به گزارش ایبِنا، سیدمیعاد صالحی در نشست خبری با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ با انباشت بدهی، تمدن تعمیرات، بهسازی خطوط و... مواجه شدیم، اظهار کرد: مجموعهای را تحویل گرفتیم که دچار عقب ماندگی و به استضعاف کشیده شده بود.
وی افزود: یکی از مشکلات ریلی تفاهمنامهها بوده که به دلایلی اجرایی نشده است. نمیخواهم سر مال بزنم و بگویم ویرانهای را تحویل گرفتیم.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون باید سهم حمل و نقل ریلی مسافری و باری به ترتیب به ۲۰ و ۳۰ درصد افزایش یابد. اما در عمل این اتفاق نیفتاد. یکی از دلایل عدم تحقق این اهداف عدم پرداخت سهم یک درصدی حوزه ریلی از محل فروش نفت بوده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بودجه سنواتی وزارت راه و شهرسازی این را پیگیری کرده، اما سازمان برنامه و بودجه آنرا حذف کرده است، گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ باید حدود ۷۷۰۰ میلیارد تومان به حوزه ریلی از محل فروش نفت پرداخت میشد که دولت دوازدهم این کار را انجام نداد.
صالحی با یادآوری اینکه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۳۰۰۰ میلیارد تومان انباشت بدهی عدم تعمیرات داشتیم، اضافه کرد: راه آهن ۲۴ هزار نفر پرسنل دارد که حقوق آنها را به صورت مستقیم پرداخت میکند. از این تعداد ۱۱ هزار نفر عملیاتی کیلومتراژ و انگیزشی هستند.
وی با بیان اینکه در ۴ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته جابجایی مسافر با رشد ۱۳ درصدی به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است، اظهار کرد:سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ نیز جابجایی مسافر از طریق شبکه ریلی ۴۳ درصد رشد داشت.
وی همچنین از کاهش ۴۳ درصدی حوادث ریلی در ۴ ماه امسال خبر داد و با بیان اینکه در سال گذشته تعداد لکوموتیو ۴۸ درصد رشد داشته است، گفت: ۱۰۸۱ دستگاه لکوموتیو سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۹۸ دستگاه افزایش یافته است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تهاتر نفت، اظهار کرد: یکسال و نیم قبل در حوزه ناوگان و ساخت خطوط ریلی اول و دوم موضوع را پیش میبریم. از سازمان برنامه انتظار داریم در دوره جدید، تعهدات قبل را در این زمینه اجرا کند.
صالحی با بیان اینکه ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس در ناوگان ریلی داشتیم، گفت: از این تعداد ۸۲ دستگاه تحویل بنده شد.