به گزارش ایبنا،«به دنبال گسترش پویش تحریمها در اعتراض به نسلکشی اسرائیل در غزه، دیگر این صحبتها که کالاهای غربی برندهای برتری هستند،، زیرا کالاهای داخلی با وجود ارزان بودن بی کیفیت هستند، کمرنگ شده است» این بخشی از گزارش روزنامه انگلیسی فایینشال تایمز درباره تاثیر تحریمهای ضد صهیونیستی بر شرکتهای غربی است.
این روزنامه خبر داد که پویشهای گسترده توسط کشورهای اسلامی در اعلام همبستگی عمومی در جهان با غزه و مخالفت با معاملات این شرکتها با رژیم اسرائیل به برندهای غربی ضربه زده است. فایننشال تایمز توضیح داد که تحریم برندهای غذایی و آشامیدنی غربی در کشورهای اسلامی بر درآمد شرکتهای چند ملیتی و فرنچایزها و نمایندگی آنها تأثیر منفی گذاشته است که در نتیجه آن تأثیر کاهش مصرف جهانی بر نتایج مالی شرکتها شدت گرفته است.
طبق گزارش فایننشال تایمز، از مصر تا اندونزی و از عربستان سعودی تا پاکستان، مصرف کنندگان در اعتراض به حمایت شرکتهای غربی از اسرائیل در جنگ با غزه، از کالاهای تولید شده توسط شرکتهایی مانند کوکاکولا، کی اف سی و استارباکس اجتناب میکنند. این روزنامه تاکید کرد پویشهای تحریم از طریق رسانههای اجتماعی و دولتها و جنبشهای تحریم تبلیغ میشود و میتواند ناگهان شعله کشیده و شرکتهای بزرگی را متحمل ضربات اقتصادی کنند.
لوکا زارامیلا، مدیر مالی Mondelez، (شرکت صنایع غذایی چندملیتی آمریکایی موندلیز)، در مورد میزان زیان شرکتها به دلیل تحریم، گفت که تحریم همچنان یک باد مخالف است که بر رشد فروش در خاورمیانه تا ۲ درصد در سه ماهه دوم سال جاری تاثیر گذاشته است. گروه صنایع محصولات آرایشی زیبایی L'Oréal اورئال فرانسه نیز میگوید که تحریمها تا ۲ درصد بر رشد فروش این شرکت در نیمه اول سال تأثیر داشته است.
فایننشال تایمز اشاره کرد که صاحب امتیازهای شرکتهای غربی در کشورهایی که تحریمها گسترده است، آسیب زیادی دریافت کردهاند. رستورانهای امریکانا که متعلق به صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی و محمد العبار یک سرمایه گذار مستقر در دبی است، اعلام کرد که سود این شرکت در سه ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است، علی رغم اینکه ۸۱ رستوران در نیمه اول سال جاری افتتاح کرده است.
آمارپال ساندو، مدیر عامل رستورانهای امریکانا، که برندهایی مانند KFC، پیتزا هات، و کریسپی کرم را در خاورمیانه و قزاقستان اداره میکند، گفت: تأثیر تحریمها بر درآمد شرکتها بر اساس مناطق جغرافیایی متفاوت است، اما ما میگوییم که تحریم همچنان موجود است و ادامه دارد. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، در پاکستان که پس از اندونزی دومین جمعیت مسلمان جهان را دارد، دولت در ژوئیه گذشته متعهد شد که کمیتهای را برای شناسایی محصولات شرکتهایی که مستقیم یا غیرمستقیم از «اسرائیل» یا «ارتش» آن حمایت میکنند، تشکیل دهد و آنها را تحریم کند.
کوکاکولا ایچیک، شرکت بطریسازی کوکاکولا در پاکستان، اعلام کرد که حجم فروش آن در این کشور تقریباً یک چهارم به صورت سالانه در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است و این امر را به بادهای معکوس برای اقتصاد کلان" نسبت داد و به پیامدهای حنگ غزه اشاره نکرد. در مالزی، شرکت داخلی برجایا فود، یکی از شرکتهای تابعه استارباکس، دومین ضرر سه ماهه متوالی را در ماه مه گذشته به دلیل تحریم حامیان اسرائیل اعلام کرد وزیان ۳۰ میلیون رینگیتی مالزی (۶.۷ میلیون دلار آمریکا) را در سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس ثبت کرد، در حالی که درآمدهای آن هم ۴۸ درصد کاهش یافته است. با اینکه استارباکس در اندونزی بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه با جنگ در خاورمیانه مرتبط نیست و از همین رو در جاکارتا، پایتخت این کشور گروهی از فروشگاههای استارباکس تابلوهایی را روی درها و میزها نصب کردند که «موضع شرکت را در مورد جنگ غزه توضیح میدهد».
در قاهره، مدیر یک سوپرمارکت در منطقه لوکس زمالک، حازم التمیمی، گفت که فروش محصولات کوکاکولا، پپسی، آریل، پرسیل، کادبری و نستله او به نصف کاهش یافته است. او افزود که حتی ساکنان مرفه منطقه ممکن است برای درخواست آب معدنی و فرستادن آن به در خانه هایشان تماس بگیرند، اما مشخص میکنند که به جای نستله یا داسانی (متعلق به کوکاکولا) یک برند مصری میخواهند.
فایننشال تایمز گزارش داد که این تحریم در شرایطی علیه شرکتهای غربی تحمیل شده که این شرکتها در خارج از غرب تحت فشار هستند و با رقابت شدیدتری از سوی گروههای بومی روبرو هستند و در نتیجه سهم خود را از دست میدهند. گارگیولو یک شهروند اهل برنشتاین آلمان میگوید: «در طول ۱۰ سال گذشته، ما شاهد تغییر بیشترمواضع افکار عمومی به سمت سنتها، قهرمانان ملی و برندهای بومی و محلی بودهایم. دیگر آن روایتهای قبلی مبنی بر اینکه برندهای تجاری غربی برتر هستند، زیرا کالاهای بومی با وجود ارزانتر بودن کم کیفیت هستند کمرنگ شده است.