روسای بانک‌های مرکزی جهان درآئینه تاریخ؛

"ایو مرش"، چهره نامدار در بانک مرکزی لوکزامبورگ

 ایو مرش ، چهره نامدار در بانک مرکزی لوکزامبورگ
ایو مرش پس از قرار گرفتن در پست ریاست بانک مرکزی، به سراغ برنامه هدفگذاری تورمی لوکزامبورگ در بازه زمانی ۴ ساله رفت.
کد خبر : ۱۶۴۶۴۰

به گزارش ایبنا، در بحران مالی سال ۲۰۰۸، بانک مرکزی لوکزامبورگ یکی از نهاد‌های پولی و مالی موفق اروپایی بود که توانست با مدیریت صحیح سازوکار‌های اقتصادی کشور از طریق طراحی و اجرای سیاست‌های پولی جدید که منتج به اثرات قابل توجه مثبت به ویژه در بحث مهار انتظارات کاذب شهروندان و فعالان اقتصادی در حوزه تورمی و بازار کار شد، عبور کم هزینه تری از این چالش مالی و اقتصادی جهانی داشته باشد.

 

تولد، کودکی و نوجوانی ایو مرش در خانواده ای متوسط تحت رهبری مادر

 

"ایو نیکلای مرش"، در اول اکتبر ۱۹۴۹ در یک نیمه شب نسبتا سرد پاییزی، در شهر لوکزامبورگ در یک خانواده متوسط از لحاظ مالی متولد شد. پدرش مایک مرش، یک نجار و سازنده لوازم خانگی چوبی که در سال ۱۹۵۵، یعنی زمانی که ایو ۶ سال بیشتر نداشت، در یک حادثه رانندگی دلخراش، ترک حیات گفت. مادرش امیلی لاناژ مرش، یک مددکار اجتماعی بود که پس از فوت همسرش، مدیریت خانواده ۵ نفره خود شامل دو دختر و دو پسر را بر عهده گرفت. درگذشت ناگهانی پدر بر روحیه ایو مرش به عنوان آخرین و کوچک‌ترین عضو خانواده، اثر سوء و عمیقی گذاشته بود، به طوری که ایو تا ۱۰ سالگی به عنوان دانش آموزی ساکت، مضطرب و کم هوش شناخته می شد، اما تلاش های بی وقفه مادر خانواده موجب شد که روح و روان ایو با انجام کاردرمانی ها و گفتاردرمانی های متعدد تحت نظر روان-پزشکان و درمانگران حاذق اروپایی، به شکل قابل توجهی بهبود یابد و به دانش آموزی پُرانگیزه و با استعداد مبدل شود. ایو مرش در سال ۱۹۶۷، تحصیلات دوران دبیرستان را در مدرسه معروف "لیکاردپری" لوکزامبورگ به پایان رساند و توانست در همان سال، به عنوان یکی از ۶۶۰ دانش آموز ممتاز برای دریافت بورسیه تحصیلی خارج از کشور، شناخته شود (بنیاد علم و فناوری لوکزامبورگ، ۲۰۲۴).

 

شکوفایی استعداد تحصیلی و دانشگاهی ایو مرش جوان در دانشگاه سوربن پاریس

 

ایو نیکلای مرش، در سال ۱۹۶۸ توانست بورسیه ملی وزارت فرهنگ، علوم، توسعه و تکنولوژی لوکزامبورگ برای آغاز تحصیلات دانشگاهی در فرانسه را به دست آورد و به عنوان دانشجوی مقطع لیسانس، وارد رشته اقتصاد و حقوق در دانشگاه ملی پاریس شد. ایو مرش بلافاصله پس از فارغ-التحصیلی از این دانشگاه در سال ۱۹۷۱، توانست با کسب رتبه یک در آزمون ورودی دانشگاه پاریس، به مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد و حقوق بین الملل پا بگذارد. استعداد شگرف تحصیلی و نمرات درخشان ایو موجب شد که بتواند با جلب موافقت مقامات دانشگاه، همزمان مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد سیاسی را نیز در پانتهئون سوربن به پایان برساند. ایو پس از اتمام دو دوره فوق لیسانس خود در ۱۴ ماه، در اواخر سال ۱۹۷۲، با دریافت بورسیه کامل تحصیلی (تحصیلات رایگان+دریافت مقرری-ماهانه)، مقطع دکتری حقوق اقتصادی و تجارت بین الملل را در همین دانشگاه آغاز و توانست در سال ۱۹۷۵، با دفاع از رساله خود با موضوع "تبیین تنش های حقوقی در ساز وکار‌های تجاری بین‌الملل"، به دوران درخشان تحصیلات آکادمیک خود پایان دهد.
خلاصه ای از کارنامه دانشگاهی ایو مرش به شرح زیر است:

 

-کارشناسی اقتصاد و حقوق، دانشگاه ملی پاریس، ۱۹۷۱-۱۹۶۸
-کارشناسی ارشد اقتصاد و حقوق بین الملل، دانشگاه پاریس ۱ پانتهئون سوربن، ۱۹۷۲-۱۹۷۱
-کارشناسی ارشد اقتصادسیاسی، دانشگاه پاریس ۱ پانتهئون سوربن، ۱۹۷۲-۱۹۷۱
-دکتری حقوق اقتصادی و تجارت بین الملل، دانشگاه پاریس ۱ پانتهئون سوربن، ۱۹۷۵-۱۹۷۲ (انستیتو تاریخ و دانش لوکزامبورگ، ۲۰۲۴)

 

تخصص مطالعاتی و فعالیت های برجسته آکادمیک ایو مرش

 

ایو مرش بیش از چندین دهه است که در جایگاه یک مدرس حرفه ای و زبردست دانشگاهی و پژوهشگر ارشد به فعالیت می پردازد. تخصص پژوهشی وی که در این سال ها موجب برگزاری کلاس های مختلف تئوریک پُرطرفدار دانشگاهی در فرانسه و لوکزامبورگ و چاپ مقالات معتبر علمی، یادداشت ها و سرمقالات در نشریات مشهور و پُرتیتراژ جهان مانند گاردین، دلانو، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، وال استریت ژرونال، بلومبرگ، دیپلما، رویترز و.. و همچنین ارائه سخنرانی های علمی در کنفرانس های متعدد آکادمیک در سراسر جهان شده است، متناظر بر موضوعات و مباحثی نظیر "حقوق اقتصادی"، "حقوق بین الملل"، "حقوق تجارت"، "حقوق تجارت بین الملل"، اقتصاد سیاسی بین الملل"، "سیاست -گذاری کلان حقوقی-اقتصادی"، "راه حل های حقوقی در بحران های مالی بین‌الملل"، "بانکداری حقوقی"، "تنش های حقوقی در سرمایه گذاری"، "تامین مالی بهینه در صنعت بانکداری"، "بحران های بدهی" و "اصلاحات حقوقی اقتصادی و بانکی" بوده است (آکادمی مطالعات اجتماعی اروپا، ۲۰۲۴).

 

همچنین مجموعه تالیفات چاپی و دیجیتال ایو مرش در این سال ها، در حوزه اقتصاد، حقوق و بانکداری، بخشی دیگر از رزومه درخشان علمی وی را تشکیل می دهد:

 

*کتاب "اصلاحات نظارتی حقوقی در اقتصادکلان"، ۱۹۸۸
*کتاب "درآمدی بر مفهوم حقوق اقتصادی"، ۱۹۹۰
*کتاب "سیاست گذاری کلان حقوقی-اقتصادی"، ۱۹۹۵
*کتاب "حقوق تجارت در لوکزامبورگ"، ۱۹۹۷
*کتاب "حقوق اقتصادی و تجارت بین الملل"، ۱۹۹۹
*کتاب "آنچه از اقتصادسیاسی باید بدانید"، ۲۰۰۱
*کتاب "بحران های مالی بین الملل و تبیین راه حل های حقوقی"، ۲۰۰۴
*کتاب "حقوق تجارت در اروپا"، ۲۰۰۵
*کتاب "آنچه از تامین مالی در تجارت بین الملل باید بدانید"، ۲۰۰۸
*کتاب "الفبای بانکداری حقوقی و الزامات آن"، ۲۰۱۱
*کتاب "راهکار‌های خروج از بحران در بانکداری بین الملل"، ۲۰۱۴
*کتاب "اصلاحات حقوقی در بانکداری لوکزامبورگ"، ۲۰۱۵
*کتاب "سیاست گذاری های پولی در بانک مرکزی لوکزامبورگ"، ۲۰۱۶
*کتاب "اصلاحات حقوقی در بانکداری اروپا"، ۲۰۱۷
*کتاب "اصلاحات حقوقی در بانکداری جهان"، ۲۰۱۹
*کتاب "بحران بدهی یونان، درس های برای اقتصاد لوکزامبورگ"، ۲۰۲۰
*کتاب" بحران بدهی یونان، درس‌هایی برای اقتصاد اروپا و جهان"، ۲۰۲۰
*کتاب "رویکرد‌های حقوقی بحران آفرین در بانک مرکزی اروپا"، ۲۰۲۲
*کتاب "سیاست گذاری پولی، بانک مرکزی اروپا و چشم انداز آتی"، ۲۰۲۳ (آمازون، ۲۰۲۴)
مناصب شغلی و کاری ایو مرش تا قبل از ریاست بر بانک مرکزی لوکزامبورگ
-کارشناس ارشد بخش حقوقی، وزارت دارایی لوکزامبورگ، ۱۹۷۶-۱۹۷۵
-دستیار حقوقی و اقتصادی مدیرعامل اجرایی صندوق بین‌المللی پول، واشنگتن، ۱۹۷۸-۱۹۷۶
-مشاور مالی-حقوقی نماینده دائم لوکزامبورگ در سازمان ملل متحد، نیویورک، ۱۹۸۰-۱۹۷۸
-نماینده دائم لوکزامبورگ در سازمان ملل متحد، نیویورک، ۱۹۸۱-۱۹۸۰
-معاون حقوقی واقتصادی، وزارت دارایی لوکزامبورگ، ۱۹۸۳-۱۹۸۱
-قائم مقام وزیر در حوزه بازرگانی بین الملل، وزارت دارایی لوکزامبورگ، ۱۹۸۵-۱۹۸۳
-عضو ارشد شورای مرکزی مؤسسه پولی لوکزامبورگ، مرجع نظارت بانکی لوکزامبورگ، ۱۹۹۹-۱۹۸۳
-کمیسر دولتی و مسئول نظارت بر بازار سهام لوکزامبورگ، ۱۹۸۷-۱۹۸۵
- نماینده تام الاختیار و رابط بانک مرکزی، وزارت دارایی و بازارسهام لوکزامبورگ، ۱۹۸۹-۱۹۸۷
- نماینده تام الاختیار وزارت دارایی در طراحی معاهده ماستریخت، ۱۹۹۰-۱۹۸۹
-مدیر اجرایی خزانه داری لوکزامبورگ، بانک مرکزی لوکزامبورگ، ۱۹۹۲-۱۹۸۹
-معاون حقوقی و بین الملل، بانک مرکزی لوکزامبورگ، ۱۹۹۵-۱۹۹۲
-رئیس اداره کل حقوقی کمیسیون اروپا، ۱۹۹۶-۱۹۹۵
-قائم مقام و نایب رئیس بانک مرکزی لوکزامبورگ، ۱۹۹۸-۱۹۹۶ (بانک مرکزی اروپا، ۲۰۲۲)

 

ایو مرش به ریاست بانک مرکزی لوکزامبورگ برگزیده شد

 

پس از پایان دوره ۱۳ ساله مدیریت ریموند کرش بر بانک مرکزی لوکزامبورگ، نخست وزیر وقت، ایو مرش را به عنوان گزینه نهایی در جهت تصدی این پست به پارلمان قانون گذاری این کشور معرفی کرد. در ۲۱ می ۱۹۹۸، جلسه رای گیری برای انتخاب رئیس جدید فدرال بانک لوکزامبورگ در ساختمان اصلی مجلس نمایندگان برگزار شد و ایو مرش با اکثریت آراء برای یک دوره قابل تمدید به عنوان رئیس بانک مرکزی لوکزامبورگ، برگزیده شد. بدین ترتیب، دوران مدیریت طولانی مدت ایو مرش بر این نهاد مالی و بانکی، از اول ژوئن سال ۱۹۹۸ آغاز و تا ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲، به مدت ۱۴ سال ادامه یافت. دوره ریاست مرش در مهم ترین نهادمالی لوکزامبورگ، مقارن با دوره ریاست آلن گرینسپن و بن برننکی در فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بانک مرکزی لوکزامبورگ، ۲۰۲۴).

 

اقدامات و چالش های ایو مرش در دوره مدیریت بر بانک مرکزی لوکزامبورگ

 

*اجرای سیاست های هوشمندانه مدیریت تورمی در دوره ریاست ایو مرش

 

ایو مرش در اولین اقدام پس از قرار گرفتن در پست ریاست بانک مرکزی، به سراغ برنامه هدف گذاری تورمی لوکزامبورگ در بازه زمانی ۴ سال پیش رو رفت. وی برای ارائه و دفاع از بسته پیشنهادی سیاست های مهار تورمی خود، در ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸، به پارلمان قانون گذاری لوکزامبورگ رفت. وی در این جلسه اعلام کرد که برای دستیابی به اهداف ثبات قیمتی، هدف‌گذاری تورمی را انعطاف‌پذیر و میانگین قیمتی فرانک لوکزامبورگ (واحد پول کشور قبل از یورو) را در مقابل ارز‌های جهانی، به ویژه دلار، شناور می کند. طرح پیشنهادی مرش در ۴۷۰ صفحه و ۶۵ بند عملیاتی در حوزه مدیریت تورمی، به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد و توانست با آراء اکثریت، به تصویب برسد و به عنوان دستورالعمل قانونی لازم الاجرا به وزارتخانه های متبوع و سازمان ها و نهاد‌های مجری، ابلاغ شود. طراحی و پیاده‌سازی سیاست های مهار تورمی در قالب این لایحه قانونی که ابتدا حمایت همه جانبه دولت و پارلمان این کشور همراه بود، موجب شد که در دو سال اول ریاست ایو مرش بر بانک مرکزی لوکزامبورگ، میانگین هزینه های خانوار که در فاصله زمانی ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷، به سبب افزایش ناگهانی در قیمت انرژی و کالا‌های اساسی نظیر اقلام خوراکی افزایش یافته بود، کنترل شود. بدین ترتیب مجموعه تصمیمات اجرایی بند‌های عملیاتی ۶۵ گانه ضدتورمی ایو مرش سبب شد که شاخص تورم کل، نرخ تورم تولیدکننده (شاخص تورم تولید وصنعت)، شاخص قیمت مصرف کننده و از همه مهم تر، نرخ تورم کالا‌های استراتژیک غذایی و خوراکی ها در لوکزامبورگ در بازه زمانی ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ با روند کاهشی روبرو شده و برخی از این شاخص ها تا مرز صفر درصد نیز تنزل یابند. همچنین ایو مرش در اواخر دور سوم ریاست بر بانک مرکزی لوکزامبورگ در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، با وجود ترکش ها و پیامد‌های منفی شدید و عمیق ناشی از بحران مالی سال ۲۰۰۸، به دلیل ابتکارعمل هوشمندانه، استفاده از ظرفیت های کاملِ بالقوه حاکمیتی و علمی و تلاش مستمر و فراگیر در اجرای مفاد حقوقی و دستورالعمل‌های اجرایی بسته سیاستی مهار تورمی و آمادگی همه جانبه برای بازطراحی و اجرای مجدد سیاست های پولی بهینه، توانست تا آخرین روز خدمت در فدرال بانک لوکزامبورگ، مولفه های تورمی را کنترل و نرخ تورم در بخش های مختلف را در محدود هدف گذاری تعیین شده، مدیریت کند (انستیتوی تاریخ و دانش اقتصاد لوکزامبورگ، ۲۰۲۴).

 

نمودار ۱. وضعیت کلی روند نرخ تورم در اقتصاد لوکزامبورگ و چشم انداز آتی

(ناظر بر دوره مدیریت ایو مرش / ۱۹۹۸-۲۰۱۲)

 

منبع: https://www.statista.com/statistics/381071/inflation-rate-in-luxembourg/

 

*کنترل و مهار خارق العاده نرخ رشد انتظارات کاذب اقتصادی در بحران مالی ۲۰۰۸

 

در بحران مالی سال ۲۰۰۸، بانک مرکزی لوکزامبورگ یکی از نهاد‌های پولی و مالی موفق اروپایی بود که توانست با مدیریت صحیح سازوکار‌های اقتصادی کشور از طریق طراحی و اجرای سیاست های پولی جدید که منتج به اثرات قابل توجه مثبت به ویژه در بحث مهار انتظارات کاذب شهروندان و فعالان اقتصادی در حوزه تورمی و بازار کار شد، عبور کم هزینه تری از این چالش مالی و اقتصادی جهانی داشته باشد، به طوری که به استناد آمار‌های بانک جهانی، لوکزامبورگ جز ۳ کشور اول قاره سبز بود که کمترین تغییرات منفی محسوس در شاخص های کلان اقتصادی را پس از بحران مالی ۲۰۰۸ تجربه کرد.

 

از ابتکارات مهم و اقدامات موثر بانک مرکزی لوکزامبورگ در این برهه حساس، طراحی و اجرای یک برنامه مدون فراگیر در حوزه مدیریت انتظارات اقتصادی شهروندان در جهت جلوگیری از وقوع وضعیت غیر قابل کنترل برای شاخص های کلان اقتصادی این کشور بود. در مارس ۲۰۰۹، ایو مرش، با اعلام وضعیت فوق‌العاده، راهبری تیم مدیریت بحران کابینه اقتصادی دولت لوکزامبورگ را به دست گرفت و با تدوین و ارائه یک بسته پیشنهادی اضطراری، در طی ۱۱ ماه، موفق به عبور از این بحران شد.

 

تیم تحقیقات بانک مرکزی لوکزامبورگ، بیش از ۷۵ درصد از دستورالعمل‌ها و محتویات عملیاتی این برنامه را معطوف به اجرای مکانیزم مهار و مدیریت کوتاه مدت و میان مدت انتظارات اقتصادی شهروندان و فعالان و صاحبان صنایع و کسب و کار‌های این کشور کرده بودند، به طوری که ایو مرش در هوشمندانه ترین اقدام خود و در جهت خنثی سازی انتظارات کاذب، اعلام تاسیس "صندوق ضمانت دارایی" کرد.

 

این صندوق متعهد شده بود که ۹۰ درصد از دارایی شهروندان عادی و ۸۰ درصد از سرمایه فعالان اقتصادی لوکزامبورگ را تحت برنامه ملی"بیمه پوشش تورم" قرار دهد؛ لذا با اطمینان بخشی به عموم مردم این کشور نسبت به حفظ ارزش دارایی ها و سرمایه هایشان حتی در صورت تشدید بحران و افزایش شدید نرخ تورم و کاهش چشمگیر سطح تولید ناخالص داخلی و کاهش رشد اقتصادی، از تحرکات کاذب آن‌ها جلوگیری کرد.

 

آمار‌های منتشره بانک مرکزی اروپا نشان داد که طی ۱۱ ماه اجرای این برنامه، شاخص سیالیت نقدینگی لوکزامبورگ به شکل محسوس و معناداری کاهش یافت و اقتصاد لوکزامبورگ به راهبری و مدیریت ایو مرش، با بهبود سریع و پُرشتاب در وضعیت شاخص های کلان اقتصادی خود، یکی از الگو‌های موفق مدیریت انتظارات اقتصادی در تاریخ جهان لقب گرفت. (بنیاد مشاوران مالی و اقتصادی بریتانیا، ۲۰۲۴)

 

*دریافت تسهیلات از بانک تسویه بین الملل در جهت بهبود بستر سرمایه گذاری در لوکزامبورگ

 

در مارس ۲۰۰۶، ایو مرش به پشتوانه عملکرد درخشان خود در بانک مرکزی لوکزامبورگ و ارتباط آکادمیک و پژوهش محورانه با بانک تسویه بین الملل، توانست توافق نامه ای بین این نهاد مالی و دولت لوکزامبورگ را به مبلغ دو میلیارد یورو منعقد سازد. این قرارداد مشارکتی، در راستای اجرای اصلاحات بنیادین و توسعه اقتصادی و نهادی لوکزامبورگ، با ابتکارعمل، مدیریت و راهبری بانک مرکزی این کشور، به امضا درآمد. توافق نامه ۶ ساله با بانک تسویه بین الملل، موجبات حمایت فراگیر از سرمایه گذاری های ثابت داخلی و خارجی و رشد اقتصادی پایدار در بازارکار لوکزامبورگ را فراهم کرد. در واقع، برنامه اقتصادی مورد حمایت بانک تسویه بین الملل با هدف حفظ ثبات شاخص های کلان اقتصادی این کشور از طریق اصلاحات تضمینی پایدار، ایجاد فضایی برای سرمایه گذاری در حوزه های اجتماعی در عین حفظ پایداری مالی و تقویت حکمرانی و بهبود فضای کسب و کار در راستای تقویت رشد اقتصادی فراگیر در یک بازه ۶ ساله در لوکزامبورگ بود (اتحادیه بانک های مرکزی جهان، ۲۰۲۴).

 

نتایج عملی حاصل از این توافقنامه تسهیلاتی، تقویت رشد اقتصادی بیشتر، افزایش بهره‌وری و رقابت، ارتقای مشارکت عمومی و بهبود دسترسی به خدمات و مشاغل با کیفیت بوده است. همچنین با اجرای این برنامه ۶ ساله، شاهد رفع چالش های دولت لوکزامبورگ در زمینه هایی نظیر تقویت انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی، شفافیت و استقلال نهاد‌های حقوقی، اصلاحات نهادی در پایداری بخش انرژی، حاکمیت و محیط کسب و کار، سیاست های پولی و نهادسازی مالی، توسعه بازار‌های پولی و ارزی برای حمایت از گذار به سمت هدف گذاری تورمی و تقویت چارچوب احتیاطی کلان اقتصادی لوکزامبورگ برای تقویت انعطاف پذیری مالی بوده ایم (بانک تسویه بین الملل، ۲۰۲۴).

 

*مخالفت شدید با توسعه قمارگونه رمزارز‌ها و پیشنهاد خلق ارز دیجیتال بانک مرکزی

 

ایو مرش، در آغاز هزاره جدید و ابتدای سال ۲۰۰۳ میلادی که هنوز کمتر اقتصاددانی از ماهیت و وجود خارجی بازار ارز‌های دیجیتال باخبر بود، وی نسبت به تحرکات مخفی برخی بانک های مرکزی جهان همانند فدرال رزرو و وزارت خزانه داری بریتانیا در جهت خلق و توسعه نوع دیجیتال دارایی رمزنگاری شده، در پشت پرده مناسبات سیاسی و اقتصادی هشدار داده بود.

 

ایو مرش فوریه ۲۰۰۳، در سخنرانی خود در مجمع رسمی مؤسسات مالی پولی در لندن اعلام داشت که گونه جدید و خزنده دارایی های قابل مبادله که به صورت ارز‌های مجازی رمزنگاری شده در حال توسعه ی قمارگونه و رونمایی هستند، به هیچ عنوان ماهیت پول نخواهند داشت و خطری بالقوه برای سرمایه های بانک های مرکزی جهان محسوب می شوند. وی در ادامه ارز‌های دیجیتال را به عنوان "مسابقه پُر آب و تاب کلاسیک کینزی" توصیف کرد و معتقد بود که در این نوع از دارایی، سرمایه‌گذاران بدون دانش و علم نسبت به وضعیت بسیار تاریک پیش رو، فقط آنچه را که دیگران به عنوان جذاب‌ترین کالا و محصول معرفی می کنند، خریداری خواهند کرد.

 

ایو مرش صنعت رمزارز‌ها را به مثابه طرح‌های قمارگونه آقای پونزی می دانست و بیان کرده بود که سرمایه‌گذاران، صورت واهیانه، غیرعقلایی و کاملا تصادفی، به افزایش قیمت این دارایی های دیجیتال در آینده امیدوارند و معتقدند که خریدار بزرگ‌تری برای فروش این کالا، قبل از سقوط اجتناب‌ناپذیر آن، پیدا خواهند کرد. تحت این شرایط، VC‌ها نوسانات شدیدی در ارزش از خود نشان می دهند و این امر بدان معنی است که نمی توان به آن‌ها به عنوان ذخیره ارزش اعتماد کرد.

 

وی همچنین هشدار داد که با توجه به علاقه نهاد‌ها و موسسات مالی اصلی جهان به این نوع از دارایی‌ها، در آینده شاهد تراکنش های مشکوک بیشتری خواهیم بود که به راحتی، موجب اختلال در روند تبادلات بین المللی میان کشور‌ها شده و به سختی، قابل ردیابی و مهار هستند.

 

وی در پایان سخنان خود افزوده بود که به نظر می رسد که جهان مسیر غیرقابل برگشتی برای خلق و توسعه این نوع از دارایی ها انتخاب کرد، بنابراین تنها توصیه من این است که تا زمان را از دست نداده‎ایم، به فکر ایجاد یک سازوکار ملی و داخلی در درون بانک های مرکزی خود برای ایجاد شکل جدیدی از دارایی های قابل استناد و ردیابی در قالب سرمایه های رمزنگاری شده باشیم.

 

بدین ترتیب می توان فهمید که ایو مرش، از اولین بانکداران جهان بوده که قبل از رونق امروزی قابل مشاهده در بازارکریپتو و رمزارزها، با هوشمندی نسبت به عملکرد آتی این بستر و ضرورت خلق ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency/ CBDC) صحبت کرده بود. (دلانو، ۲۰۲۳)

 

مناصب شغلی ایو مرش همزمان با مدیریت در بانک مرکزی لوکزامبورگ

 

به اعتقاد صاحبنظران و متخصصان مالی و بانکی در جهان، ایو مرش یکی از زبده ترین و هوشمندترین بانکداران مرکزی جهان بوده است. به همین دلیل، در حین مدیریت بر بانک مرکزی لوکزامبورگ، از تخصص وی در سایر نهاد‌ها نیز بهره برداری شده است:

 

-نماینده تام الاختیار دولت لوکزامبورگ در شورای مرکزی صندوق بین المللی پول (IMF)، ۲۰۱۲-۱۹۹۸
-عضویت در شورای عمومی بانک مرکزی اروپا، ۲۰۱۲-۱۹۹۸
-عضویت در شورای حکام بانک مرکزی اروپا، ۲۰۱۲-۱۹۹۸
-عضو هیات امنای دانشکده مالی لوکزامبورگ (FLSF) ۲۰۰۶-۲۰۱۲
- نایب رئیس هی h ت مدیره شرکت بین المللی مدیریت نقدینگی اسلامی (IILM) ۲۰۱۰-۲۰۱۲
-رئیس مشترک گروه مشورتی منطقه ای شورای ثبات مالی اروپا، ۲۰۱۱-۲۰۱۲
-رئیس مجمع علمی و مطالعاتی بانک مرکزی لوکزامبورگ، ۲۰۱۱-۲۰۱۲ (بلومبرگ، ۲۰۲۴)
فعالیت های ایو مرش پس از بازنشستگی از بانک مرکزی لوکزامبورگ
ایو نیکلای مرش، در چهاردهم دسامبر ۲۰۱۲ و پس از ۱۴ سال حضور طولانی مدت، فعال، مستمر و مثمرثمر در مقام ریاست بانک مرکزی لوکزامبورگ، با وجود تمایل و درخواست نخست وزیر وقت این کشور برای تمدید دوره ماموریت وی، از این نهاد مالی و بانکی بازنشسته شد و بلافاصله به عنوان مشاور ارشد ریاست جدید فدرال بانک لوکزامبورگ، منصوب شد. ایو مرش از سال ۲۰۱۲ تا به امروز، در سمت های شغلی و علمی زیر، مشغول به فعالیت بوده است:
-عضویت در هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، ۲۰۲۲-۲۰۱۲
-استاد افتخاری رشته حقوق بین الملل و اقتصاد سیاسی، دانشگاه لوکزامبورگ، ۲۰۱۲-ادامه دارد
-نایب رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، ۲۰۱۲-۲۰۱۴
-عضو کمیته مدیریت بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB)، ۲۰۱۳-۲۰۱۸
-پژوهشگر ارشد حقوق و تجارت بین الملل، صندوق بین المللی پول، ۲۰۲۱-۲۰۱۳
-عضو هیات مدیره بانک توسعه شورای اروپا (CEB)، ۲۰۱۴-۲۰۲۳
-عضویت در دپارتمان حاکمیت بانک مرکزی (کارگروه پژوهشی بانکداران مرکزی)، بانک تسویه بین‌الملل، ۲۰۱۵-ادامه دارد
-رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD)، ۲۰۱۶-۲۰۱۸
-عضو هیات امناء موسسه سیاست اروپا (IEP)، ۲۰۱۸-ادامه دارد
-نماینده دولت لوکزامبورگ در بانک جهانی، ۲۰۲۰-ادامه دارد
-پژوهشگر ارشد حقوق و اقتصاد، بانک تسویه بین الملل، ۲۰۲۱-ادامه دارد (آکادمی مطالعات اجتماعی اروپا، ۲۰۲۴)

 

منابع:

  1. https://www.list.lu/en/cooperation/People/Yves_Mersch
  2. https://www.cvce.eu/en/histoire-orale/unit-content/-/unit/c65e923d-2c8c-4818-8636-bbd8af81ab58
  3. https://www.eui.eu/people?euiS=1&people%5Bquery%5D=Yves%20Mersch
  4. https://www.amazon.com/Books/People/Yves_Mersch
  5. https://www.ecb.europa.eu/pub/conferences/ecbforum/previous_fora/2022/html/biographies/mersch.en.html
  6. https://www.eca.europa.eu/sites/FinancialGovernanceEU/Documents/Yves-Mersch.pdf
  7. https://www.bloomberg.com/profile/person/1806664
  8. https://www.bcl.lu/en/About/People/Yves_Mersch/index.html
  9. https://londonspeakerbureau.com/speaker-profile/yves-mersch/
  10. https://delano.lu/article/delano_mersch-says-cryptocurrencies-ponzi-schemes
  11. https://www.centralbanking.com/people/yves-mersch
  12. https://www.bis.org/author/yves_mersch.htm
  13. https://www.politico.eu/person/yves-mersch/
  14. https://www.ft.com/stream/c25037f4-b97f-440e-8003-95c6ea3b63ac
  15. https://www.statista.com/statistics/381071/inflation-rate-in-luxembourg/
  16. https://tradingeconomics.com/luxembourg/food-inflation
  17. https://tradingeconomics.com/luxembourg/consumer-price-index-cpi
  18. https://tradingeconomics.com/luxembourg/producer-prices

 

منبع: تازه‌های اقتصاد

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر