اتهام روسیه به غرب برای عدم شرکت کشور‌ها در اجلاس بریکس

اتهام روسیه به غرب برای عدم شرکت کشور‌ها در اجلاس بریکس
کشور‌های بریکس به دنبال تشکیل یک اتحاد قوی هستند که قصد افزایش نفوذ جهانی خود را دارند.
کد خبر : ۱۶۷۵۰۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، وزرای دارایی مصر و امارات و رئیس بانک مرکزی ایران در نشست اخیر بریکس حضور داشتند و آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه خواستار ایجاد جایگزینی برای سیستم مالی جهانی تحت سلطه غرب شد.

اما وزرای دارایی و روسای بانک‌های چین، هند و آفریقای جنوبی در این نشست شرکت نکردند و معاونان یا مقامات پایین‌تر خود را فرستادند.

این اتفاق یک روز پس از آن رخ داد که یوری اوشاکوف، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه، غرب را به فشار بر کشور‌ها برای عدم شرکت در نشست بریکس متهم کرد.

اوشاکوف خاطرنشان کرد: سران ۲۴ کشور در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه در ماه جاری شرکت خواهند کرد که در آن سران همه کشور‌های عضو به جز عربستان سعودی که توسط وزیر امور خارجه این کشور نمایندگی خواهد شد، شرکت خواهند کرد.

گروه بریکس که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، به مصر، اتیوپی، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی گسترش یافت.

پیش از اجلاس سران بریکس که قرار است در ۲۲ ماه جاری برگزار شود، جلساتی با مقامات ارشد سیاست گذاری اقتصادی برگزار می‌شود که پیشنهاداتی را که رهبران در این اجلاس بررسی خواهند کرد، تعیین می‌کنند.

روسیه که به دلیل جنگ در اوکراین و قطع ارتباط با بازار‌های سرمایه بین المللی از سوی غرب به شدت مورد تحریم قرار گرفته است، از طریق طرح‌هایی مانند ایجاد سیستم پرداخت بین المللی پل بریکس تلاش می‌کند تا شرکای بریکس را جذب کند.


آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه گفت: ایجاد یک طرح پرداخت فرامرزی وظیفه اصلی ما است. روسیه همچنین به دنبال ایجاد یک مرکز تسویه حساب بریکس، یک آژانس رتبه بندی، یک شرکت بیمه اتکایی و یک بورس کالا است.

سیلوانوف همچنین پیشنهاد ایجاد یک پلت فرم سرمایه گذاری مشترک بر اساس بانک توسعه جدید گروه، تنها موسسه مالی عامل گروه را ارائه کرد.

او گفت که این پلتفرم بدون پرداختن به جزئیات بیشتر، از یک فرم دیجیتال جدید برای تراکنش‌ها استفاده خواهد کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر