به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، نتایج تحریم از زمان شروع آن پس از عملیات طوفان الاقصی که توسط مقاومت فلسطین علیه اشغالگری اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، ظاهر شد، زیرا تقاضا برای بسیاری از رستورانها و کافههای حامی اشغالگران کاهش یافت و بسیاری از شرکتها شعب خود را تعطیل کردند که جدیدترین آن فروشگاههای کرفور در ایالت بارکا در شمال کشور بود.
محمد العریمی، تحلیلگر سیاسی و رئیس انجمن روزنامه نگاران عمانی، با اشاره به تأثیر مثبت آشکار این کمپین در سطح مردمی و رسمی، تأکید کرد که تحریم کمترین چیزی است که میتوان برای کمک به مردم فلسطین ارائه داد.
العریمی بر لزوم ادامه این کمپین تاکید کرد و گفت: این کمپین تنها محدود به تحریم کالا نیست، بلکه جنبههای دیگری مانند ارتباطات فرهنگی و ورزشی را نیز در بر میگیرد.
المشهور علوی، محقق اقتصادی معتقد است که تحریم تاثیر مثبتی بر اقتصاد محلی داشته است.
المشهور میگوید: بایکوت شرکتهای محلی را قادر به رشد کرد، بهویژه در بخشهایی که تحت تسلط شرکتهای بینالمللی بودند که رقابت با آنها دشوار بود، اگرچه برخی از جایگزینهای محلی ممکن است از نظر کیفیت یا کارایی برابر نباشند، اما تقاضای مردمی این فرصت را برای آنها فراهم کرد تا تواناییهای خود را توسعه دهند.
وی افزود: بخشهای صنعتی و خردهفروشی شاهد رشد قابلتوجهی در سلطان نشین عمان بودند و جایگزینهای عمانی مانند کافهها و رستورانهای محلی نیز حضورشان در بازار افزایش یافت.
المشهور مثالی از کافه عمانی (۵۵) ارائه کرد که به گسترش قابل توجهی در بازار دست یافته است و به عنوان جایگزینی برای استارباکس عمل میکند که شعبههای دیگر خود را در عمان تعطیل کرد. همچنین شاهد افزایش تقاضا به عنوان جایگزینی برای رستورانهای بین المللی معروف مانند (KF) بود.
المشهور معتقد است: این تحریمها، بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط عمانی را به خط مقدم سوق داد و منجر به گسترش سهم آنها در بازار داخلی شد.
وی افزود: با افزایش تحریمها، فروش محصولاتی مانند صابون و مواد شوینده عمانی که سهم آن در گذشته محدود بود، بیشتر شد.
در اقدامی قابل توجه در بحبوحه همبستگی مردمی با آرمان فلسطین، تعدادی از فروشگاهها و مراکز تجاری با قرار دادن برچسبهای توضیحی در قفسهها که نشاندهنده ارتباط برخی برندها با نهادهای حامی رژیم صهیونیستی است، سیاست تحریم جدید خود را اعلام کردند.
این در حالی است که برخی فروشگاهها برچسبهایی را بر روی محصولات محلی مانند «ساخت عمان» با اشاره به جایگزین محلی گذاشتهاند که نشاندهنده میزان نقش تحریم اقتصادی در سلطان نشین عمان است.
منصور العامری، مدیر مرکز خرید (هایپر مارکت الرها)، یکی از برندهای خرده فروشی عمانی، خاطرنشان کرد که تیم کاری او تلاش زیادی برای افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد اهمیت تحریم، به ویژه در ابتدای کمپین انجام داده است.
العامری به الجزیره نت گفت: ما مشتریان زیادی پیدا کردیم که به اندازه کافی با نام محصولات خودمان آشنا نبودند، بنابراین این موضوع را مستقیماً در قفسهها توضیح دادیم که با استقبال گستردهای روبرو شد و ما تبدیل به الگوی بسیاری از فروشگاههای دیگر شدیم.
العامری در خصوص چالشهای اجرای این طرح افزود: به تدریج جایگزینهایی از کشورهای عربی و اسلامی مانند مالزی، ترکیه و ایران نیز ایجاد کردیم.
این روند نه تنها به دلیل تأثیر مستقیم تحریم اقتصادی، بلکه به دلیل افزایش احساس تعلق و همبستگی با آرمان فلسطین و انگیزه دادن به فروشگاههای دیگر برای حرکت در همین مسیر، به طور گسترده در میان مردم عمانی مورد استقبال قرار گرفت.
العامری میگوید: ما دست در دست مصرفکنندگان برای تحریم محصولاتی که از این نهاد حمایت میکنند، کار میکنیم، در ابتکاری که امیدواریم الگویی برای الگوبرداری در سراسر جهان عرب باشد.
علمای دینی نقش برجستهای در حمایت از کمپینهای بایکوت در سلطنت عمان داشتند و آن را یک وظیفه دینی و ملی میدانستند، از جمله مفتی اعظم سلطنت عمان، شیخ احمد بن حمد الخلیلی تحریم را یک وظیفه مشروع میدانستند و نقش موثری در تضعیف موجودیت اسرائیل و تقویت همبستگی با مردم داشتند.
شیخ الخلیلی تحریم را یکی از قدرتمندترین و موفقترین سلاحها در سرکوبی دشمن دانسته و گفت: من این را وظیفه ملت میدانم و از همه کسانی که برای ملت و کشور خود خیر میخواهند میخواهم که این کار را انجام دهند.