به گزارش ایبِنا، ابتدای هفته گذشته بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامهای، نرخهای جدید کارمزد خدمات بانکی را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. با وجود اینکه ممکن است تعدیل و اصلاح نظام کارمزد خدمات بانکی به مذاق پذیرنده نهایی که تا به حال از پرداخت کارمزد معاف بوده خوش نیاید، اما میتوان گفت در شرایط کنونی، این اصلاحات برای بانکها و شبکه پرداخت کشور امری ضروری بوده است و سود این تغییر در نهایت به مردم میرسد.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، فرسودگی زیرساختها، عدم نوآوری، ناترازی مالی و عدم توسعه ابزارهای پذیرش را ۴ ضربه شبکه پرداخت از نظام کارمزدی قدیم عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اصلاحات اخیر نظام کارمزدی که از سوی بانک مرکزی تصویب شد، خون جدیدی به رگهای شبکه پرداخت تزریق شود.
در همین رابطه علیرضا موسوی با اشاره به معایب سیستم کارمزدی قدیم گفت: در مکانیزم کارمزدی قبلی تمام فشار در چرخه پرداخت اعم از دارنده کارت، پذیرنده بانکی و شبکه پرداخت بر دوش بانکها بود و تمام بانکها باید این فرایند را مدیریت میکردند.
وی مهمترین چالش مکانیزم کارمزدی گذشته را تاثیرات تورمی مدیریت بانکها در این چرخه دانست و گفت: سیستم کارمزدی پیشین علاوه بر اینکه بار تورمی برای بانکها به همراه داشت، خودترمیم هم نبود.
مدیرعامل ایران کیش افزود: هزینه شبکههای پرداخت دلاری است و با گران شدن نرخ ارز تراز مالی این شبکه دچار چالش شد و علی رغم افزایش هزینه، درآمد آنها رشد نکرد.
موسوی عدم توسعه زیر ساختها را از مهمترین چالش ناترازی مالی در شبکه پرداخت دانست و گفت: شبکه پرداخت به واسطه هزینه بالا و درآمد ثابتی که از نظام کارمزدی داشت از زیرساختهای سخت افزاری فراتر از عمر مفیدشان یعنی بیشتر از ۶ یا ۷ سال استفاده میکرد.
وی با بیان اینکه فرسودگی شبکه پرداخت به امنیت سیستم ضربه میزند؛ گفت: در واقع توسعه سخت افزاری و به روزرسانی شبکه نیازمند هزینه بالا است که PSPها با ناترازی مالی در تامین آن عاجز بودند.
وی با بیان اینکه درآمد محدود و ثابت شبکه پرداخت موجب عدم نوآوری در این شبکه شده بود، تصریح کرد: نوآوری مستلزم هزینهکرد بالا است و این با شرایط مالی pspها در سیستم کارمزدی گذشته همخوانی نداشت و متاسفانه طی این سالها عملا ایدهپردازی و نوآوری خاصی را در شبکههای بانکی شاهد نبودیم.
مدیرعامل ایران کیش با اشاره به اینکه زنده ماندن شبکه پرداخت به واسطه مکانیزم کارمزدی گذشته به تراکنشها وابسته بود، افزود: درآمد ثابت و کم شبکه پرداخت از تراکنشها کفاف توسعه ابزارهای پذیرش را نمیداد و در نتیجه ابزارپذیرش PSPها با فرسودگی و عدم استاندارهای امنیتی رو به رو شده بودند.
به گفته این فعال حوزه پرداخت، نظام درآمدی شبکه پرداخت از سیستم کارمزدی گذشته، نظام ثابت و عاملی برای عدم همسویی هزینه و درآمد PSPها با شرایط اقتصادی و تورم کشور بود. در واقع فرسودگی، عدم نوآوری، ناترازی مالی و عدم توسعه ابزارهای پذیرش، ۴ ضربهای بود که شبکه پرداخت از نظام کارمزدی قدیم خورد که نتیجه این چالشها سلب اعتماد مشتریان از شبکههای پرداخت بود.
موسوی اصلاحات اخیر نظام کارمزدی کشور را عامل پیشرفت شبکههای پرداخت دانست و تاکید کرد: نظام کارمزدی گذشته شبکههای پرداخت را پیر و فرسوده کرده بود، اما امیدواریم با اصلاحات اخیر نظام کارمزدی که از سوی بانک مرکزی تصویب شد، خون جدیدی به رگهای شبکه پرداخت تزریق شود.
وی با اشاره به ماهیت کلی نظام کارمزدی جدید کشور گفت: نظام کارمزدی جدید دیگر وابسته به تعداد تراکنشها نیست بلکه بر اساس مبلغ محاسبه میشود؛ همچنین بخشی از هزینه چرخه پرداخت از جانب پذیرنده و بخشی از طرف بانک عامل پرداخت میشود.
مدیرعامل ایران کیش با اشاره به تغییرات نظام کارمزدی کشور برای مصرف کننده گفت: درست است که این تغییرات، هزینهای جزئی برای مصرف کننده دارد، اما از دستاورد آن نیز منفعت میبرد. این امر در دنیا وجود ندارد که هزینه چرخه پرداخت فقط به بانک عامل تحمیل شود بلکه هزینه باید بین عاملان چرخه پرداخت تقسیم شود.
موسوی تصریح کرد: زمانی که مصرف کننده برای خدمات شبکه پرداخت هزینه میپردازد توقع دریافت خدمات باکیفیت و نوین دارد، بنابراین توقع مصرف کننده موجب تقویت و نوآوری PSPها و ارائه بهترین خدمات میشود.
مدیرعامل ایران کیش در پاسخ به این سوال که نظام کارمزدی جدید چه میزان سطح درآمد شرکتهای پرداخت را ارتقا میبخشد، گفت: اصلیترین نگرانی در تحولات نظام کارمزدی این بود که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هزینه گزافی به پذیرنده تحمیل نشود.
به گفته موسوی نکته حایز اهمیت در این اصلاحات تغییر در فرهنگ نظام کارمزدی و خودترمیمی بودن این مکانیزم است و نظام کارمزدی جدید شاید تنها ۵ تا ۱۰ درصد سطح درآمد شرکتهای پرداخت را افزایش دهد و این اصلاح همچنان جوابگوی هزینه PSPها نیست، اما امیدواریم تغییر فرهنگ نظام کارمزدی حاصل از این اصلاحات موجب تغییر بهتر مدلهای درامدی pspها شود.
این فعال حوزه پرداخت، اصلاح مکانیزم کارمزدی را یک واقعیت غیرقابل انکار توصیف کرد و گفت: عدم اصلاح کارمزد بانکی نتیجه مخربی در شبکه پرداخت کشور داشت و موجب محدودیت در فراگیری، عدم بروزرسانی و دسترسی به خدمات PSPها میشد؛ لذا این اصلاحات باید صورت میگرفت.
وی با بیان اینکه اکنون استارت اصلاحات کارمزدی در کشور زده شده است، افزود: ادامه حیات شبکههای پرداخت کشور نیازمند تحول هستند و این بروزرسانی در گرو کسب درآمد بهتر PSPها است؛ از طرفی تحول در نظام کارمزدی کشور یک شبه اتفاق نمیافتد و این تغییرات باید مرحله به مرحله در لایهها و اجزای چرخه پرداخت رخ دهد.
موسوی با تاکید براینکه تغییرات نظام کارمزدی نباید به سطح سرویسدهی PSPها ضربه بزند، گفت: تحول و تغییرات در نظام کارمزدی کشور باید قانع کننده و پاسخگو به مصرف کننده باشد و باید بانک مرکزی و شرکتهای پرداخت در این عرصه برای مردم شفافسازی و اطلاعرسانی کنند.
استراتژی ایران کیش برای آینده
مدیرعامل ایران کیش در پایان با اشاره به برنامه پیشروی شرکت متبوعش در شبکه پرداخت کشور گفت: توسعه زیرساختها، نوآوری در شبکه پرداخت و ابزارپذیری اصل مهمی است که نه تنها ایران کیش بلکه تمام شبکه پرداخت باید در دستور کار خود قرار دهند و امیدواریم با اجرای نظام کارمزدی جدید این اهداف سریعتر اجرایی شود.