07 فروردين 1402 - 09:02
مدیرعامل بانک دی در گفتگو با ایبِنا:

محدودیتی در پرداخت تسهیلات ابتدای سال وجود ندارد/ معوقات بانک دی ۱۵ درصد کاهش یافت

محدودیتی در پرداخت تسهیلات ابتدای سال وجود ندارد  معوقات بانک دی ۱۵ درصد کاهش یافت
علیرضا قیطاسی گفت: حدود ۱۵ درصد از معوقات بانک دی (نسبت NPL) کاهش پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۴۷۷۷۰

به گزارش ایبِنا، مساله تسهیلات و معوقات بانکی از جمله مباحث مهم سیستم بانکی است، به همین دلیل و سایر موضوعات بانکی با علیرضا قیطاسی، مدیرعامل بانک دی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی به گفتگو پرداختیم که در ادامه به اختصار آمده است.


عملکرد بانک دی در سال ۱۴۰۱ چگونه بوده است؟
بانک دی هم مشابه سایر بانک‌ها براساس تکالیف قانونی و سطح اعتباری آن از ابتدا سال جاری به نیاز‌های متقاضیان پاسخ مثبت داده که در این خصوص می‌توان به اهم موارد از جمله تسهیلات ازدواج اشاره کرد که حتی یک نفرهم در صف انتظار وجود ندارد. به این معنا؛ تمامی متقاضیان به شعب معرفی شده اند، پرداخت صورت گرفته و برای معرفان جدید هم شرایط به همین شکل پیش می‌رود.


درباره تکلیف تعیین شده فرزندآوری هم بانک دی تمامی سهمیه خود را پرداخت کرده، در خصوص اشتغال نیز که درتبصره ۱۶ قانون بودجه برای بانک‌ها سهمیه در نظر گرفته اند، به تمامی استان‌ها ابلاغ شده و با هماهنگی مراجع ذیصلاح در حال پرداخت است.


در رابطه با جهش مسکن، سهمیه بانک دی مربوط به استان تهران و استان هرمزگان است که متقاضیان واجد شرایط معرفی نشدند و طی مکاتباتی که اخیرا با وزارت مسکن و شهرسازی صورت گرفت، برای تمام استان‌ها این سهیمه تخصیص داده شده و در حال پرداخت است. تسهیلات خرد زیادی هم در دستور کارپرداخت قرار دارد و تسهیلات خرد بدون ضامن هم تا ۱۰۰ میلیون تومان هم به همین شکل پیش می‌رود.

انتقاد‌هایی درباره طولانی شدن پرداخت ها، برفرض تسهیلات فرزندآوری بین ۳ تا ۶ ماه وجود دارد و این خلاف صحبت‌های شما است. آیا به نقص در پرونده متقاضی وام ارتباط دارد؟
حدود ۲۰ هزار شعبه بانک در سطح کشور وجود دارد و شاید متقاضی وام خود را با تاخیر دریافت کند، ولی آمارچنین نمی‌گوید. به این شکل که چنانچه در سال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار مزدوج داشته باشیم که در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کرده و درخواست تسهیلات داده باشند، بیش از ۹۰۰ هزار آن همه ساله پرداخت شده است. به این معنا؛ بیش از ۹۰ درصد متقاضیان ازدواج در سال درخواست خود، تسهیلات را دریافت کرده اند و عملکرد ۹۰ درصدی هم قابل قبول است.

معوقات بانک دی به چه صورت است؟
نماد بانک دی بیش از ۹ ماه ازابتدا سال بسته بود و مجامع مشکلاتی داشت که برطرف و نماد باز شد. این کار در جهت رضایت سهامداران یک گام اساسی به حساب می‌آید. پس از آن موضوع مطالبات غیر جاری و نسبت معوقات بالا در بانک دی مطرح شد که تا به امروز حدود ۱۵ درصد نسبت NPL بانک کاهش پیدا کرده که نشان از وصول مطالبات ازتعیین تکلیف، نقدی و ... طی ۱۱ ماه گذشته دارد.
براساس شاخص کل بازار سرمایه، در حوزه مدیریت قیمت سهام هم از مهر ماه تا امروز باید مطرح کرد، حدود ۳۷ درصد تا زمان انجام این مصاحبه رشد داشته و بررسی شاخص نظام بانکی رشد نزدیک به ۱۳ درصد را نشان می‌دهد. شاخص بانک دی رشد ۳۸ درصدی را ثبت کرده، به این معنا که در چهار ماه گذشته شاخص در بانک دی بیشتراز شاخص کل و نظام بانکی بوده است.
بانک دی با توجه به دارایی‌هایی مانند نیروگاه پاکدشت ورامین که به نیروگاه دماوند شهرت دارد و یا املاک بزرگی مانند کوهستان پارک در شهر مشهد، بانک ثروتمندی به حساب می‌آید، به همین دلیل هم از روند رشد خوبی در چند ماه اخیر برخوردار بوده است، انشاالله که ادامه پیدا کند و سهامداران بانک هم از این بابت رضایت کامل داشته باشند.

بانک مرکزی از بانک‌ها جهت بهبود شرایط کشور، برنامه درخواست کرده، در این رابطه توضیح دهید؟
بانک دی براساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ که در کدال بورس هم انتشار پیدا می‌کند از بانک‌های شفاف به حساب می‌آید. آخرین گزارش حسابرس و بازرس قانونی که پایان شهریور ماه یا ۶ ماه اول سال جاری بود، در ۱۵ اذر ماه طبق زمان قانونی آن در کدال بورس منتشر شد که به دلیل ناترازی زیان انباشته داشت.
برای کاهش این زیان انباشته و رفع ناترازی، بانک مرکزی از بانک‌هایی که این وضعیت را دارند، برنامه درخواست کرد که در بانک دی تدوین و جلساتی هم در بانک مرکزی و بانک دی برگزار شد. طرحی به عنوان طرح تحول که به تصویب هیات مدیره هم رسید، به بانک مرکزی ارسال و سیاستگذاری و برنامه عملیاتی نیز برهمین اساس تهیه شد تا طبق این برنامه سه ساله ناترازی بانک برطرف و به وضعیت عادی برسد.


چک صیادی تا چه اندازه در بهبود تخصیص منابع با استفاده از ابزار اعتبارسنجی تاثیر داشته است؟
در حوزه اعتبارات بحثی برای اعتبار تسهیلات به عنوان اعتبارسنجی وجود دارد. به این معنا مشتری آنگونه که مدنظر بانک است، بررسی شود تا وضعیت او از بابت توان بازپرداخت به اثبات برسد. هر اطلاعاتی که به این موضوع کمک کند مفید است. بحث چک یکی از همین مباحث است، زیرا تعهدات مشتری را نشان می‌دهد.


چک‌های صیادی به دلیل سامانه‌ای شدن و ثبت آن‌ها وضعیت چک را بسیار بهبود بخشیدند و نسبت به گذشته بهتر شده است، دسترسی به اطلاعات آن هم خیلی راحت‌تر است که قطعا در حوزه اعتبار سنجی کمک کننده خواهد بود.

 

بانک‌ها از چه زمانی در ابتدای سال تسهیلات دهی را آغاز می‌کنند؟
مردم بر این تصورند که در روز‌های پایان سال و ابتدای سال جدید بانک‌ها تسهیلات کمتری پرداخت می‌کنند، چنین نیست. از زمان باز شدن ورودی بانک کار آن دریافت منابع و اعطای تسهیلات است. با توجه به اینکه باید بین منابع و مصارف تناسب وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که شعبه یا بانکی منابع خود را مصرف کرده باشد، بنابراین تا زمان به دست آوردن منابع جدید، توان اعطای تسهیلات ندارد، ولی تا آخرین روز سال و از اولین روز سال جدید براساس سیاست اعتباری خود تسهیلات پرداخت می‌کنند.


در سال جدید هم از اولین روز شروع کار بانک‌ها یعنی از پنجم فرودین ماه، خدمات ارائه می‌شود و سیاست‌های اعتباری بانک‌ها هم ابتدا سال در صورت وجود تغییر ابلاغ خواهد شد، اگر تغییری وجود نداشته باشد به همان روال گذشته کار خود را انجام می‌دهند.

اگر بانکی در پرداخت تسهیلات بخشی از وجوه را مسدود کرد، آیا متقاضی امکان پیگیری خواهد داشت؟
تقریبا از اسفندماه سال ۱۴۰۰ براساس بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، بانک‌ها مجاز به مسدودی تسهیلات نیستند و نمی‌توانند مبلغی از آن را نگه دارند. این کار به طور کلی ممنوع شده و حتی به عنوان وثیقه هم نمی‌توان آن را انجام داد، بنابراین نمونه‌ای به این شکل وجود ندارد. درصورتیکه شعبه بانک این مسئله را برای مشتری مطرح کرد، امکان شکایت در سایت بانک وجود دارد و در مدت ۲۴ ساعت به آن رسیدگی خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر