سقوط دو پله‌ای سکه با انتشار اطلاعیه جدید بانک مرکزی

سقوط دو پله‌ای سکه با انتشار اطلاعیه جدید بانک مرکزی
پس از اطلاعیه جدید بانک مرکزی مبنی بر افزایش تولید و عرضه سکه، قیمت سکه با دو کانال عقبگرد به ۵۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.
کد خبر : ۱۶۷۷۹۳

به گزارش خبرنگار ایبنا، بازار طلا و سکه در روز‌های اخیر متاثر از رکوردشکنی‌های پی در پی انس طلای جهانی دچار نوسان شد تا جایی که در معاملات امروز، سکه طرح جدید به بالای ۵۶ میلیون تومان نیز رسیده بود، اما چند دقیقه پس از انتشار اطلاعیه جدید بانک مرکزی، قیمت سکه طرح جدید با دو کانال ریزش به ۵۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

 

بانک مرکزی ساعاتی پیش اعلام کرد که حراج انواع سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را به سه روز در هفته (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) افزایش داده و به زودی انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال تولید و توزیع می‌شود.

 

پس از انتشار این اطلاعیه، بازار سکه به سرعت واکنش نشان داد و قیمت انواع سکه کاهشی شد. لازم به ذکر است که پیش از این کارشناسان و فعالان بازار طلا و سکه نسبت به اثر افزایش بی‌سابقه انس طلای جهانی بر بازار طلا و سکه، حباب بالای سکه و احتمال کاهش شدید قیمت‌ها، بار‌ها هشدار داده بودند.

 

سید رضا اخلاقی شریعت؛ عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با بیان اینکه افزایش قیمت طلا در هفته‌های اخیر عمدتاً به دلیل رکوردشکنی قیمت اونس جهانی طلا بوده است، گفت: افزایش نرخ بهره آمریکا، بی‌ثباتی اقتصادی جهان و تشدید تنش‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و جنگ غزه موجب رکوردشکنی پی در پی انس طلای جهانی شده که این مسئله بر بازارهای داخلی ایران نیز اثرگذار بوده است.

 

نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران نیز با اشاره به اینکه تنش‌های سیاسی جهانی به دلیل افزایش تقاضا برای طلا به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت طلا در ایران اثر می‌گذارند، گفت: افزایش قیمت سکه و طلا کاذب است و در شرایطی که اونس جهانی طلا کاهش یابد، امکان کاهش قیمت طلا در داخل ایران وجود دارد.

 

بذرافشان پیش از ظهر امروز و قبل از انتشار اطلاعیه بانک مرکزی اعلام کرده بود که حباب سکه رکورد شکسته و از مرز ۱۴ میلیون تومان عبور کرده است و در صورت ورود بانک مرکزی به بازار داخلی و افزایش عرضه سکه، حباب سکه کاهش خواهد یافت.

 

قیمت سکه طرح جدید ظهر امروز به ۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید، اما پس از انتشار اطلاعیه بانک مرکزی به کانال ۵۴ میلیون تومان بازگشت و در حال حاضر با نرخ ۵۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. حباب سکه نیز که به بالای ۱۴ میلیون تومان رسیده بود، پس از ریزش قیمت سکه به کمتر از ۱۲ میلیون تومان کاهش یافت.

 

گرچه علت اصلی نوسان شدید بازار طلا و سکه در روز‌های اخیر رکورد بی‌سابقه ۲۷۳۸ دلاری انس طلای جهانی بوده است، اما حضور بانک مرکزی به عنوان بازارساز در بازار طلا و سکه می‌تواند نقش مهمی در کاهش نوسانات بازار در روز‌های آتی داشته باشد.

 

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که اثر نزولی اقدام جدید بانک مرکزی بر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در روز‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و فشار تقاضا را به شدت کاهش می‌دهد. با تولید و عرضه بیشتر سکه، قیمت‌ها در روز‌های آتی با سرعت بیشتری روند نزولی را طی خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که حباب سکه نیز کاهش بیشتری داشته باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر