد عمدتا به دلایل زیر است:

حجم عظیم اقتصاد ایالات متحده، بیش از ۲۵ تریلیون دلار ارزش دارد.

ثبات سیاسی در ایالات متحده

نقدینگی فوق العاده ارائه شده توسط بازار‌های مالی ایالات متحده


مجموع این عوامل تداوم قدرت دلار در تجارت و امور مالی بین المللی را تضمین می‌کند و آن را به اولین انتخاب برای احزاب اقتصادی در سراسر جهان تبدیل می‌کند.


تلاش یورو برای رقابت با دلار

وب سایت اوراسیا ریویو در گزارش اخیر خود اشاره می‌کند که یورو علیرغم قدرت سیاسی و اقتصادی خود در چارچوب اتحادیه اروپا، از موانع ساختاری رنج می‌برد که مانع از تبدیل شدن آن به رقیب واقعی دلار می‌شود.

علیرغم حمایت نهاد‌های باثبات اروپایی از آن، اختلافات سیاسی بین کشور‌های اتحادیه اروپا، علاوه بر تفاوت در سیاست‌های مالی بین آنها، همچنان مانع بزرگی بر سر راه افزایش آن به عنوان یک ارز ذخیره جهانی است.

در سال ۲۰۲۳، سهم یورو از ذخایر ارزی جهانی تنها حدود ۲۱ درصد بود. علیرغم گام بزرگی که در صدور بدهی تلفیقی به ارزش ۴۰۰ میلیارد یورو در طول بحران کرونا انجام شد، بازار‌های مالی در منطقه یورو هنوز فاقد عمق و نقدینگی همتایان آمریکایی خود هستند که توانایی یورو را برای دستیابی به موقعیت قوی‌تر در صحنه جهانی محدود می‌کند.


افزایش یوان

بر اساس گزارش سوئیفت، یوان چین شاهد پیشرفت قابل توجهی در نقش اقتصادی خود در سطح بین المللی بوده است، زیرا سهم آن در پرداخت‌های جهانی از ۳.۷۱ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۸ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

این رشد سریع نشان دهنده موقعیت فزاینده اقتصادی چین در تجارت بین المللی است. با این حال، موانع اصلی مانع از پذیرش یوان به عنوان ارز ذخیره شامل کنترل شدید دولت چین بر سرمایه و عدم شفافیت در بازار‌های مالی است.

علاوه بر این، قدرت سیاسی متمرکزی که حزب کمونیست چین در اختیار دارد، بی میلی سایر کشور‌ها را برای پذیرش یوان به عنوان یک جایگزین قابل اعتماد افزایش می‌دهد.


چالش‌های پیش روی دلار

با توجه به چالش‌های پیش روی دلار، این سایت می‌گوید که بحث‌ها در مورد آینده سیستم مالی جهانی در حال افزایش است.


در برخی از بازار‌های نوظهور، کشور‌ها قبلاً شروع به صدور بدهی به ارز‌های شرکای تجاری خود مانند یوان کرده اند.

به عنوان مثال، بازار اوراق قرضه پاندا در چین در سال ۲۰۲۳ رشد بی سابقه‌ای را به ثبت رساند، به طوری که نهاد‌های خارجی بیش از ۱۵.۳ میلیارد دلار اوراق قرضه با یوان جذب کردند که نشان دهنده افزایش اعتماد به پول چین است.


فناوری‌های پرداخت جایگزین

علاوه بر تقویت موقعیت یوان، چین در حال توسعه یک سیستم پرداخت فرامرزی (CIPS) و یک یوان دیجیتال با هدف کاهش وابستگی به سیستم‌های مالی تحت تسلط ایالات متحده مانند سوئیفت است.

علیرغم این تلاش ها، سهم یوان در ذخایر جهانی هنوز اندک است و در مقایسه با سهم عظیم دلار، تنها حدود ۳ درصد را نشان می‌دهد.


نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر