به گزارش ایبِنا، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، احمد فیروزی در سومین همایش فرصتهای تجاری ایران و برزیل ضمن بر شمردن سختیها و مشکلات تجارت با کشورهای آمریکای لاتین بخصوص برزیل گفت: این مشکلات و سختیها سبب شده تا امروز سومین همایش فرصتهای تجاری ایران و برزیل با هدف شناخت موانع و بررسی راههای توسعه تجارت و راهنمایی تجار و بازرگانان برگزار شود.
وی افزود: این دست همایشها در راستای به اشتراک گذاری اطلاعات و دانش تجار و بازرگانان با یکدیگر برگزار میشود چرا که در خصوص کشورهایی با بعد مسافت طولانی و قوانین مختلف ایالتی، لازم است تا تجار و بازرگانان قبل از ورود به بازار از اطلاعات و تجربیات سایر بازرگانان بهرهمند شوند.
در ادامه مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامههای مدون این سازمان برای توسعه تجارت با برزیل گفت: تجارت با برزیل اهمیت زیادی برای کشور دارد و تعدد برگزاری همایشهای مختلف گویای این امر است.
وی بیان داشت: در مجموع تجارت با کشورهای آمریکای لاتین به علت بعد مسافت، لجستیک، نبود خط کشتیرانی، دسترسی مستقیم و مسایل مالی دشوار است و همین سبب شده تا بازرگانان کمتر به سمت این کشورها بروند.
ضیغمی اظهار داشت:، اما سیاست سازمان توسعه تجارت افزایش گروههای کالایی صادراتی و همچنین بازار است و به همین علت برای ما تجارت با آمریکای لاتین اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه صادرات به برزیل در مقابل واردات از این کشور شرایط مناسبی ندارد، افزود: حضور نداشتن ما در بازار برزیل به رقبا کمک کرده تا جای خود را در این بازار باز کنند به همین منظور سازمان برنامههای خاصی را دنبال میکند که یکی از آنها اعزام رایزن بازرگانی به برزیل است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در برزیل انتخاب شده است و بزودی در سائوپائولو مستقر میشود گفت: این اولین رایزن بازرگانی کشور در آمریکای لاتین محسوب میشود و امیدواریم در کنار مرکز تجاری ما بتواند به توسعه تجارت با برزیل و کشورهای منطقه کمک کند.
وی همچنین از برنامه راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی به برزیل خبر داد و گفت: برنامه جدی برای حمایت از حضور و شرکت در نمایشگاههای تخصصی برزیل داریم. این حمایت متفاوت از حمایتی خواهد بود که از حضور در نمایشگاههای کشورهایی میشود که حضور مستمر در آنها داریم.
امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه سیاست کشور حمایت از حضور شرکتهای دانش بنیان در بازارهای جدید است، گفت: هم افزایی مناسبی میان معاون علمی و وزارت صمت بخصوص سازمان توسعه تجارت شکل گرفته و بر این اساس توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان میشود.
وی گفت: در تجارت با برزیل نگاه ما تنها به یک کشور نیست بلکه برزیل را دروازه ورود به آمریکای لاتین میبینیم تا بتوانیم در بازار کشورهای همسایه نیز حاضر شویم.
در ادامه این همایش غریبی، سفیر ایران در برزیل نیز به صورت ویدئو کنفرانس به ایراد سخنانی در خصوص نحوه ورود به بازار برزیل، ظرفیتهای تجاری این کشور و بررسی قوانین و مقررات تجارت برزیل پرداخت.
وی با بیان اینکه با توجه به برنامههای برزیل در توسعه پوشش شبکه بهداشت و درمان، حضور شرکتهای دانش بنیان در این حوزه در برزیل مفید خواهد بود، گفت: اقتصاد برزیل با تجارت محور شدن رشد کرده است. این کشور به دو قسمت تقسیم میشود یک قسمت صنعتی با زیرساختهای مناسب در جنوب است و قسمت دیگر در شمال دارای منابع معدنی غنی است که به اندازه جنوب پیشرفت نداشته است.
سفیر ایران در برزیل اظهار داشت: چین توانسته در ۲۳ سال گذشته تجارت خود با برزیل را از ۳ میلیارد دلار به بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار برساند. برزیل توسعه بسیار خوبی در صنعت کشاورزی داشته و در یک سال تولیدات خود در بعضی اقلام را تا ۳۰ میلیون تن افزایش داده است. همین توسعه کشاورزی نیاز به انواع کودهای شیمیایی را افزایش داده است.
وی افزود: با توجه به برنامههای توسعهای در برزیل نیاز به خدمات فنی و مهندسی تا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در این کشور احساس میشود و فرصت بسیار مناسبی برای حضور شرکتهای ایرانی در این پروژه هاست.
غریبی با بیان اینکه برزیل نقش مهمی در تامین مایحتاج و کالاهای اساسی ایران دارد ادامه داد: این موضوع نشان میدهد که فاصله و مسافت مانعی برای تجارت ۲ کشور نیست و حتی نرخ حمل و نقل کالا در برخی موارد از نرخ حمل و نقل کالا از روسیه نیز ارزانتر است.
وی با بیان اینکه هرچه برزیل پیشرفت میکند نیاز به مواد نفتی، مشتقات و تولیدات پتروشیمی نیز در این کشور افزایش مییابد گفت: آنچه از ورود به بازار برزیل اهمیت بیشتر دارد، حضور مداوم و حفظ این بازار است، اگر بازرگانی به طمع چند دلار بیشتر محصول خود را جای برزیل به کشور دیگر بفروشد، بازگشتش به بازار برزیل آسان نخواهد بود.
سفیر ایران در برزیل گفت: حضور در بازار برزیل دفعتی و دلالی نیست بلکه نیاز به برنامه ریزی دارد تا در بلند مدت به نتیجه برسد. در این مسیر باید از تجربیات بازرگانان دیگر استفاده کرد چرا که برزیل گستردگی و قوانین زیاد ایالتی دارد.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که با توجه به فراوانی زمین در برزیل، به موضوع پتروشیمی فراسرزمینی فکر کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه تولید کننده ما علاقمند به فروش در کارخانه با بندر است و خریدار برزیلی نیز علاقمند به خرید در بندر خود، باید بازرگانی پیدا شود و این ریسک را بکند که جنس را اینجا خریداری کرده و در بندر برزیل بفروشد. البته باید از این بازرگان در بازگشت ارز حمایت شود.