فروش خودرو‌های چینی برای اولین بار از آمریکا پیش گرفت

فروش خودرو‌های چینی برای اولین بار از آمریکا پیش گرفت
طبق گزارش JATO Dynamics، خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳ میلیون خودروی نو را در سطح جهان فروختند.
کد خبر : ۱۶۴۲۰۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، براساس گزارش سالانه JATO Dynamics که فروش جهانی خودرو را اعلام می کند، خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار در تاریخ، موفق به فروش بیشتر خودرو نسبت به رقبای آمریکایی خود شدند.

بر اساس این گزارش، برند‌های چینی به رهبری BYD مستقر در شنژن، موفق به فروش ۱۳.۴۳ میلیون خودروی جدید در سال گذشته شدند. این درحالی است که برند‌های آمریکایی حدود ۱۱.۹۳ میلیون خودرو فروش داشته‌اند. برند‌های ژاپنی همچنان با فروش ۲۳.۵۹ میلیون خودرو در جهان، موقعیت استوار خود را حفظ کرده‌اند.

این گزارش همچنین نشان داد که رشد فروش شرکت‌های چینی الاصل از رشد فروش شرکت‌های آمریکایی بیشتر بوده است. فروش شرکت‌های چینی نسبت به سال قبل ۲۳ درصد افزایش یافته است، در حالی که این رقم برای شرکت‌های آمریکایی ۹ درصد بوده است.

فیلیپه مونوز، تحلیلگر ارشد JATO، گفت: بی‌توجهی خودروسازان قدیمی که منجر به قیمت‌های مداوم بالا برای خودرو شده است، ناخواسته مصرف‌کنندگان را به سمت جایگزین‌های چینی مقرون به صرفه سوق داده است.

وی افزود: با افزایش قیمت خودرو در کشورهای دیگر، برند‌های چینی از این روند برای افزایش سهم بازار خود استفاده می‌کنند.

طبق گزارش JATO Dynamics، سهم بازار برند‌های خودروسازی چین در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا به شدت افزایش یافته است و در آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی نیز شاهد رشد بوده است. برند‌های خودروسازی چین همچنین در بازار‌های توسعه‌یافته از جمله اروپا، استرالیا، نیوزیلند و اسرائیل سهم بازار قابل توجهی کسب کرده‌اند.

بر اساس گزارش این موسسه، سدان کامپکت Qin از BYD پرفروش‌ترین مدل چینی بوده است.

در حالی که بازار داخلی چین نشانه‌هایی از کندی را نشان می‌دهد، خودروسازان این کشور به دنبال منابع رشد در خارج از کشور هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که برند‌های چینی به دلیل سیاست‌های دسترسی آسان‌تر، موانع تجاری کمتر و حساسیت‌های قیمتی بالاتر در میان مصرف‌کنندگان، در سراسر اقتصاد‌های نوظهور موفق بوده‌اند.

مونوز اشاره کرد: در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۷.۵ میلیون خودروی نو در اقتصاد‌های نوظهور فروخته شد. این رقم بیشتر از مجموع فروش ایالات متحده یا اروپا در طول سال است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این رشد باوجود افزایش تنش‌های تجاری بین چین و غرب و سایر عوامل مانند نرخ بالای بهره و افزایش قیمت خودرو به دست آمده است.

اتحادیه اروپا این هفته خودروسازان چینی تولید کننده خودرو‌های برقی (EV) را با تعرفه‌های سنگین ۳۸ درصدی جریمه کرد. پکن در واکنش به این تعرفه‌ها هشدار داده است که بخش‌های هواپیمایی و کشاورزی اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد. اقدام بروکسل پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده تعرفه خودرو‌های برقی چین را چهار برابر به ۱۰۰ درصد افزایش داد.

ترکیه نیز در آخر هفته گذشته از اعمال تعرفه‌های اضافی ۴۰ درصدی بر روی خودرو‌های وارداتی از چین خبر داد که با انتقاد شدید پکن مواجه شد. چین از آنکارا خواست تا فوراً این عوارض تبعیض‌آمیز را لغو کند.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر