22 مهر 1402 - 11:05
بر اساس اظهارات رؤسای بانک مرکزی ایران و قطر؛

۱۶ میلیارد دلار منابع جدید ارزی در اختیار ایران قرار دارد

۱۶ میلیارد دلار منابع جدید ارزی در اختیار ایران قرار دارد
علاوه‌بر آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده در کره جنوبی، ۱۰ میلیارد دلار از منابع در عراق نیز در دسترس قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۵۶۰۴۱

به گزارش ایبنا، در روز‌های گذشته ادعایی از سوی یک رسانه آمریکایی درباره دسترسی ایران به منابع ارزی آزادشده از کره جنوبی که هم اکنون در بانک‌های قطری وجود دارد منتشر گردید. این ادعا از سوی دلالان ارزی مورد توجه و سوءاستفاده قرار گرفت، اما با واکنش مسئولان وزارت خارجه آمریکا و همچنین اظهارات رؤسای بانک مرکزی ایران و قطر که روز گذشته در حاشیه نشست صندوق بین‌المللی پول در مراکش مطرح گردید، خیلی زود خبر سازی روزنامه آمریکایی نقش بر آب شد.

 

تکذیب ادعای آمریکایی‌ها  از سوی آمریکایی‌ها!

 


روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شده بود که آمریکا و قطر با توجه به عملیات اخیر حماس علیه رژیم صهیونیستی به توافقی برای انسداد مجدد شش میلیارد دلار دارایی‌های ایران کرده‌اند. البته نمایندگی ایران در سازمان ملل خیلی زود این ادعا را تکذیب و تأکید کرد: «این خبر خالی از صحت است. انتشار چنین خبری اعتبار واشنگتن‌پست را مخدوش می‌کند.»

 


با این حال با توجه به بی‌اساس بودن این ادعا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم گزارش‌ها درباره توافق آمریکا و قطر برای انسداد مجدد ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در یک بانک قطری را تأیید نکرد. روزنامه نیویورک تایمز نوشت؛ بلینکن که روز پنجشنبه با خبرنگاران در تل‌آویو صحبت می‌کرد اینکه ایران از دسترسی به این دارایی‌ها محروم خواهد شد را تأیید نکرده است.

 

امکان گشایش ال‌سی از طریق سوئیفت

 


پس از اظهارات مسئولان وزارت خارجه آمریکا، مسئولان ایرانی و قطری هم خبر سازی رسانه‌های آمریکایی و دنباله‌های داخلی آن‌ها در کشورمان را برملا کردند.

 


رؤسای کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و قطر دیروز در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول، موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک پس از انتقال ۶ میلیارد دلار به بانک‌های ایرانی در قطر را که محقق شده است. بررسی و راهکار‌های توسعه روابط با استفاده از این منابع را نیز مورد گفتگو و رایزنی قرار دادند.

 


 محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان در این دیدار تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع ارزی آزاد شده ایران در قطر از طریق سوئیفت و با گشایش‌های ال‌سی قابل استفاده است؛ لذا هم اکنون ارتباطات فنی بین بانک‌های قطری و ۶ بانک ایرانی در حال جریان است و بانک‌های عامل با برقراری این ارتباطات فنی، دستور پرداخت‌های لازم را ارسال و عملیاتی می‌کنند.

 


رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با اشاره به محور‌های توافق قبلی ایران با قطر درباره نحوه استفاده از این منابع ارزی در ۶ بانک ایرانی در قطر، بر تسریع موضوع به منظور شروع پرداخت در هفته آینده تأکید کرد.

 


قطر: به تعهدات خود با ایران پایبندیم

 


شیخ بندر بن محمد بن سعود آل ثانی، رئیس‌کل بانک مرکزی قطر نیز در این دیدار تأکید کرد: قطر به کلیه تعهدات خود با ایران پایبند است و هیچ مانعی در توسعه روابط بانکی دو کشور وجود ندارد.

 


رئیس‌کل بانک مرکزی قطر با اشاره به اقدامات اساسی و خوبی که طی روز‌های گذشته درباره استفاده از منابع ارزی ایران در قطر انجام شده است گفت: شایعات مطرح شده در این باره طی یکی دو روز گذشته ارزش واقعی ندارد و بیشتر یک شوخی و بازی رسانه‌ای بود.

 


دسترسی به منابع ایران در عراق

 


در همین رابطه بانک مرکزی روز پنجشنبه گزارشی منتشر کرده و با توجه به دستاورد‌های دیپلماسی ارزی کشور یادآور شد: ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق، در دسترس قرار گرفته و صرف واردات نهاده‌ها و کالا‌های اساسی خواهد شد. شش میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر هم در اختیار چند بانک ایرانی است و صرف تأمین ارز واردات کالا خواهد شد.

 


این گزارش با اشاره به اینکه با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای شش میلیارد دلار از ذخایر ارزی بلوکه شده کشور وارد فاز عملیاتی شده، آورده است: علاوه‌بر این، مذاکرات مفیدی با کشور‌های منطقه در زمینه تقویت مناسبات بانکی و ارزی صورت پذیرفته که نتیجه آن در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.


اخیراً نیز با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی، موانع قضائی برای دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برطرف شده است. علاوه‌بر موارد فوق، می‌توان به در دسترس قرار گرفتن بیش از ۱۰ میلیارد دلار در عراق و همچنین مذاکرات درخصوص تأمین منابع از طریق فاینانس با چین اشاره نمود.


 
تأمین ۳۲.۴ میلیارد دلار ارز برای واردات

 


یکی دیگر از اقدامات بانک مرکزی تأمین ارز بموقع برای واردات کالا‌ها و خدمات مورد نیاز بنگاه‌ها و خانوار‌ها بوده است. در این زمینه به رغم افت قیمت‌های جهانی و کاهش صادرات غیرنفتی، میزان تخصیص ارز طی شش‌ماهه اول سال جاری به طور متوسط ماهانه به ترتیب معادل هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و میزان تأمین ارز هم پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. 

 


در مجموع طی شش‌ماهه اول سال جاری معادل ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار جهت واردات کالا و خدمات تأمین ارز صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود سه و یک دهم درصد رشد را نشان می‌دهد. تأمین ارز به معنای پرداخت قطعی و تسویه ارز برای واردات کالا و خدمات است.


بر همین مبنا بانک مرکزی نقش پررنگی در تأمین ارز واردات در شش ماهه اول سال جاری ایفا کرده است. همچنین به‌زودی در مرکز مبادله ارز و طلا از ابزار‌های مختلف پوشش نوسانات ارز، طلا و ابزار‌های کاهش ریسک معاملات تجاری (که مراحل نهایی طراحی نرم‌افزاری و ابزار‌های مربوط به آن در حال طی شدن است) رونمایی خواهد شد.


منبع: روزنامه کیهان

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر