حجت الله فرزانی؛ کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفتوگو با خبرنگار ایبِنا درباره ویژگیهای مثبت ارائه تسهیلات براساس اعتبارسنجی به خبرنگار ابیِنا گفت: بحث اعتبارسنجی مشتری توسط بانکها و موسسات اعتباری به خصوص برای تسهیلات خرد در بانکداری بینالمللی عملیاتی شده و در دنیا مخصوصا کشورهای توسعه یافته از این روش برای سیستم بانکداری خود استفاده میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: اهمیت اعتبارسنجی در بانکداری بر کسی پوشیده نیست و بانکها و موسسات اعتباری نباید درباره این موضوع غفلت کنند. اعتبارسنجی توسط بانکها برای اشخاص حقیقی و حقوقی انجام میگیرد و نداشتن سابقه اعتباری مناسب به این معناست که فرد در پرداخت اقساط و قبوض خود به موقع اقدام نکرده باشد و تاخیر داشته و یا اینکه نسبت به آن متعهد نبوده است.
کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص یادآور شد: جمله بالا به این معناست که نامنظم بودن در پرداختها در ریسک اعتباری مشتری لحاظ خواهد شد و اعطای اعتبار براساس روش مورد بحث به این دسته ممنوع و محدود میشود. برهمین اساس اعتبارسنجی به بسیاری از افراد که نیازمند تسهیلات در کشور هستند، کمک زیادی میکند.
فرزانی در ادامه تاکید کرد: اعتبارسنجی سبب خواهد شد، تسهیلات در کشور بازتوزیع شود و اعطای آن براساس عدالت به تحقق برسد. از دیگر تاثیرات عملیاتی شدن اعتبارسنجی کاهش معوقات بانکی خواهد بود زیرا تسهیلات براساس این روش به اشخاصی تعلق خواهد گرفت که ریسک کمتری را متوجه سیستم بانکی کشور میکنند. این افراد در بازپرداخت منظم و معمولا فاقد بدهی هستند که در حقیقت معوقات بانکی در آینده با این روش به کنترل در میآید.
وی درباره روشهای اعتبارسنجی افزود: اجرای کامل اعتبارسنجی نیاز دارد تا سامانههایی در اختیار بانک قرار گیرد تا افراد مسئول برای سنجش اعتبار متقاضی بتوانند از طریق آن به اطلاعات درست درباره خوش حساب یا بد حساب بودن آن در رابطه با قبوض و پرداخت اقساط اطلاعات درست و دقیقی به دست آورند. برهمین اساس نیاز است تا دسترسی به سامانههایی مانند ثبت احوال، اداره ثبت شرکتها و املاک و مستغلات محقق شود.