به گزارش ایبنا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) در گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی به شرح جزئیات مربوط به این حوزه پرداخت. در سالی که گذشت ارزش معاملات تجارت الکترونیکی با رشد ۷۴ درصدی مواجه شد و به ۳۱۸۸ هزار میلیارد تومان رسید. در سال ۱۴۰۱ این عدد ۱۸۳۳ همت، در سال ۱۴۰۰ ارزش معاملات ۱۲۳۷ همت، در سال ۱۳۹۹ ارزش معاملات ۱۰۹۷ همت و در سال ۱۳۹۸ ارزش معاملات ۴۲۳ همت بوده است.
تعداد کل تراکنشهای تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲ از ۳.۹ میلیارد عبور کرد که مبلغ متوسط هر تراکنش ۸۱۵ هزار تومان بود.
در این مدت با سازوکارهایی که مرکز تتا در نظر گرفت، کل اینمادهای فعال تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشت و تعداد آن را به ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ اینماد رساند. در این بخش شاهد رشد ۱۱۳ درصدی هستیم. اکنون ۳۷ هزار و ۳۱۱ کسب و کار دارای اینماد بی ستاره و ۲۰۷ هزار و ۳۱۷ کسب و کار اینماد ستاره دار دارند.
بخش دیگری از این گزارش به تعداد معاملات الکترونیکی دولت اشاره دارد، تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد معاملات الکترونیکی دولتی به ۴۳۸ هزار و ۷۲۰ معامله رسیده که مبلغ تراکنشها را از ۱۱۱۹ همت عبور داده است. در این بخش رشد ۷۱ درصدی را شاهد بودیم.
این گزارش در بخش تیپشناسی تجارت الکترونیکی جزئیات جالبی دارد که یکی از آنها سابقه فعالیت واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد است. ۳۵ درصد از شرکتها کمتر از یک سال سابقه، ۴۲ درصد شرکتها بین یک تا ۴ سال سابقه، ۵ درصد شرکتها بیش از هشت سال سابقه و ۱۸ درصد شرکتها بین چهار تا هشت سال سابقه فعالیت دارند.
۶۲ درصد از شرکتهای دارای اینماد در حوزه فروش کالا فعال هستند. زمینه فعالیت ۱۱ درصد از کسب و کارها بر محور خدمات فناوری اطلاعات، ارتباطات و اطلاعرسانی استوار است. ۱۰ درصد فعال حوزه خدمات آموزشی، فرهنگی و هنری هستند، ۴ درصد پشتیبانی و توسعه کسب و کار و ۱۳ درصد نیز در رسته سایر خدمات فعالیت دارند.
پراکندگی شرکتها در استانهای مختلف متناسب نیست و تمرکز تنها روی برخی از استانها است. به این صورت که ۹۳ هزار و ۵۵۰شرکت شرکت در تهران (۴۶ درصد)، ۱۵ هزار و ۶۲۲ شرکت در استان اصفهان (۷.۵ درصد)، ۱۰ هزار و ۲۲۱ شرکت در استان فارس (۴.۹ درصد) و ۱۴هزار و ۹۶ شرکت در خراسان رضوی (۶.۸ درصد) فعال هستند. ۳۴ درصد از این شرکتها خدماتی و ۶۳ درصد فروش کالا است، ۳ درصد باقیمانده نیز در هر دو رسته فعالیت دارند. ۱۹ درصد از صاحبان کسب و کارها زنان و ۸۱ درصد مردان هستند. ۱۹ درصد واحدهای تجارت الکترونیکی مالکیت حقوقی و ۸۱ درصد مالکیت حقیقی دارند.
گروه سنی صاحبان واحدهای تجارت الکترونیک از زیر ۲۰ سال آغاز شده و تا بیش از ۵۰ سال نیز میرسد. بیشترین رده فعالیت مربوط به افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله است.
بخش جالب دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده، مربوط به سهم رسانههای مکمل در معرفی، ارائه تبلیغ محصول در کنار بهکارگیری وبسایت است. مانند گذشته شبکههای اجتماعی درصد زیادی را به خود اختصاص دادهاند و سهمشان ۴۳ درصد است. ۲۵ درصد سهم تلفن، ۲۲ درصد پیامرسانها و ۱۰درصد مربوط به نرمافزارهای تلفن همراه است.
منبع: ایرنا