09 ارديبهشت 1403 - 14:12

برنامه‌های بانک توسعه اسلامی از وام ۶ میلیارد دلاری تا مبارزه با فقر

برنامه‌های بانک توسعه اسلامی از وام ۶ میلیارد دلاری تا مبارزه با فقر
فعالیت‌های دومین روز از نشست سالانه گروه بانک توسعه اسلامی با حضور هیات اقتصادی ایران در ریاض پایتخت عربستان سعودی آغاز شد.
کد خبر : ۱۶۲۶۷۸

به گزارش ایبنا، نشست سالانه گروه بانک توسعه اسلامی برای سال ۲۰۲۴ که مصادف با پنجاهمین سالگرد تاسیس آن است، از دیروز شنبه در ریاض پایتخت عربستان با حضور وزرای اقتصاد، برنامه‌ریزی و دارایی ۵۷ کشور عضو این بانک همراه با نمایندگان موسسات مالی، بانک‌ها و شرکت‌های بین المللی و منطقه‌ای آغاز به کار کرد.


وزیر دارایی عربستان سعودی، محمد الجدعان طی نطقی در نشست امروز یکشنبه اجلاس به کشور‌ها توصیه کرد برنامه‌های اقتصادی خود را برای مقابله با شرایط و تحولات تطبیق داده و اصلاح کنند.


وزیر دارایی عربستان سعودی تاکید کرد: بین کشور‌ها از نظر عملکرد اقتصادی ناهماهنگی‌های شدیدی وجود دارد و نمی‌توان از کشور‌ها خواست که در شرایطی که بدهی دارند، روی رشد تمرکز کنند.


وی بر مسئولیت موسسات مالی چندجانبه برای حمایت از کشور‌هایی که با مشکلات روبرو هستند، تاکید کرد.


الجدعان همچنین به چالش نرخ تورم ناشی از کرونا، افزایش نرخ بهره که «به سمت بیشتر شدن پیش می‌رود» و همچنین تحولات ژئوپلیتیکی اشاره کرد.


وزیر دارایی عربستان گفت: سرمایه انسانی مورد اهتمام عربستان سعودی است و این کشور به جای درگیر شدن در درگیری‌ها، بر مردم و رونق اقتصاد خود تمرکز کرده است.


ضرورت مبارزه با فقر چند بعدی


شرکت‌کنندگان در نشست‌های سالانه دیروز گروه بانک توسعه اسلامی نیز بر اهمیت تلاش‌های مشترک دولت‌ها، نهاد‌های بین المللی و جامعه مدنی برای دستیابی به توسعه پایدار و شکوفایی پایدار در کشور‌های عضو گروه بانک توسعه اسلامی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی تاکید کردند.


شرکت‌کنندگان در نشست دیروز شنبه با عنوان «راه سعادت: فقر چند بعدی در کشور‌های عضو گروه بانک توسعه اسلامی»، فقر چند بعدی را یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی کشور‌های عضو دانستند و به جنبه‌های فقر از جمله فقر در حوزه‌های آموزش، سلامت، درآمد پرداخته و تاکید کردند که رفع آن نیازمند استراتژی‌های توسعه‌ای جامع و یکپارچه است.


محمد بن عبدالله الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی و رئیس شورای حکام گروه بانک توسعه اسلامی نیز دیروز شنبه تأکید کرد نشست‌های سالانه گروه بانک توسعه اسلامی برای سال ۲۰۲۴، یک بستر مهم برای بحث در مورد راه‌های ارتقای همکاری میان کشور‌های اسلامی عضو است.


الجدعان شنبه شب در بیانیه‌ای تاکید کرد این نشست‌ها با هدف بررسی راه‌های دستیابی به توسعه پایدار و همه‌جانبه در کشور‌های عضو و تبدیل اقتصاد آن‌ها به اقتصاد‌های پایدار و متنوع و قادر به تحمل و مقابله با بحران‌ها است.

 

برنامه‌های بانک توسعه اسلامی از وام ۶ میلیارد دلاری تا مبارزه با فقر

 


تصمیم برای اخذ وام ۶ میلیارد دلاری در سال جاری


وزیر دارایی عربستان سعودی گفت که کشورش به حمایت از برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای از طریق گروه بانک توسعه اسلامی ادامه می‌دهد که این نشان دهنده تعهد قاطع آن برای دستیابی به پیشرفت و رفاه برای ساختن آینده‌ای روشن و پایدار برای منطقه و کل جهان است.


نشست‌های اجلاس سالانه گروه بانک توسعه اسلامی برای سال ۲۰۲۴ در ریاض از دیروز شنبه با شعار «افتخار به گذشته و ترسیم آینده ما: اصالت، همبستگی و شکوفایی» در حال برگزاری است و جشن طلایی سالگرد تأسیس بانک در سطح وزرای اقتصاد کشور‌های عضو امروز یکشنبه در حاشیه نشست‌ها برگزار می‌شود.


«محمد الجاسر» رئیس گروه بانک توسعه اسلامی نیز گفت: جلسات سالانه گروه بانک توسعه اسلامی و جشن طلایی سالگر در یک زمان متمایز برگزار می‌شود تا اعضا برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار با یکدیگر همکاری کنند.


نشست عمومی هیات‌مدیره گروه بانک توسعه اسلامی و میزگرد اعضای هیات عامل بانک برای بررسی برجسته‌ترین چالش‌های اقتصادی پیش روی کشور‌های اسلامی و فرصت‌های آینده نیز فردا دوشنبه برگزار می‎‌شود.


این نشست‌ها شامل مجموعه‎ای از سمینارها، جلسات و رویداد‌های همراه با حضور کارشناسانی از دولت‌ها، سازمان‌های بین المللی و منطقه ای، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و جامعه مدنی خواهد بود.


بر اساس اظهارات محمد الجاسر، بانک توسعه اسلامی قصد دارد در سال جاری ۶ میلیارد دلار برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای با بازده بالا در کشور‌های عضو وام بگیرد.


الجاسر گفت: این بانک قصد دارد در سال جاری، علاوه بر ۵ میلیارد دلاری که در سال گذشته منتشر شد، اوراق قرضه سبز بیشتری منتشر کند.

 

برنامه‌های بانک توسعه اسلامی از وام ۶ میلیارد دلاری تا مبارزه با فقر

 


بانک توسعه اسلامی دیروز شنبه در حاشیه نشست سالانه خود در ریاض تصمیم گرفت ۴۱۸ میلیون دلار (۱.۵۶ میلیارد ریال سعودی) برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی در ترکیه، تاجیکستان، ساحل عاج و بنین اختصاص دهد.

تاجیکستان ۱۵۰ میلیون دلار برای ساخت نیروگاه برق آبی دریافت کرده، در حالی که ۱۲۰ میلیون یورو برای تامین مالی جاده‌ای در پروژه مرمره که به دنبال ایجاد یک جایگزین برای تنگه بسفر است به ترکیه اختصاص یافت و ۶۰ و ۷۰ میلیون یورو نیز به بنین و ساحل عاج، برای بهبود امنیت غذایی اختصاص داد.


الجاسر در نشست دیروز با اشاره به اینکه پروژه‌های زیرساختی پایدار با چالش‌های تامین مالی مواجه هستند، گفته است برآورد‌ها نشان می‌دهد که ممکن است تا سال ۲۰۴۰ برای این پروژه‌ها به ارزش ۱۵ تریلیون دلار شکاف مالی وجود داشته باشد.


در ماه مه سال گذشته، الجاسر در مصاحبه‌ای با الشرق گفت: این بانک ۵.۴ میلیارد دلار به ۷۷ پروژه در ۲۴ کشور عضو تزریق خواهد کرد.


رئیس بانک توسعه اسلامی پیش‌بینی کرد با توجه به اعتماد کشور‌ها و بازار‌ها به گروه بانک توسعه اسلامی، تعهدات این بانک در سال جاری به حدود ۴.۵ میلیارد دلار در مقایسه با یک میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برسد.


الجاسر با بیان اینکه بانک توسعه اسلامی احتمالاً طی پنجاه سال آینده با حمایت کشور‌های عضو اصلی مانند عربستان سعودی بودجه خود را دو برابر خواهد کرد، گفت: این بانک بر تامین مالی زیرساخت‌های اساسی مانند آموزش، بهداشت، بنادر، جاده‌ها و فرودگاه‌ها تمرکز می‌کند.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر