07 تير 1403 - 17:00
 کارشناس ارز دیجیتال در گفت‌وگو با ایبنا؛

مزایای عملیاتی شدن ریال دیجیتال/ هزینه چاپ پول کاهش می‌یابد

مزایای عملیاتی شدن ریال دیجیتال  هزینه چاپ پول کاهش می‌یابد
یک کارشناس ارز دیجیتال بیان کرد: راه اندازی ریال دیجیتال اتفاق مثبتی است؛ چون هزینه چاپ پول را کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۱۶۴۲۷۹

محمد میرزایی، کارشناس ارز دیجیتال، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: تعداد زیادی از کشور‌ها در حال تحقیق برای ایجاد ارز دیجیتال ملی هستند و برخی مانند ایران نیز در مرحله آزمایشی قرار دارند که در صورت ایجاد ریال دیجیتال با گذشت زمان پول‌های کاغذی از بین می‌روند به همین دلیل هم کشور ما اقدام به اجرای پروژه ریال دیجیتال کرده است.


این کارشناس ارز دیجیتال با اشاره به اینکه با اجرای ریال دیجیتال امکان ارتباط در بستری جدید برای کاربران فراهم می‌شود تصریح کرد: راه اندازی ریال دیجیتال اتفاق مثبتی است؛ چون هزینه چاپ پول را کاهش می‌دهد، همچنین گردش پول نیز تسهیل می‌شود.

وی افزود: با عملیاتی شدن ریال دیجیتال کاربران می‌توانند در بستر جدید اقدام به نقل و انتقال پول کنند و این نقل و انتقال به علت اینکه کشورما تحریم است می‌تواند مهم و اثرگذار باشد.

میرزایی تصریح کرد: سیاستگذار باید شرایط استفاده از این دارایی را برای کاربران فراهم کند به طوری که باید بستر‌های اصلی را به شکلی دقیق، کارشناسی شده و قانونمند ایجاد کند.

این کارشناس ارز دیجیتال خاطر نشان کرد: ریال دیجیتال باعث توسعه ابزار‌های پرداخت خرد می‌شود، این ابزار از جزیره کیش شروع شده و در آینده کل ایران را خواهد گرفت و سپس بین المللی خواهد شد، در این شرایط به نوعی پول ملی کشور ارزش و قدرت بیشتری پیدا می‌کند و کاربرد و استفاده از آن نیز بیشتر می‌شود.

میرزایی اظهار داشت: در دنیا نقشه ژئوپلیتیکی داریم و برای گشایش مرز‌هایی که به روی کشور ما بسته است، باید اتفاقات سیاسی و دیپلماتیک زیادی بیفتد تا ارتباط قطع شده از سر گرفته شود؛ اما وقتی که دسترسی‌ها را افزایش دهیم، این امکان وجود دارد که از سطح نقشه فعلی یک پله بالاتر برویم و در زمینی جدید بازی کنیم که در آن هنوز مرز‌بندی‌های فعلی شکل نگرفته و ساختار قدرتمند و قوی ایجاد نشده است؛ ولی احتمالاً مانور بانک مرکزی برای نقل و انتقال پول بیشتر می‌شود.

وی افزود: کشور‌هایی که قدم‌های اول را در این زمینه بردارند می‌توانند در این سهم خواهی و در نقشه جدید جایگاه بهتر و پرنفوذتری برای خودشان تعریف می‌کنند.

این کارشناس ارز دیجیتال عنوان کرد: به عنوان نمونه، زمانی که بحث دسترسی بشر به فضا مطرح شد، کشور‌هایی که قبل از قانون گذاری فعلی وارد این حوزه شدند، جایگاه و قدرت تصمیم گیری را برای خود ایجاد کردند؛ بنابراین اگر ایران جزو کشور‌های پیشرو در دیجیتال کردن ارز‌های ملی باشد، در قانون گذاری‌های بین المللی نیز تاثیر گذار خواهد بود؛ بنابراین در تقسیم سهم‌ها نیز می‌توانیم نقش جدی‌تری را ایفا کنیم.

میرزایی در پایان تاکید کرد: تمام این موارد در صورتی مزیت محسوب می‌شود که بانک‌های مرکزی و حاکمیت‌ها، مالکیت خصوصی افراد بر پول‌ها را محترم بدانند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر