کاظم دهقان، مدیر عامل شرکت شاپرک در گفتوگو با خبرنگار ایبِنا درباره ساماندهی مالیاتی پایانههای فروش گفت: اجرای بند ۱۱ قانون مالیاتهای مستقیم بانک مرکزی با توجه به ظرفیت و تعهدات قانونی در مجموعهای از اقدامات در دستور کار بانک مرکزی و شرکت شاپرک قرار گرفت که عمدتا مبتنی بر ساماندهی پایانهها، اتصال آنها و ایجاد ظرفیتهای ارتباطی بین بانک مرکزی و شبکه پرداخت سامانههای مالیاتی کشور قرار دارد.
وی در ادامه اضافه کرد: براساس تعاملاتی که با مجموعه مالیاتی کشور و سازمان امرو مالیاتی در این خصوص انجام شد، مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفت و حدود ۴۰۰ هزار ترمینال مالیاتی یا متوفیان یا دارای اطلاعات نامعتبر شناسایی و غیر فعال شدند.
مدیر عامل شرکت شاپرک یادآور شد: همکاری خوبی که با سازمان امور مالیاتی برقرار شد، ظرفیتهای سیستمی به وجود آمد که در نتیجه آن ترمینالهای جدید حوزه شبکه پرداخت کشور برای شروع به کار موظف شدند به صورت سیستماتیک استعلامات لازم را از سازمان امور مالیاتی بگیرند و در نهایت هم با داشتن پرونده و کد مالیاتی امکان فعالیت خواهند داشت.
دهقان در این خصوص تاکید کرد: دادههای مربوط به پذیرندگان حوزه شبکه پرداخت شامل کارتخوانها و درگاههای اینترنتی همواره یکی از دل مشغولیهای بزرگ متولیان این حوزه به حساب میآید. دادهها توسط شرکتهای شاپرک، بانک مرکزی و شرکتهای پرداخت طبق هماهنگی که بین این حوزهها انجام شده، در حال رصد و ساماندهی و پالایش است و حدود ۲ میلیون کارتخوان یا ابزار پذیرش اینترنتی که اطلاعات کاملی ندارند مورد بررسی قرار گرفته، بنابراین امیدوار هستیم با حمایت شرکتهای پرداخت و دارندگان این ابزارها اطلاعات جامع و کاملی در این خصوص به دست آوریم.
وی در ادامه افزود: حوزه کد پستی اهمیت ویژهای را در خصوص شبکه پرداخت سازمان امور مالیاتی به خود اختصاص داده است، بنابراین توجه تمام دارندگان را جلب میکنم به این نکته که با کد پستی معتبری فعالیت خود رادر شبکه پرداخت ادامه دهند. در نهایت هم باید تاکید شود کنترل زیادی بر ابزارهای پذیرش غیر فعال در این حوزه در حال انجام است تا مواردی را که نیاز به حذف از پایگاههای دادهها دارند، به طور کامل پاکسازی شوند.