روند افزایشی قیمت نفت به دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه

روند افزایشی قیمت نفت به دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه
نفت از تشدید جنگ در منطقه تقویت شد.
کد خبر : ۱۶۷۳۹۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، نفت به رشد خود در معاملات امروز ادامه داد که ناشی از ترس از گسترش جنگ در خاورمیانه و اختلال احتمالی در صادرات در منطقه اصلی تولیدکننده نفت بود، زیرا برنت پس از ثبت بزرگترین جهش هفتگی از اوایل سال ۲۰۲۳ به ۸۰ دلار نزدیک شد.


بهای معاملات آتی نفت برنت در زمان نگارش این گزارش با ۱.۲۵ دلار یا ۱.۶۳ درصد افزایش به ۷۹.۳۷ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۵ دلار یا ۲.۳ درصد افزایش به ۷۵.۹۴ دلار رسید.


برنت هفته گذشته بیش از ۸ درصد افزایش یافت، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به دلیل احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران در پاسخ به حمله موشکی تهران به اسرائیل در اول اکتبر، ۹.۱ درصد افزایش یافت.


از هفته گذشته، پس از حمله موشکی ایران به رژیم اشغالی در اوایل عصر سه شنبه گذشته، بازار‌های جهانی نفت بر سر احتمال اقدام تلافی جویانه اسرائیل با تنش مواجه شده اند.

بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی خود را برای قیمت هر بشکه نفت تا سال ۲۰۲۵ با افزایش ۲۰ دلاری به ۹۶ دلار در صورت کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید تهران به دلیل هر فرضیه‌ای مبنی بر حمله به آن افزایش داد.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر فیلیپ نوا، گفت که تشدید احتمالی درگیری با فشار فزاینده‌ای بر طرف تقاضا مواجه است.


راکت‌های پرتاب شده توسط حزب الله به شهر حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل، در اوایل روز دوشنبه اصابت کرد. در همان زمان، اسرائیل آماده بود تا دامنه تهاجمات زمینی به جنوب لبنان را در اولین سالگرد جنگ غزه گسترش دهد.

تشدید درگیری‌ها این نگرانی را ایجاد کرده است که ایالات متحده، بزرگترین متحد اسرائیل، و ایران به یک جنگ گسترده‌تر کشیده شوند.

تحلیلگران بانک ANZ با اشاره به ظرفیت مازاد تولید متعلق به سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) که بالغ بر ۷ میلیون بشکه در روز است، گفتند: "ما می‌بینیم که حمله مستقیم به تاسیسات نفتی ایران کم محتمل‌ترین پاسخ در میان گزینه‌های اسرائیل است."

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر