به گزارش ایبِنا، این دستورالعمل با هدف تعامل حداکثری بین دفتر بازرسی وزارتخانه با واحدهای بازرسی جهت اقدامات مشترک و جلوگیری از موازی کاری، راهبری و ساماندهی بازرسی و ایجاد یک سیستم کامل نظام کنترل داخلی، تقویت جایگاه واحدهای بازرسی دستگاه های وابسته و تابعه، تعامل سازنده با مراجع نظارتی و بازرسی، شناسایی نقاط آسیب پذیر و گلوگاه های فساد و ارایه راهکارهای اجرایی برای رفع آنها با رویکرد آسیب شناسی، پیشگیرانه، شناسایی و نیز استفاده بهینه از منابع و نیروهای کارآمد در امر بازرسی تهیه شده است.
در این دستورالعمل، ایجاد هماهنگی بین واحدهای بازرسی دستگاه های وابسته جهت انجام امور بازرسی در دستگاه ذیربط، برنامهریزی و راهبری امور بازرسی های مشترک، تعیین اولویت ها و موضوعات بازرسی، تعیین شرایط احراز بازرسان تیم بازرسی و صدور احکام بازرسی، بررسی گزارش تیم های بازرسی و پیگیری اجرای پیشنهادات مطروحه در گزارش ها، نظارت بر عملکرد بازرسان یا تیم های بازرسی در بازرسی های مشترک و انجام اقدامات حقوقی و قانونی و انعکاس نتایج حاصل از بازرسی های مشترک به مقامات ذیصلاح، بعنوان برخی از وظایف دفتر عنوان شده است.
همچنین در دستورالعمل هماهنگی دفتر بازرسی وزارت اقتصاد با دفاتر بازرسی دستگاههای اجرایی تابعه بر وظایف دیگر دفتر همچون نظارت بر عملکرد هیات های تخلفات اداری دستگاه های اجرایی و واحدهای تابعه و وابسته موضوع ماده (۳۵) آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات، ایجاد هماهنگی بین دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت متبوع و واحدهای ارزیابی عملکرد دستگاه های تابعه و سازمان اداری و استخدامی کشور جهت انجام امور ارزیابی عملکرد، نظارت بر عملکرد واحدهای ارزیابی عملکرد و بررسی مستندات ارائه شده توسط واحدهای تابعه و وابسته، ایجاد هماهنگی بین دفتر و واحدهای پاسخگویی به شکایات دستگاه های تابعه و وابسته ونیز ایجاد و یا تکمیل سامانه یکپارچه پاسخگویی به شکایات به منظور نظارت بر حسن اجرای فرایند مذکور و ارائه گزارش های دوره ای تحلیلی تاکید شده است.
بنا بر این گزارش، برخی از وظایف واحدهای بازرسی دستگاههای اجرایی و واحدهای تابعه و وابسته، همکاری با دفتر جهت تدوین برنامه بازرسی های مشترک، انعکاس سوء جریان ها و تخلفات مکشوفه به دفتر از طریق بالاترین مقام دستگاه مربوط، پیگیری اجرای پیشنهادات و اقدامات اصلاحی مندرج در گزارش های بازرسی مشترک، هماهنگی و فراهم نمودن امکان دسترسی بازرسان به اسناد و مدارک مورد نیاز، معرفی و در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز و معرفی کارشناسان متخصص و خبره برای همکاری با تیم بازرسی در صورت نیاز بیان شده است.
این گزارش می افزاید، از دیگر وظایف واحد های بازرسی دستگاه های اجرایی و واحدهای تابعه و وابسته مشارکت در شناسایی گلوگاه های فساد و نقاط آسیب پذیر، اصلاح و بهبود فرایندها جهت ارتقای نظام کنترل های داخلی، همکاری با دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت متبوع جهت تدوین شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد، ارائه مستندات و اطلاعات مربوط به شاخص های ارزیابی عملکرد در هر دو بعد عمومی و اختصاصی در مهلت قانونی، انجام اقدامات قانونی ارزیابی عملکرد و ارسال گزارش جهت انعکاس نتایج به سازمان اداری و استخدامی کشور، ارسال گزارش های عملکردی و تحلیلی ماهانه فرایند پاسخگویی به شکایات به دفتر و همکاری و هماهنگی با دفتر به منظور ارتقای سطح رضایتمندی ذینفعان در پاسخگویی به شکایات عنوان شده است.
این گزارش حاکی است، پیگیری ایجاد یا ارتقای ساختار سازمانی واحدهای بازرسی در سطح دستگاه متبوع، هم افزایی جهت ارتقای سطح دانش فنی بازرسین، استفاده از ظرفیت های مشترک از جمله اشتراک گذاری پایگاه داده ها و بهره مندی از فناوری های نوین و نظارت سیستمی بر عملیات واحدها و شناسایی آسیب های نظام کنترل های داخلی و پیگیری جهت اصلاح آنها از جمله اقدامات مسئولین ذیربط و روسای دستگاه ها در راستای تقویت ساختار داخلی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه های مشمول ماده (۲/۲) محسوب می شود.
گفتنی است، این دستورالعمل به دستگاه های اجرایی و واحدهای تابعه و وابسته شامل سازمان امور مالیاتی کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان خصوصی سازی، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسی، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، بانک های ملی، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات، سپه، صنعت و معدن و پست بانک، دبیرخانه شورای عالی و مناطق آزاد، پژوهشکده امور اقتصادی و شرکت های سهامی بیمه ایران، سرمایه گذاری خارجی، چاپخانه دولتی ایران، و شرکت های وابسته و تابعه دستگاههای مذکور و واحدهای تابعه استانی ابلاغ شده است.