سید سعید شمسینژاد، مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: طی دو دهه اخیر مردم استقبال خوبی از بانکداری قرض الحسنه کرده اند و این استقبال خوب موجب شده است تا دید سنتی به قرض الحسنه، جواب گوی مراجعات مردم نباشد.
این مدیر بانکی بیان داشت: مراجعات و استقبال زیاد مردم به بانک ما را بر آن داشت تا بانکداری دیجیتال و الکترونیک را پیش ببریم، در این راستا در یک سال اخیر بیش از ۷۰ درصد افتتاح حسابها به صورت الکترونیکی انجام شد و تقریبا روزی ۱۰ هزار افتتاح حساب جدید داریم که اگر کل متقاضایان افتتاح حسابها به شعب مراجعه کنند، بانک توانایی پاسخ گویی نیازهای مردم را نخواهد داشت. این موضوع ضرورت بانکداری دیجیتال را نشان میدهد.
وی افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد از اعطاء تسهیلات در بستر الکترونیک پرداخت میشود.
شمسینژاد گفت: اولویت بانک قرضالحسنه مهر ایران توسعه بانکداری دیجیتال است و در این راستا سامانه اعتبار سنجی ضمان را توسعه داده ایم. در این سامانه اعتبارسنجی صورت میگیرد و افرادی که امتیاز A و B دارند، بدون دریافت اسناد ضمانتی تسهیلات دریافت میکنند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران تصریح کرد: اسناد ضمانت الکترونیکی مانند سفته الکترونیک به مرحله اجراء رسیده است و ما جزو سومین بانکی هستیم که سفته الکترونیک را اجرایی کرده ایم. همچنین «توثیق سهام» را اولین بانکی هستیم که در کشور اجرایی کردهایم.
شمسینژاد تاکید کرد: یکی از اولویتهای بانک قرض الحسنه، حرکت از فضای سنتی به بانک هوشمند، دیجیتالی و مبتنی بر فرایندهای غیر حضوری است و آنها را توسعه میدهیم.
وی افزود: یکی از پروژههایی که در بانک ایجاد کرده ایم، نئو بانک جدید به نام «کیو بانک» است.
شمسینژاد گفت: «کیو بانک» مبتنی بر فرایند دیجیتال و هوش مصنوعی است و افتتاح حساب، تسهیلات سنجی، سامانه ضمان، خریدها، خدمات، بازار سهام و در کل تمام سبک زندگی مشتریان را دچار تحول کرده است، زیرا شعار ما این است که قرض الحسنه میتواند محور زندگی مردم باشد.
وی بیان داشت: کیو بانک پلتفرم کسب و کار و اکوسیستم قرض الحسنه بانک است و این سامانه فراتر از یک بانک و پرداخت الکترونیک فعالیت میکند و این سامانه به طور کامل پرداختهای خرد مردم در قرض الحسنه را پوشش میدهد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران تصریح کرد: با نصب و به کارگیری نئو بانک جدید، مشتریان فضای جذابتر را احساس خواهد کرد.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تقریبا به میزان ۲.۵ میلیون پرداخت وام داشته ایم و تا پایان سال به ۳ میلیون فقره خواهد رسید و ۴۰ درصد از پرداختها را در سامانه اعتبار سنجی ضمان انجام میدهیم که تقریبا ۲۰ درصد آن کاملا غیر حضوری و بدون ضمانت پرداخت شده است.
این مدیر بانکی عنوان کرد: یکی از برنامههای سال آینده «مزد خدمت» است که بر اساس آن کارمزد را فقط در راس خواهیم گرفت، بدین ترتیب یک گام به سمت بانکداری اسلامی نزدیک شده ایم و دیگر به جای کارمزدهای قسط اول، فقط یک کارمزد میگیریم که به آن مزد خدمت میگویند.
وی افزود: یکی از فرایندهای مزد خدمت دریافت خدمات مالی است که بر اساس آن اعتبار سنجی محور کار خواهد بود و مردم هزینه اعتبار سنجی خودشان را پرداخت میکنند. بر این اساس سیاست ما این است که سال آینده بیشتر مشتریان باید اعتبارسنجی انجام دهند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران تصریح کرد: برای اعتبار سنجی مشتریان با شرکت رتبه بندی ایران قرار داد بسته ایم و، چون این گروه با سامانههای بسیار خوبی ارتباط دارد، شرکت راهبردی ما خواهد بود و از اطلاعات آنها استفاده میکنیم.
وی در پایان تاکید کرد: در سال آینده شرط استفاده از نئوبانک برای دریافت تسهیلات، سامانه اعتبارسنجی خواهد بود.