به گزارش ایبِنا، دکتر علی بیگ زاده، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از زحمات کلیه اصحاب رسانه و تلاشگران عرصه خبرطی یادداشتی در خصوص نقش رسانهها و خبرنگاران در توسعه بازار سرمایه و توسعه فرهنگ سهامداری در دودهه گذشته پرداخته است که در ادامه میخوانید:
"قسم به قلم و آنچه مینویسد"
رسانهها یکی از راهکارهای حل مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران و بنگاههای اقتصادی را تنظیم و توسعه سرمایه گذاری را تقویت میکند و با ارایه اطلاعات دقیق و شفاف باعث ایجاد رغبت سرمایه گذاران در معاملات میشوند.
توسعه اقتصادی از طریق رسانههای تخصصی تأثیر نسبتاً قابل توجهی بر تمایلات سرمایه گذاران میگذارد که نشان میدهد در بازارسرمایه، تأثیر اطلاعات اقتصادی بر تمایلات سرمایه گذار بسیار وابسته به دانش تخصصی است.
اما در این میان رسانههای متعهد و متخصص به جای بودن در خدمت منافع گروهی میتوانند در خدمت منافع ملی و بازار سرمایه باشند و حقیقت را بدون انگیزههای فردی و حتی منفعت طلبانه مطالبه کرده و خواست عموم سرمایه گذاران را از مسوولان صرف نظر از نگاههای تعصب گرایانه مطالبه کنند.
تحقق این مهم که همزمان نیازمند ارتقای عملکرد حرفهای رسانه و پاسخگو بودن ساختاراقتصادی است، بی شک در درازمدت میتوانند تاثیری جدی در مطالبه گری سهامداران بازار سرمایه و عرصههای مختلف اقتصادی اجتماعی جامعه داشته باشد.
در این میان نقش رسانهها برای تحلیلهای بی طرفانه و شفاف بازار سرمایه بسیار اساسی خواهد بود و میتوانند تصمیمگیران و تصمیمسازان را متوجه آثار و نتایج تصمیمات کنند. از آنجایی که نقش رسانهها در اطلاع رسانی شفافیت مالی شرکتهای بورسی بسیار حائز اهمیت است و در دو دهه گذشته شفافیت بازارهای مالی به عنوان یکی از متغیرهای موثر بر استراتژیهای سرمایه گذاران در بازارهای مالی مطرح میباشد. از این رو سه بعد شفافیت یعنی افشای اطلاعات مالی، شفافیت ساختار هیات مدیره و شفافیت ساختار مالکیت توسط رسانهها میتواند بر رفتار سرمایه گذاران در بازار سرمایه موثر باشد. هرچند درک سرمایه گذاران از ابعاد شفافیت با توجه به متغیرهای اقتصادی متفاوت است و در نهایت اطلاع رسانی رسانهها میتواند به سرمایه گذاران جهت تعدیل رفتارشان متناسب با شرایط بازار بورس یا تحریک احساسات آنها ویا ایجاد حباب قیمت سهام موثر باشد.
بازارسرمایه به عنوان یکی از ساختارهای اصلی اقتصاد هر کشور مطرح میباشد. ولی بی شک آگاهی سرمایه گذاران، یکی از الزامات کارائی بورس است. همچنین یکی از راههای ایجاد آگاهی ارتباط است و یکی از بهترین روشهای برقراری ارتباط موثر از طریق رسانهها میباشد. تاثیر رسانه را بر ایجاد تمایل به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار بر کسی پوشیده نیست. نتایج حاصل از بررسیهای حوزه ارتباطات نشان میدهد که بین جذبه ساختاری پیام، جذبه احساسی پیام و جذبه شناختی پیام با تمایل به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار رابطه معنی داری وجود دارد؛ بنابراین رسانهها در ارائه پیام جهت ترغیب به سرمایه گذاری در بازار سرمایه باید در ساختار پیام خود دقت نظر نمایند.
اقتصاد بدون رسانه بی معنی است، همین احساس نیاز جریان تبلیغاتی گستردهای را ایجاد کرده است. با نگاهی دقیقتر به رویکرد رسانههای گروهی اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری به ویژه ظرفیتهای امروزی در فضای مجازی در مورد بازار سرمایه، بخوبی در مییابیم که رسانهها با حجم وسیعی از پیامها مستقیم و غیرمستقیم را به مخاطبان بازار سرمایه منتقل میکنند.
برای ایجاد انگیزه در پیشرفت اقتصادی بویژه توسعه فرهنگ سهامداری قبل از هر چیزی باید مفهوم توسعه و پیشرفت شناسانده شود. از این رو رسانهها با ایفای نقش آموزشی و خبری خود، در ایجاد تحول و مهارتها، ارزشها و انگیزهها و خرد جمعی موثرند.
رابطه معنی دار میان استفاده از رسانههای جمعی و مشارکت در بورس و انتخاب سهام توسط سرمایه گذاران بوده است. سرمایه گذاران جهت مشارکت و انتخاب نوع سهام بیشتر ازرسانهها استفاده مینمایند. از این رو مسئولیت اجتماعی رسانهها در تنویر افکار عمومی و جهت دهی بازار و سهام شرکتهای بورسی اجتناب ناپذیر است.