به گزارش خبرنگار ایبنا، مرتضی ترک تبریزی؛ رئیس هیات مدیره بانک تجارت در نشست تحلیلی فرصت و چالش های بانکداری هوشمند در قوانین و اسناد بالا دستی که در دومین روز از یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت برگزار شد؛ گفت: هیات وزیران، وزارت صمت، سازمان بورس و سایر سازمانها باید برای بانکداری هوشمند، قوانینی را تصویب کنند و در قوانین جدید پیشرو باشند.
وی افزود: بر اساس مدل های جهانی دائما قوانین جدید به علت تکنولوژی ایجاد میشود. سال هاست موضوع فینتکها در کشور مطرح شده؛ اما چقدر فینتکها را به رسمیت شناختیم؛ باید بدانیم آموزش، فرهنگ و تجربه به علت تحریم کمتر وارد کشور شده است.
ترک تبریزی بیان کرد: متاسفانه در کشور تمامی موارد به بانک ها واگذار میشود این در شرایطی است که باید زمینه بازی را برای بازیگران جدید ایجاد کنیم.
وی افزود: اعتبار سنجی موقعی برقرار میشود که اطلاعات لازم در اختیار بانک قرار گیرد و در صورت لزوم مشتری نیز بتواند این اطلاعات را حذف کند.
رئیس هیات مدیره بانک تجارت اظهار کرد: هک اطلاعات در بانکداری هوشمند اثر منفی دارد و باعث میشود مشتریان به بانک اعتماد نکنند .
وی افزود: مجوز دادن به psp های جدید نیز انتخاب خوبی است. ما در کشور پلتفرم های زیادی داریم به عبارتی همه بانک ها psp دارند؛ ولی هنوز ما از کارتخوان استفاده میکنیم؛ بنابراین باید به سمت بانکداری هوشمند حرکت کنیم .
ترک تبریزی گفت: بخشنامه های بانک مرکزی باید پیشرو باشد و این بانک باید با اطلاعات دست به انتخاب بزند. تمامی افراد باید در ساختارهای بالا دستی نقش پیشرو داشته باشند.
سید مهدی حسینی؛ قائم مقام مدیرعامل بانک سپه نیز در این نشست تحلیلی با بیان اینکه این همایش سه محور اصلی تعیین کرده است، گفت: اولین محور بحث حکمرانی دیجیتال بود که باید براساس آن اقتصاد کشور پیش بینی پذیر شود؛ اگر قوانینی که در توسعه بانکداری هوشمند وضع میکنیم، منجر به اقتصاد قابل پیش بینی نشود از مسیر خود باز میمانیم.
وی ادامه داد: در حکمرانی دیجیتال اگر ایجاد بیثباتی مالی کنیم از هدف خود دور شدهایم، اگر بانکها نتوانند به اندازه کافی از نوآوری بهرهمند شوند، سهم بازار خود را از دست میدهند.
حسینی اشاره کرد: یک سری تنظیمگریهای سنتی داریم که بانکها را دچار مشکل کرده است، این تنظیم گریها دیدگاه متفاوتی در حوزه مدیریت ریسک دارند، نکته کلیدی در بانکداری هوشمند تمرکز بر بهبود تجربه مشتریان است، اگر قوانین منجر به بهبود این تجربه نشود از اهداف اصلی در بانکداری نوین باز میمانیم.
وی مطرح کرد: نظارت فناورانه وقتی اتفاق میافتد که قاعده گذاری هوشمندانه باشد تا به راه خطا نرویم، جامعیت قانونهای در ارتباط با هوش مصنوعی نکته مهمی است که در آمریکا تمام سازمانها و بخش خصوصی در این قانون به صورت جامع توجه شده است.
قائم مقام مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: محوریت قانون هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا به انسان داده شده و درواقع هوش مصنوعی برای انسان است یا علیه انسان؛ اینکه هوش مصنوعی بیاید تا نیاز انسان نباشد، اشتباه است.
وی گفت: قوانین در توسعه هوش مصنوعی باید برای انسان باشد، بحث مربوط به تعیین قوانین متناسب با سایز بنگاهها مهم است و باید سطح ایده آلی از نحوه مواجه با بانکداری هوشمند هم در نظر بگیریم.
حسینی با اشاره به این موضوع که حریم داده های شخصی باید حفظ شود، گفت: سو استفاده یا استفاده نادرست از تحلیل داده یک موضوع مهم است که قانون باید جلوی این مشکل را بگیرد.
وی افزود: در قوانینی که هم اکنون وجود دارد مانند قانون حمایت از تولید دانش بنیان اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ اما باید بگوییم قوانین موجود در بانکداری هوشمند قدیمی و با ابهام است .
حسینی اظهار کرد: گاهی قانونی گذاشته میشود تا از بخشی از افزاد مانند سرمایه گذاران حمایت شود؛ ولی این قوانین ممکن است جلوی نوآوری را بگیرد. قوانین و مقررات باید با استانداردهای بین المللی مطابق باشد به عنوان نمونه نمیتوانیم به قوانین بین المللی در مورد رمز پولها بی اعتنا باشیم.
وی گفت: زمانی که در مورد رمز پول ها صحبت میکنیم باید بدانیم که موضوع، داده پولی است و قانون گذاری در این حوزه متفاوت از یک دارایی معمولی است.
در ادامه نشست تحلیلی فرصت و چالش های بانکداری هوشمند در قوانین و اسناد بالا دستی؛ محمدرضا کریمی؛ عضو هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک نیز با بیان اینکه به طور مشخص چندین سند بالادستی داریم، گفت: این اسناد شامل قانون برنامه توسعه، سند تحول دیجیتال و سند نظام اقتصاد دیجیتال است که تاکید بر بانکداری هوشمند کرده است.
وی ادامه داد: تا زمانی که بانکداری را هوشمند نکنیم، این قوانین به هدف خود نمیرسند و نیاز به تحول همزمان فرهنگی در این حوزه است و باید فرایندها اصلاح شود.
کریمی اشاره کرد: در بانکی در سئول سیستمی وجود دارد که اکر خریدهایی بعد از نیمه شب به طور غیرمعمول اتفاق بیفتد، یک ویدئو به مشتری میفرستند که باعث شده میزان خریدهای نیمه شب کاهش یابد.
وی افزود: مورد بعدی نظام آموزشی است که ما برای توانمندسازی نقاط کمتربرخوردار کاری نکردهایم و بهتر است بانکها مدرسههای بانکداری در این مناطق ایجاد کنند.
عضو هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک گفت: اینکه بتوانیم ارتقای پیوسته نوآوری اجتماعی را پایش کنیم، اهمیت بسیاری دارد و اعتماد بر تکنولوژی مقدم است، باید از اعتماد امروز، اطمینان فردا برای نظام بانکداری به دست آید.
کریمی مطرح کرد: ما جمعیت جوانی داریم که از لحاظ تحصیلات در جایگاه مناسبی قرار داریم و ضریب نفوذ اینترنت هم قابل توجه و علاقهمندی ایرانیها در استفاده از تکنولوژی هم قابل اهمیت است. بزرگترین تهدید، موازی کاری است که درحال حاضر هوش مصنوعی متولی واحدی که همه از آن تبعیت کنند، ندارد.
وی ادامه داد: همه اصناف سازمانهای نظام تخصصی دارند و باید یک سازمان نظام هوش مصنوعی هم ایجاد کنیم که غیردولتی و تخصصی باشد تا مرجعیت کل کار هوش مصنوعی را برعهده گیرد و هماهنگی را بین سازمانها ایجاد کند.