15 تير 1403 - 15:00
در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

انتظارات تورمی با ثبات ارزی غیرفعال شد/ ضرورت استمرار سیاست تثبیت

انتظارات تورمی با ثبات ارزی غیرفعال شد  ضرورت استمرار سیاست تثبیت
تکانه های سیاسی نیز نمی تواند بازار را به سمت و سویی بکشاند که برای تحمیل فشار اقتصادی بیشتر به ایران از قبل برنامه ریزی شده است.
کد خبر : ۱۶۴۲۵۵

خسرو ابراهیمی‌نیا؛ نایب رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با ایبنا در خصوص وضعیت تعادل و ثبات قیمت در بازار‌ها به‌خصوص در کالا‌های اساسی گفت: ثبات ارزی که ماحصل مدیریت بانک مرکزی است از جمله موضوعات مهمی است که در ثبات قیمت‌ها در ماه‌های گذشته بسیار تاثیر گذار بوده بنحوی که شاهد آرامش قابل توجهی در بین اصناف و خرده‌فروشان و عمده‌فروشان کشور هستیم.


وی در این باره توضیح داد: عملکرد بانک مرکزی در ایجاد فضای امن ارزی و عرضه ارز به متقاضیان بخصوص در بخش تجاری و بازرگانی موجب غیر فعال شدن انتظارات تورمی شده است.


نایب رئیس اتاق اصناف تهران یادآور شد: اصناف و مردم اثرات منفی انتظارات تورمی در اقتصاد ایران و به تبع آن افزایش نرخ کالا‌ها از جمله کالا‌های اساسی را از یاد نمی‌برند به این خاطر باید بر توسعه و تداوم سیاست ثبات ارزی تاکید کرد.


ابراهیمی نیا معتقد است: ثبات ارزی و اقتصادی و همکاری دولت و بانک مرکزی در زمینه‌های یاد شده منجر به آن شده که تهدیدات و تحریم‌های دشمن مثل بیانیه اخیر شورای حکام در اقتصاد ایران اثرات منفی به جا نگذارد. این در حالی است که در گذشته‌های نه چندان دور بازار‌های مختلف با شنیدن اسم تحریم نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان می‌دادند چرا که بازار ارز نسبت به ثبات خود مطمئن نبود.


وی در ادامه گفتگو خاطرنشان کرد: وقتی ثبات بر بازار ارز حکمفرما باشد و بانک مرکزی نسبت به تامین ارز مورد نیاز تجار و بازرگانان اطمینان ایجاد کرده باشد تکانه‌های سیاسی نیز نمی‌تواند بازار را به سمت وسویی بکشاند که برای تحمیل فشار اقتصادی بیشتر به ایران از قبل برنامه ریزی شده است.


نایب رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر شما امکان افزایش قیمت‌ها بخصوص در کالا‌های اساسی وجود دارد، گفت: با اینکه رئیس جمهور محبوب ایران به مقام شهادت رسید و وزیر امور خارجه نیز در کنار ایشان به ملکوت اعلی پیوست، اما شاهد بودیم وضعیت بازار ارز و قیمت‌ها که پیشتر با هر تکانه سیاسی افزایش می‌یافت دچار تغییر نشد، چرا که بازار‌ها و مردم نسبت به سیاست‌های ثبات زا مطمئن شده اند.


ابراهیمی نیا دراین باره تصریح کرد: امیدوار به کاهش قیمت‌ها هستم تا فعال شدن انتظارات تورمی، لذا بانک مرکزی در کنار دولت آتی باید سیاست‌های ثبات زا را همچنان دنبال کند و امیدواریم دولت آتی دراین موضوع کمک دهنده بانک مرکزی باشد.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر