اقتصاد کره شمالی در حال ثبت رشد قابل توجهی است

اقتصاد کره شمالی در حال ثبت رشد قابل توجهی است
برآورد‌های بانک مرکزی کره جنوبی نشان می‌دهد که اقتصاد کره شمالی با حمایت از رشد تجارت با چین، رشد شدیدی را ثبت کرده است.
کد خبر : ۱۶۵۳۰۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، برآورد‌های بانک مرکزی کره جنوبی نشان داد که اقتصاد کره شمالی در سال ۲۰۲۳ پس از انقباض برای سه سال متوالی، با حمایت از رشد تجارت با چین، پس از کاهش محدودیت‌های مرزی مربوط به همه‌گیری "کووید-۱۹"، رشد چشمگیری را ثبت کرد.

بانک مرکزی کره جنوبی انتظار داشت که تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۳.۱ درصد رشد کند که بزرگترین نرخ رشد از سال ۲۰۱۶ است.

یکی از مقامات بانک مرکزی کره جنوبی به خبرنگاران توضیح داد: با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی، اقتصاد کره شمالی به لطف کاهش محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹، رشد تجارت با چین و شرایط آب و هوایی مطلوب رشد کرده است.

به گفته این بانک، تجارت کره شمالی با چین ۹۸.۳ درصد از کل حجم تجارت در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. صادرات این کشور در سال ۲۰۲۳، ۱۰۴.۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که در میان افزایش تقاضا برای کود، واردات ۷۱.۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین، پیونگ یانگ و مسکو ماه گذشته برای گسترش همکاری در تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری به توافق رسیدند و همچنین در اولین سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کره شمالی از سال ۲۰۰۰، توافقنامه دفاعی مشترکی را امضا کردند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر