15 شهريور 1403 - 14:21

وزیر دارایی الجزایر: پیوستن به بانک بریکس ما را تقویت می‌کند

وزیر دارایی الجزایر: پیوستن به بانک بریکس ما را تقویت می‌کند
صفحه رسمی وزارت دارایی الجزایر: پیوستن به بانک بریکس گام بزرگی در جهت ادغام با سیستم مالی جهانی است.
کد خبر : ۱۶۶۳۵۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، وزارت دارایی الجزایر اعلام کرد که در پایان نهمین نشست سالانه شورای حکام بانک توسعه جدید (NDB) که روز شنبه ۳۱ اوت در کیپ تاون برگزار شد، پیوستن الجزایر به بانک بریکس رسما تایید شد.

وزارت دارایی الجزایر پیوستن الجزایر به این نهاد مهم را که بازوی مالی گروه بریکس محسوب می‌شود، گامی بزرگ در مسیر ادغام با نظام مالی جهانی دانست و بر این اساس الجزایر نهمین کشوری است که به عضویت این سازمان می‌پیوندد.

در آوریل گذشته، لازیز فاید، وزیر دارایی الجزایر در واشنگتن با دیلما وانا روسف، رئیس بانک توسعه جدید، در مورد روند الحاق الجزایر به این موسسه مالی و تامین مالی پروژه‌های توسعه استراتژیک و ساختاری برای اقتصاد الجزایر گفتگو کرد.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در پایان سفر خود به چین در سال گذشته فاش کرد که الجزایر رسماً درخواست کرده است تا به عنوان یک عضو بانک بریکس با کمک اولیه ۱.۵ میلیارد دلار بپیوندد.

لازیز فاید وزیر دارایی این کشور نیز در این باره گفت که پذیرش درخواست الجزایر برای پیوستن به بانک توسعه جدید گامی تعیین کننده در روند تقویت روابط این کشور با موسسات مالی بین المللی است و این دستاورد به عنوان یک نقطه اوج مستمر است.

وی تاکید کرد: حمایت شورای حکام بانک از درخواست الجزایر برای عضویت در این موسسه تاییدی بر اعتماد بانک به توان اقتصادی این کشور و پایبندی آن به استاندارد‌ها و الزامات مندرج در راهنمای الحاق این موسسه است و این گام، راه را برای گشودن افق‌های جدیدی به روی الجزایر برای همکاری و مشارکت با کشور‌های جنوب و سایر کشور‌های نوظهور و برای تقویت موقعیت خود در عرصه مالی بین المللی هموار می‌کند.

وزیر دارایی الجزایر در اظهاراتی به الجزیره نت گفت که این الحاق نه تنها نشان دهنده فرصتی برای تقویت همکاری مالی با کشور‌های عضو است، بلکه نشان دهنده تمایل الجزایر برای ادغام در ساختار مالی جهانی است که هدف آن ارائه راه حل‌های مالی نوآورانه مطابق با نیاز‌ها و چالش‌های کشور‌های در حال توسعه است.

وی افزود که الجزایر انتظار دارد این عضویت به آنها فرصتی بدهد تا با مدل‌های توسعه جدید تعامل داشته و به دنبال جایگزین‌هایی باشند که نسبت به  چالش‌های اقتصادی انعطاف پذیرتر و پاسخگوتر باشد.

فاید تاکید کرد که پیوستن الجزایر به بانک توسعه جدید می‌تواند موقعیت این کشور را در سطح منطقه تقویت کند و به آن اجازه دهد تا به پلی استراتژیک بین مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا و اقتصاد‌های نوظهور تبدیل شود که به دستیابی به یکپارچگی اقتصادی بهتر با شرکای مختلف کمک می‌کند.

عبدالرحمن حدیف، اقتصاددان و مشاور بین‌المللی در توسعه اقتصادی، الحاق رسمی الجزایر به بانک بریکس را دارای بعد ژئوپلیتیکی می‌داند که نشان‌دهنده موقعیت آن در یکی از سازوکارهای مالی عمده است که در شکل‌دهی به بانک بین‌المللی نقش خواهد داشت.

حدیف در گفتگو با الجزیره نت تأیید کرد که پیوستن الجزایر به بانک بریکس علاوه بر تسریع در توسعه، روند دستیابی به هدف اول و استراتژیک این کشور را در مرحله میانی، یعنی همسویی با کشور‌های نوظهور، تسریع خواهد کرد؛ که این فرآیند بر اساس رویکرد و مدل جدید در زمینه توسعه اقتصادی و سپس ادغام در زنجیره‌های ارزش جهانی محقق خواهد شد.

عبدالرحمن حدیف گفت که حضور الجزایر در بانک بریکس این امکان را به آن می‌دهد تا با کشور‌هایی که دیدگاه‌های مشابهی دارند، مشارکت داشته باشد، علاوه بر این، منابع مالی مربوط به پروژه‌های ساختاری اصلی و پروژه‌های زیربنایی به‌ویژه پروژه‌های جاده، بندر و راه آهن را دریافت کند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر