به گزارش ایبنا، سیدعلی امامی؛ معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در دوره پسا کرونا، رقابتپذیری کشورها و دسترسی آنها به بازارهای جهانی از طریق شبکههای حملونقلی جدید میسر شد، از اینرو کشورها به صورت جدی در پی ایجاد مسیرهای کریدوری هستند تا تبدیل به سرزمین کریدوری شوند.
این مقام مسئول برخی تنشهای سیاسی در منطقه را به چالشهای در اختیار گرفتن مسیرهای پیرامونی نسبت داد و افزود: مزیتهای کریدورهای موجود در توسعه تجارت خارجی، بیشمارند که مزیتهای اقتصادی، امنیتی و سیاسی جزو مهمترین مزیتهای تبدیل شدن به سرزمین کریدوری است.
وی افزود: ایجاد اشتغال، افزایش تولید، افزایش خدمات ارزش افزوده در حوزه حملونقلی جزو مهمترین آثار فعال شدن کریدورهاست؛ در حال حاضر سعی داریم علاوه بر حمل کالاها از مسیر ایران، از رویه پردازش، فرآوری و تغییرات در محصول ترانزیتی استفاده تا بتوان از این طریق با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی درآمد بالاتری را حاصل کنیم.
سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به عبور کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب، گفت: در دولت سیزدهم حجم تراتزیت حدود ۵۴ درصد رشد را تجربه کرده است؛ کریدور شمال – جنوب با راهاندازی خط ریلی کاسپین – رشت به نوعی به صورت ترکیبی راهاندازی شد و میتوان گفت که امکان عبور بار روسیه به اقیانوس هند از مسیر ایران فراهم شده است.
امامی بیان کرد: جنگ اوکراین هزینه حملونقل روسیه به اقیانوس هند را افزایش داده است همچنین امکان تهدید کشتیهای روسیه در بنادر نوردوز و دریای سرخ بالا رفته است از اینرو بخشی از بارهای اقیانوس هند میتواند از مسیر ایران و با عبور از ریل جدید به مقصد برسد.
وی با تاکید بر ایجاد خطوط منظم در حوزه دریای خزر و خطوط ریلی، افزود: ظرفیت ریل ایران بر اساس اطلاعات اعلام شده بین ۱ تا ۳ میلیون تن است از اینرو باید ظرفیتها افزایش و زیرساختها قویتر شود. مجموعه تجارت خارجی و شبکه حمل و نقل باید در پی ایجاد شرکتهای حملونقل مشترک باشند به این معنا که با همکاری چندجانبه بین این شرکتها هم امکان جذب بار برای این مسیر بیشتر شود و هم سرعت انتقال بار در کریدور مذکور افزایش یابد.
این مقام مسئول با بیان اینکه زیرساختهای مطلوب برای کریدورهای فعال در ایران ایجاد شده است، گفت: مسیر ایران باز شده است مشروط بر اینکه برای این مسیر بار بیاید اگر بتوانیم برای این مسیرها تامین بار کنیم بدون تردید ایران یکی از بهترین مسیرها برای کریدور شدن است.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، آمار دو ماهه سال جاری نیز نشان میدهد بیش ۱۲۵ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل ۹.۲ میلیون تن از ایران ترانزیت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۷۸ درصدی را تجربه کرده است.