28 بهمن 1398 - 09:54
مدیرعامل دیجی کالا با ایبِنا مطرح کرد؛

رمز دوم پویا خرید اینترنتی با کارت‌های سرقتی را کاهش می‌دهد

مدیرعامل دیجی کالا گفت: شبکه بانکی باید فرآیند فعالسازی رمز دوم پویا را تسهیل کند چرا که رمز دوم پویا خرید اینترنتی با کارت‌های بانکی سرقتی را کاهش و نگرانی فروشگاه‌های اینترنتی را رفع می‌کند.
کد خبر : ۱۱۱۶۴۳
دیجی کالا

سعید محمدی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اجرای طرح رمز دوم پویا و وضعیت تراکنش‌ها در دیجی کالا، اظهار داشت: دیجی کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور به شمار می‌رود و رمز دوم پویا به عنوان یک طرح تاثیر گذار در حوزه پرداخت به منظور افزایش امنیت تاثیراتی را در تراکنش‌های بدون حضور کارت از جمله خرید و پرداخت اینترنتی داشته است؛ در همین راستا نیز بررسی انجام شد تا مشخص شود که وضعیت پرداخت‌های آنلاین پس از اجرای طرح رمز دوم پویا در دیجی کالا چه تغییراتی داشته که نتایج این بررسی نشان می‌دهد،خریدهای اینترنتی کمتر از ۵ درصد  کاهش داشته است همچنین  میزان افت در  کارت به کارت و ussd  نیز  ۲۰ درصد بوده است.


حدود ۲۰ درصد پرداخت‌های آنلاین کاهش یافته و از طریق پرداخت در محل انجام شده که بار اضافی را در زمینه جمع آوری و ثبت دستی سندهای تسویه حساب ایجاد کرده که برای فروشگاه‌های اینترنتی مطلوب نیست.


شبکه بانکی فرآیند فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف را تسهیل کند


مدیرعامل دیجی کالا ادامه داد: دیجی کالا با بانک مرکزی تعامل داشته و به منظور آموزش و اطلاع رسانی به مشتریان، آموزش‌هایی را به صورت مکتوب و تصویری به مشتریان در شبکه‌های اجتماعی و سایت ارائه کرد اما در هر صورت رمز دوم یکبار مصرف به تازگی اجرایی شده و حرکت مشتریان به سمت فعالسازی و استفاده از آن به زمان نیاز دارد که لازم است تا بانک مرکزی و بانک‌ها ضمن افزایش اطلاع رسانی، فرآیند فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف را مانند استفاده از آن و ایجاد سامانه هریم برای ارسال رمز پویای پیامکی تسهیل کنند.


وی در خصوص رفتار مشتریان در دیجی کالا پس از اجرای طرح رمز دوم پویا گفت: مشتریانی که رمز دوم پویا را فعال داشتند تراکنش اینترنتی را بدون مشکل انجام می‌دادند اما آن‌هایی که نسبت به فعالسازی رمز یکبار مصرف اقدام نکرده بودند، اطلاعی از اجرای طرح و جزییات فعالسازی رمز پویا نداشتند و بر همین اساس نیز به مشکل بر می‌خوردند چرا که پیش از این با رمز ایستا تراکنش‌های بدون حضور کارت خود را انجام می‌داند؛ بر همین اساس تعدادی از  عملیات‌های پرداخت ناموفق بود و تعداد زیادی تماس در خصوص رمز پویا و سوالات چگونگی پرداخت آنلاین به مرکز تماس اعلام می‌شد.


افزایش پرداخت در محل در فروشگاه‌های اینترنتی


مدیرعامل دیجی کالا درباره افزایش عملیات پرداخت در محل تصریح کرد: دشواری فرآیند  فعالسازی رمز دوم پویا در برخی بانک‌ها و عدم تمایل مشتریان نسبت به استفاده از رمز دوم پویا و انجام عملیات پرداخت اینترنتی باعث شده تا مشتری با توجه به سادگی پرداخت حضوری، پرداخت هزینه خرید را به صورت پرداخت در محل به صورت نقدی یا با دستگاه کارتخوان انجام دهد که بار اضافی را به فروشگاه اینترنتی وارد می‌کند که در این زمینه باید با تدبیر بانک مرکزی اقداماتی انجام شود.


کاهش تراکنش‌های کارت به کارت دیجی پی


محمدی تاکید کرد: آمارها در گروه دیجی کالا حاکی از آن است که عملیات کارت به کارت نیز در دیجی پی به عنوان ارائه دهنده خدمات پرداخت نیز کاهش داشته است که البته در روزهای اخیر تعداد تراکنش‌ها در حال افزایش بوده و جای نگرانی وجود ندارد.


رمز دوم پویا پایانی برای خرید با کارت‌های بانکی سرقتی در فروشگاه‌های اینترنتی


وی با بیان این که مشکل سوءاستفاده از کارت‌های بانکی در فروشگاه‌های اینترنتی با رمز دوم پویا به میزان گسترده‌ای رفع می‌شود، گفت: کلاهبرداران اطلاعات کارت‌های بانکی را از روش‌هایی مانند فیشینگ سرقت می‌کنند و در فروشگاه‌های اینترنتی عملیات خرید را انجام می‌دهند که این موضوع برای دیجی کالا نیز مشکل ساز شده بود و روزانه تعداد زیادی شکایت از پلیس فتا برای پیگیری داشتیم که رمز دوم پویا به میزان زیادی جلوی آن را می‌گیرد که گامی خوب برای رفع دغدغه فروشگاه‌های اینترنتی و افزایش امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت است.


لزوم افزایش اطلاع رسانی  بانک‌ها در زمینه رمز پویا


مدیرعامل دیجی کالا با بیان این که فرآیند فعالسازی رمز دوم پویا در برخی بانک‌ها دشوار است، اظهار داشت: بانک مرکزی باید نظارت را بر بانک‌ها بیشتر کند تا فرایند فعالسازی رمز دوم پویا در بانک‌ها به خصوص بانک‌های بزرگ ساده شود و مشتری بتواند به راحتی رمز پویا را فعال و از آن برای انجام تراکنش‌های اینترنتی استفاده کند؛ کسب و کارهای اینترنتی نیز همراه بانک مرکزی و شبکه بانکی آمادگی دارند تا آموزش و اطلاع رسانی داشته باشند تا ضریب نفوذ رمز یکبار مصرف افزایش پیدا کند تا در روزهای پایانی سال که خرید اینترنتی افزایش پیدا می‌کند نگرانی بابت کاهش درآمد فروشگاه‌های اینترنتی وجود نداشته باشد.

ارسال‌ نظر