به گزارش خبرنگار ایبِنا، شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد تا در راستای جلوگیری از شیوع گسترده و به منظور کنترل بیماری محدودیتهایی در کسب و کارها اعمال شود و در عین حال نیز رعایت نکات بهداشتی به صورت گسترده به عنوان یک الزام باشد؛ بانکها یکی از محلهای دارای رفت و آمد بالا توسط شهروندان هستند که اقداماتی بهداشتی در آنها صورت گرفت تا سلامت کارکنان و مشتریان دچار مشکل نشود و از مشتریان نیز درخواست شد تا حد امکان به شعب بانک مراجعه نداشته باشند؛ اما در این میان ابزار خودپرداز به عنوان ابزار عمومی برای انجام امور بانکی در طول روز از سوی تعداد زیادی از افراد مورد استفاده قرار میگیرد که با توجه به شیوع کرونا لازم بود تا پروتکل بهداشتی و ضد عفونی آن برای گندزدایی انجام شود.
بانک مرکزی در بخشنامهای به شبکه بانکی تاکید کرد تا لازم است کارشناسان بانکها خودپردازها را در فواصل زمانی ضد عفونی کنند و به مشتریان نیز توصیه شد تا برای استفاده از ابزارهای پرداخت به خصوص خودپرداز از دستکش یکبار مصرف استفاده کنند اما متاسفانه برخی شهروندان بدون اطلاع از نحوه ضد عفونی صحیح دستگاههای خودپرداز، نسبت به اسپری مواد شوینده و الکلی به صورت اشتباه بر روی صفحه نمایش و صفحه کلید این ماشینهای بانکی اقدام کردند که در نهایت آسیب دیدگی و تخریب صدها دستگاه خودپرداز را به دنبال داشت و بانکها در بحران جهانی کرونا دچار مشکل در تعمیر و تامین قطعات جدید برای خودپردازها شدند که از کارافتادگی چندین روزه در برخی دستگاهها و هزینههای سنگینی را به بانکها با توجه به هزینه ۴ الی ۶ میلیون تومانی هر قطعه صفحه کلید تحمیل کرد.
بانکها در راستای کنترل و کاهش آسیب دیدگی خودپردازها اقداماتی فوری را در دستور کار قرار دادند و با توجه به این که بیشترین آسیب دیدگی ناشی از ضد عفونی اشتباه مربوط به بخش صفحه کلید بود، با نصب اطلاعیه و بنرهایی در داخل و بیرون شعب از مشتریان درخواست شد تا از هر گونه ضد عفونی دستگاه خودپرداز اجتناب کنند و این موضوع را به مسئول شعبه بسپارند چرا که ضد عفونی غیر اصولی به این ماشینها آسیب وارد میکند؛ همچنین بانکها با ایجاد پوششهایی از جنس پلاستیک بر روی نقاط حساس دستگاه ضمن رعایت نکات بهداشتی، از ورود آب، الکل و مواد شوینده به دستگاه جلوگیری کردند که باعث شده تا در این روزها میزان خودپردازهای آسیب دیده در اثر ضد عفونی غیر اصولی کاهش یابد و در بسیاری از بانکها این داستان به اتمام برسد.
در همین خصوص، حسین محمودی، مدیرکل اداره بانکداری شخصی بانک ملت با اشاره به آسیب دیدگی تعدادی از خودپردازهای بانک ملت به دلیل ضد عفونی غیر اصولی برخی شهروندان گفت: بالغ بر ۱۶۰ دستگاه خودپرداز بانک ملت در اثر ضد عفونی غیر اصولی دچار آسیب دیدگی شد که به سرعت اقدامات لازم برای تعمیر و بازگرداندن آنها به شبکه خودپرداز بانک ملت انجام شد و هم اکنون برای ارائه خدمت در دسترس مشتریان هستند؛ بانک ملت با توجه به ضرورت جلوگیری و در عین حال رعایت نکات بهداشتی اطلاعیه و بنرهایی آموزشی را در کنار خودپردازها نصب کرد تا مشتریان بدانند که نباید خودپرداز را شخصا ضد عفونی کنند و بهتر است که از دستکش استفاده کنند؛ همچنین پوششهایی به صورت پلاستیک بر روی دکمههای صفحه کلید و مانیتور ایجاد شد تا از ورود مواد مایع جلوگیری و دستگاه سالم بماند و خوشبختانه این اقدامات باعث شده تا تعداد خودپردازهای آسیب دیده افزایش نداشته باشد.