تحقیقات سنای آمریکا از تبانی تولیدکنندگان نفت با اوپک

تحقیقات سنای آمریکا از تبانی تولیدکنندگان نفت با اوپک
کمیته بودجه سنای آمریکا تحقیقات را از تولیدکنندگان داخلی نفت در مورد تلاش برای هماهنگی غیرقانونی قیمت نفت با اوپک، آغاز کرد.
کد خبر : ۱۶۴۵۴۸

به گزارش ایبنا، این کمیته از شرکت‌هایی شامل اکسون موبیل، شورون، کونوکو فیلیپس و ۱۴ شرکت دیگر تحقیق می‌کند. دو شرکت بزرگ دیگری که تحت تحقیقات قرار گرفته‌اند شامل بریتیش پترولیوم و شِل هستند.

پس از اینکه کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در ماه گذشته، اسکات شفیلد، مدیر عامل سابق «پایونیر نچرال ریسورسز» را به اتهام تلاش برای تبانی با اوپک برای افزایش قیمت نفت، از عضویت در هیئت مدیره اکسون محروم کرد، علاقه بسیاری از قانونگذاران دموکرات به موضوع تبانی احتمالی شرکت‌های نفتی با گروه‌های تولیدکننده افزایش یافت. شفیلد، ادعا‌های کمیسیون تجارت فدرال را تکذیب کرده است.

شلدون وایت هاوس، سناتور دموکرات و رئیس کمیته بودجه، خواستار تحقیق درباره شرکت‌ها شد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس رویداد‌های اخیر مربوط به شرکت «پایونیر نچرال ریسورسز»، نگران این احتمال هستم که شرکت‌های نفت و گاز ممکن است در فعالیت‌های تبانی و ضدرقابتی با اوپک پلاس مشارکت کنند که باعث افزایش قیمت نفت خام و در نتیجه هزینه‌های بالاتر برای خانواده‌های آمریکایی و همچنین دولت آمریکا شده که به دنبال خرید نفت برای ذخایر نفت استراتژیک است.

تولیدکنندگان اوپک پلاس که شامل کشور‌های عضو اوپک و شرکایشان نظیر روسیه است، توافق کرده‌اند تولید خود را محدود کنند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از فروش ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت استراتژیک که در سال ۲۰۲۲ برای کنترل افزایش قیمت سوخت در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین انجام شد، به کندی در حال بازسازی این ذخایر است.

گروه صنعتی موسسه امریکن پترولیوم، تحقیقات وایت هاوس را «نمایش سال انتخابات» خواند. سخنگوی این گروه گفت: این یکی دیگر از شیرین کاری‌های سال انتخابات برای منحرف کردن تمرکز از سیاست‌های نادرست است، زیرا دولت همچنان به تولیدکنندگان خارجی نگاه می‌کند تا تقاضای رو به رشد برای انرژی مقرون به صرفه و قابل اطمینان را برآورده کند.

بایدن که نامزد حزب دموکرات است، امیدوار است که در در انتخابات نوامبر، مجددا پیروز شود. وایت هاوس از رود آیلند و از مدافعان اصلی سیاست‌های قوی برای مهار تغییرات اقلیمی، برای چهارمین دوره مجلس سنای آمریکا، نامزد شده است.

گروهی متشکل از ۹ نفر از دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، در اوایل ماه میلادی جاری، از وزارت دادگستری خواستند تا اتهامات مربوط به رفتار ضد انحصارطلبی در میان تولیدکنندگان نفت آمریکا و اوپک را بررسی کند.

در ماه مه، چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا و ۲۲ نفر از همکاران دموکراتش، نامه مشابهی را به مریک گارلند، دادستان کل ارسال کردند.

بر اساس گزارش رویترز، وایت هاوس از شرکت‌ها خواست تا هر گونه ارتباط با اعضای دبیرخانه اوپک و اوپک پلاس در مورد تولید نفت، قیمت نفت خام و رابطه بین تولید و قیمت گذاری فرآورده‌های نفتی از ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون را ارائه کنند.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر