به گزارش ایبِنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی از دارندگان وسایط نقلیه فاقد بیمه نامه خواست تا پایان بهمن ماه به دفاتر و نمایندگی های بیمه مراجعه کرده و از این بخشودگی بهره مند شوند. گفتنی است مهلت استفاده از این بخشودگی برای دارندگان اتومبیل یک ماه و مالکان ماشین آلات کشاورزی و موتورسیکلت ها سه ماه خواهد بود. وی از راکبان مقصر حوادث رانندگی در سال های گذشته خواست پیش از صدور حکم دادگاه برای دریافت خسارت به شرکت های بیمه مراجعه نکنند. وی در پاسخ پرسشی در خصوص جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد کلان کشور، با اعلام این مطلب افزود: صنعت بیمه در کشور قدمتی بالغ بر ۸۵ سال دارد اما در سال های پیش از انقلاب در کنار نمایندگان شرکت های خارجی، تنها چند شرکت دولتی در ایران فعالیت می کردند. رییس کل بیمه مرکزی به تنوع محصولات و رشته های بیمه ای در کشور اشاره کرد و با برشمردن افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه در کشور به نسبت سال های پیش از انقلاب، تصریح کرد: رشد ضریب نفوذ بیمه از حدود ۰,۵ درصد به ۲.۸ درصد، یک دستاورد بزرگ است و امیدواریم با برنامه های صورت گرفته به رشد ۳.۳ درصدی در سال ۱۳۹۹ دست پیدا کنیم. وی توسعه نمایندگی های بیمه از ۶۰ نماینده بیمه ای در سال ۱۳۵۷ به ۶۹ هزار نماینده را یک جهش توصیف کرد و افزود: در همان روزها تنها یک کارگزار در عرصه صنعت بیمه فعالیت می کرد که در حال حاضر این عدد به ۸۳۴ کارگزار فعال رسیده و پرتفوی بیمه ای نیز با درنظرگرفتن ارزش پول کشور به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
رییس کل بیمه مرکزی از محصولات صنعت بیمه به عنوان یک خدمت اقتصادی و کارآمد یاد کرد و گفت: خوشبختانه کارهای تبلیغی خوبی در سطح خانواده ها، مدارس و دانشگاه ها صورت گرفته و رسانه های گروهی و صداوسیما تلاش زیادی می کنند تا فرهنگ بیمه در جامعه گسترش یابد. وی از حوادث طبیعی اخیر به عنوان یکی از عوامل گرایش مردم به خرید پوشش های بیمه ای یاد کرد و گفت: بسیاری از شهرداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها و آحاد دیگر جامعه منتظر تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی نماندند و درخواست های بسیاری برای دریافت این پوشش بیمه ای به شرکت های بیمه ارسال شده است.
در سال ۱۳۹۷ حق بیمه تولیدی بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در ۹ ماهه سال جاری به رقم ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده که تا پایان سال به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. رییس کل بیمه مرکزی ، با اعلام این آمار و اشاره بر ضریب بالای خسارات در کشور، خاطرنشان کرد: میزان ضریب خسارت در کشور ما ۸۹ درصد برآورد می شود که به نسبتِ آمار ۵۵ درصدی کشورهای توسعه یافته، بسیار بالاست، این موضوع ناشی از رشته های بیمه شخص ثالث و درمان می شود که زیان های بسیاری در پی داشته است. وی رویکرد «راننده محور» را در صنعت بیمه از عوامل مهم کاهش ضریب خسارت ارزیابی کرد و اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از خسارات رانندگی در کشور ما عامل انسانی دارد و در صورت شناسایی عوامل تأثیرگذار در بروز حوادث و ارزیابی ریسک های راننده می توانیم از حجم خسارات بکاهیم. سلیمانی با تاکید بر این نکته که نباید برای رشدیافتگی هیچ حد و مرزی قائل شویم به اهمیت ادامه روند توسعه ای صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: تلاش می کنیم که مانند کشورهای توسعه یافته، صنعت بیمه ای رشد یافته و پاسخگوی نیاز همه آحاد جامعه داشته باشیم. با تهیه بیمه نامه زندگی بخشی از مشکلات اقتصادی مردم حل می شود استراتژی ما رشد صنعت بیمه از طریق همگانی سازی رشته بیمه های زندگی است که این هدف را با برنامه ریزی دقیق دنبال می کنیم. سلیمانی ضمن برشمردن مزایای بیمه نامه عمر در طول زندگی و به خصوص ایام بازنشستگی، تصریح کرد: سرمایه گذاری های خرد امروز مردم می تواند به کمک های کلان صنعت بیمه در آینده منتهی شود که با تکیه بر اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه به توسعه آن در کشور می اندیشیم. وی با تشریح آخرین وضعیت محصولات بیمه های زندگی بر اساس میزان ریسک به مزایای جنبی این بیمه نامه ها اشاره کرد و گفت: شفافیت در ارائه بیمه نامه های زندگی و آگاهی بیمه گذاران از وضعیت سپرده های خود می تواند زمینه ای جدی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه های زندگی فراهم کند. وی در خصوص معافیت رشته های بیمه ای از مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: در لایحه دولت تمامی رشته های بیمه ای از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده بود و با بحث هایی که در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و با رایزنی های ما در کمیسیون اقتصادی، مقرر شد مالیات بر ارزش افزوده از رشته های درمان و بیمه های عمر و زندگی دریافت نشود، اما در رشته بیمه شخص ثالث کماکان به قوت خود باقی است. سلیمانی از ادامه تلاش ها برای حذف مالیات بر ارزش افزوده در رشته شخص ثالث سخن گفت و افزود: با توجه به اهمیت موضوع همگانی سازی بیمه در کشور تلاش می کنیم که مالیات بر ارزش افزوده این رشته بیمه ای نیز از معافیت برخوردار شود. رییس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت سطح ایمنی خودروها در هنگام بروز حادثه از پلیس به عنوان مرجع اصلی اعلام دلیل سوانح و حوادث رانندگی یاد کرد و گفت: در صورت بروز حادثه شرکت های بیمه ای به انجام تعهدات خود مکلف هستند و خوشبختانه طی جلساتی که با خودروسازان برگزار شد نسبت به ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها مباحث امیدوارکننده ای مطرح شد.
رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به مشکلاتی که برای یکی از هواپیماهای شرکت کاسپین، پدید آمد، گفت: میزان تعهدات بیمه ای هواپیمای شرکت کاسپین، مشخص است و ان شاءالله بر اساس ارزیابی خسارت وارد شده در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.
سلیمانی از واگذاری برخی از مأموریت های نظارتی بیمه مرکزی به سندیکای بیمه گران و انجمن های تخصصی خبر داد و افزود: در همین راستا مسئولیت رتبه بندی شرکت های بیمه را به انجمن حرفه ای صنعت بیمه واگذار کرده ایم. وی سرعت و سطح بالای کارشناسی انجمن های حرفه ای را دلیل اصلی این واگذاری دانست و گفت: تعامل با بدنه تخصصی صنعت بیمه از اهداف اصلی ماست و قطعا در سایه این همکاری ها، شاهد رشد و توسعه صنعت بیمه خواهیم بود.
رییس کل بیمه مرکزی با برشمردن ظرفیت ها و قابلیت های استارت آپ ها در اقتصاد و نقش آنان در توسعه صنایع و خدمات از حضور ۱۱۵ استارت آپ بیمه ای در سطح کشور خبر داد و افزود: صدور بیمه نامه، پرداخت خسارت، ارزیابی نرخ فنی بیمه و نظایر آن از توانایی های استارت آپ ها به شمار می رود و ما از حضور آنان در صنعت بیمه استقبال می کنیم. وی از صدور مجوزهای لازم برای قانونمندتر شدن حضور استارت آپ های بیمه ای در کشور خبر داد و تصریح کرد: استارت آپ ها می توانند به صورت کارگزاری آنلاین فعالیت کنند که این امر پس از دریافت مجوزهای لازم برای آنان امکان پذیر خواهد بود. وی از صدور دیجیتالی بیش از۷۰ درصد از شرکت های صنعت بیمه به عنوان یک دستاورد ویژه در حوزه دیجیتالی یاد کرد و گفت: توسعه و پیشرفت در بخش آی تی صنعت بیمه یک موفقیت بزرگ است و قصد داریم با هوشمندسازی یک گام بلندتر نیز در این حوزه برداریم.
وی بررسی حوادث و رسیدگی به مشکلات مردم را یک هدف مهم در نهاد حاکمیتی بیمه مرکزی دانست و افزود: رضایتمندی مردم از مهمترین مؤلفه های توسعه صنعت بیمه محسوب می شود و امیدواریم در کنار معرفی محصولات بیمه ای بتوانیم احساس امنیت و اطمینان کافی را در سطح جامعه برقرار کنیم.
صنعت بیمه می تواند پیش از هر ساخت و سازی با نظارت در استانداردسازی ها و دخالت در کیفیت ساخت و ساز نسبت به پوشش های مناسب بیمه ای اقدام کند که البته این امر باید به قانون تبدیل شود. سلیمانی، میزان مقاومت سازه ها را در تعیین نرخ فنی بیمه نامه ها مؤثر دانست و گفت: با توجه به استانداردهای رعایت شده در فرایند ساخت و ساز، می توان نرخ های متفاوتی را برای حق بیمه ارائه داد. وی خاطرنشان کرد: پوشش بیمه ای ساختمان های مسکونی یک کالای لوکس نیست و مردم باید بر این حقیقت اشراف داشته باشند که حادثه هر لحظه در کمین آنها و سرمایه های آنان است. رییس شورای عالی بیمه در ادامه از پرداخت بیش از ۳ میلیارد تومان از سوی صنعت بیمه به آسیب دیدگان سیل اخیر سیستان و بلوچستان، سخن گفت و افزود: در صورت راه اندازی صندوق بیمه های همگانی در کشور و حضور پررنگ تر صنعت بیمه در بخش های زیرساختی، دغدغه های دولت برای جبران خسارات این چنینی به حداقل خواهد رسید.
صنعت بیمه با مدیریت ریسک معرفی می شود چرا که مأموریت اصلی این صنعت کاهش ریسک است. رییس کل بیمه مرکزی کاهش و کنترل ریسک در حوزه های گوناگون نظیر کسب و کار، بازارهای پولی و مالی و حوزه های دیگر اقتصادی را از وظایف مرکز مدیریت ریسک دانست و افزود: معرفی مدل های کاهش ریسک به صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی یک ضرورت آشکار است و مرکز مدیریت ریسک می تواند مشاوری امین برای فعالان حوزه اقتصادی باشد. |