12 تير 1403 - 12:37

افزایش ذخایر ارزی با چند برابر شدن فروش نفت/ نقدینگی و تورم در دولت سیزدهم کاهشی شد

افزایش ذخایر ارزی با چند برابر شدن فروش نفت  نقدینگی و تورم در دولت سیزدهم کاهشی شد
اجرای سیاست‌های انقباضی توسط بانک مرکزی باعث کاهش نرخ رشد نقدینگی، تورم تولیدکننده و مصرف کننده شده است.
کد خبر : ۱۶۴۶۴۴

کوروش آسایش؛ کارشناس بازار‌های مالی درباره بهبود متغیر‌های پولی به خبرنگار ایبنا گفت: با اقدامات بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی از ۴۲ درصد در پایان دولت دوازدهم به ۲۳ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد. این یعنی دولت برای تامین کسری بودجه خود به سراغ استقراض از بانک مرکزی نرفته است.

 

وی افزود: اجرای سیاست انقباضی از سمت بانک مرکزی باعث کاهش نرخ رشد نقدینگی شده است؛ اما باید بانک مرکزی در کنار اجرای سیاست انقباضی به رشد تولید و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی نیز توجه بیشتری داشته باشد.

 

این کارشناس بازار‌های مالی اظهار داشت: به دلیل اجرای سیاست انقباضی توسط بانک مرکزی تورم تولیدکننده کاهش پیدا کرده به طوری که از ۸۲ درصد در پایان دولت دوازدهم به ۳۱ درصد در اسفند ۱۴۰۲ رسیده است، تورم تولیدکننده پیش‌نگر تورم مصرف کننده است و با یک وقفه زمانی این کاهش روی تورم مصرف کننده نیز اثر می‌گذارد. 

 

آسایش به بهبود متغیر‌های پولی و کاهش تورم مصرف‌کننده از حدود ۴۳ درصد در پایان دولت دوازدهم به ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: باید در کنار بهبود متغیر‌های کلان اقتصادی به افزایش فروش نفت اشاره کنیم؛ چون با افزایش فروش نفت ذخایر ارزی بانک مرکزی نیز افزایش پیدا می‌کند که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ فروش و تولید نفت در کشور افزایش یافته است. 

 

وی افزود: باید بگوییم در کنار اجرای سیاست انقباضی توسط بانک مرکزی و دولت، رشد اقتصادی نیز افزایش چشمگیری داشته به طوری که متوسط رشد اقتصادی از ۰.۵ درصد در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ به ۴.۵ درصد در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رسیده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر