به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ شبکه پرداخت الکترونیک کارتی سه خدمت «خرید کالا و خدمات»، «پرداخت قبض و خرید شارژ» و «مانده گیری» را به جامعه ارائه مینماید.
حال با توجه به اینکه در اسفند ماه سال گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۲۳۹ میلیون تراکنش شاپرکی بهرقم ۱۱،۶۸۸،۴۳۹،۵۰۳ میلیون ریال به ثبت رسیده است، بررسی سهم خدمات مذکور از این تعداد و مبلغ نشان میدهد در دوازدهمین ماه سال قبل، بیش از ۸۹ درصد خرید کالا و خدمات، بیش از ۵ درصد پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و بیش از ۴ درصد نیز مانده گیری، از سهم تعداد خدمات ارائه شده توسط شاپرک بوده است.
از سوی دیگر، شکل زیر نشان میدهد ۹۸.۴ درصد مبلغ خدمات ارائه شده در اسفندماه مربوط به خرید کالا و خدمات بوده است و خدمت مانده گیری نیز به دلیل عدم اثر مالی بر مبلغ تراکنشهای شبکه پرداخت، سهم مبلغی صفر را دارا بوده است.
دو شکل دایرهای سهم هر یک از خدمات از کل و شکلهای میلهای اختلاف سهم خدمات در این دوره یک ماهه را نشان میدهد.
در شکل بالا ملاحظه میشود که نسبت به بهمن ماه، سهم تعدادی خدمات «پرداخت قبض و خرید شارژ» و «مانده گیری» از کل تراکنشها با کاهش همراه بوده، همچنین خدمات «خرید کالا و خدمات» با افزایش مواجه بوده اند.
از سوی دیگر سهم تعدادی تراکنشهای «خرید کالا و خدمات» نسبت به ماه گذشته افزایش ۰.۴۴ درصدی، «پرداخت قبض و خرید شارژ» کاهش ۰.۷۹ درصدی و سهم تعدادی تراکنشهای «مانده گیری» با افزایش ۰.۳۵ درصدی مواجه بوده است.
سهم مبلغی تراکنشهای «خرید کالا و خدمات» نیز در اسفندماه با کاهش ۰.۲۴۲ درصدی همراه بوده است که میزان کاهش یافته به سهم مبلغی تراکنشهای «پرداخت قبض و خرید شارژ» " اضافه شده است.