فروشگاه

تاثیرانتخابات امریکا بر اقتصاد ایران

تاثیرانتخابات امریکا بر اقتصاد ایران

کتاب «الزامات تثبیت اقتصادی در ایران»، از سوی انتشارات بازار پول و ارز منتشر شد. این کتاب با مقدمه عباس معمار نژاد اقتصاددان، در 12 فصل و 272 صفحه به‌صورت چهار رنگ روانه بازار نشر شده است. در این کتاب، 11 اقتصاددان، سیاست تثبیت اقتصادی که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد را از جنبه‌های مختلف موردبررسی قرار داده‌اند. طی دهه‌های گذشته سیاست‌های متعددی برای هدایت اقتصاد ایران در دستور کار قرارگرفته است که هر یک نقاط قوت و ضعف خود را دارد. این در حالی است که اقتصاد ایران به دلیل محدودیت‌های تحریم، نیاز به سیاست ویژه‌ای دارد تا بتواند از بروز شوک‌ها و تکانه‌های پی‌درپی جلوگیری کند. در همین راستا، تثبیت اقتصادی، عنوان سیاستی است که از اواخر سال 1401 در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. مجموعه سیاست‌های تثبیت گر اقتصادی در رویکردهای جدید علم اقتصاد به دنبال حفظ هماهنگی درحرکت و کنترل نوسان متغیرهای کلان اقتصادی است . این مجموعه سیاست‌ها به سیاست‌های مالی، پولی و انتظاراتی تقسیم می‌شوند که بسته به منشأ شوک‌ها و شدت و مجرای ورود شوک‌ها (سمت عرضه یا تقاضا)، می‌توانند ترکیب متفاوت، اما هماهنگی را شامل شوند. در این کتاب، سیاست تثبیت اقتصادی توسط اقتصاددانان، از منظرهای مختلفی مورد کنکاش قرارگرفته است.
کتاب اقتصاد در هیاهوی انتظارات

کتاب اقتصاد در هیاهوی انتظارات

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات»، نخستین کتاب تخصصی انتظارات تورمی به زبان فارسی است که با مقدمه محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز منتشر شده است. این کتاب با نگاهی جامع به اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران برگرفته از۳۰ نشست تخصصی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری شده است. دراین کتاب 30 اقتصاددان درقالب 30 فصل، انتظارات تورمی را از زوایای مختلف مورد بررسی کارشناسانه قرارداده اند. نقش انتظارات تورمی در تورم و نرخ ارز، نظریه‌های تعیین نرخ ارز و نحوه شکل‌گیری انتظارات، رابطه انتظارات تورمی و بازار سرمایه، بازار مسکن و نقش انتظارات در آن، نقش رسانه در انتظارات تورمی از جمله فصول این کتاب است.«اقتصاد در هیاهوی انتظارات» در ۶۵۶ صفحه منتشر شده است. در این کتاب از بیش از ۲۶۰ جدول و نمودار برای فهم بیشتر موضوع انتظارات استفاده شده است.در بخشی از مقدمه که به قلم محمدرضا فرزین نوشته شده آمده است "امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که علیت در پدیده‌های اقتصادی در بسیاری از موارد ماهیت متقابل دارد؛ یعنی روایت‌ها خود می‌توانند موجب رخدادهای اقتصادی شوند و رخدادهای اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.جنگ‌های اقتصادی کنونی بین کشورها عموما با تمرکز شکل‌گیری شایعات، ناامید سازی مردم به آینده و ارائه تصویری تاریک از آینده کشور توسط حرفه‌ای ترین رسانه‌ها و خبرگان عملیات روانی صورت می‌پذیرد و بخش عمده‌ای از هزینه جنگ را به خود اختصاص می‌دهد.اقتصاد ایران دهه‌ هاست که با این پدیده روبروست و متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نتوانسته نهادسازی و برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را انجام دهد.به قول یکی از اقتصاددانان، آنچه که باید از آن ترسید، خود ترس است و این موضوع محوری عملیات روانی علیه هر کشوری است. اقتصاددان مک کالی، این لحظه را لحظه کایوت می‎‌نامد. کایوت شخصیت کارتونی قهرمانی است که از روی پرتگاه‌های می‌پرد و تا زمانی که به زمین نگاه نکند سقوط نخواهد کرد و طبق قانون کارتون هر وقت به زمین نگاه کند، سقوط خواهد کرد."

تازه های نشر

جنگ سرد رسانه ای

۳۰۰,۰۰۰ تومان

سوخت انتظارات

۴۵۰,۰۰۰ تومان

دسته بندی موضوعی