13 تير 1403 - 12:14

‌اقتدار بانک مرکزی در دولت سیزدهم احیا شد

‌اقتدار بانک مرکزی در دولت سیزدهم احیا شد
یک کارشناس حوزه پول و بانک گفت: هرچه حاکمیت به اقتدار بانک مرکزی احترام بیشتری بگذارد، شرایط اقتصادی کشور مناسب‌تر می‌شود.
کد خبر : ۱۶۴۷۰۰

به گزارش ایبنا؛ محمدرضا اکبری‌جور، کارشناس بازار پول و بانک در خصوص عملکرد بانک مرکزی در دولت سیزدهم در حوزه کنترل رشد نقدینگی اظهار داشت: اصلی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم اینکه نهاد بانک مرکزی یک نهاد حاکمیتی است و در تئوری‌های اقتصاد هم در همه جای دنیا مستقل از دولت است.


وی افزود: در موضوع نقدینگی تا آنجا که در اختیار بانک مرکزی بوده، بد عمل نکرده و خوب بوده است. اما یک جایی مجبور می‌شوید و از طرف حاکمیت به شما نیاز‌هایی اعلام می‌شود که راهی جز رشد نقدینگی ندارید. یعنی اگر دست خودت باشد نقدینگی را رشد نمی‌دهید و سیاست پولی شما اجازه افزایش نمی‌دهد؛ اما برخی مواقع مجبور می‌شوید که این کار را انجام بدهید. به خاطر همین این روز‌ها شما از اقتدار بانک مرکزی زیاد می‌شنوید.


اکبری‌جور با بیان اینکه در این دوره از بابت احترام گذاشتن به اقتدار بانک مرکزی شرایط خیلی بهتر است، گفت: در شرایط تحریمی گفته می‌شود تحریم برای آزار دادن است و برای فشار دادن گلوی کشور‌ها است نه کشتن آن‌ها. چون قدرت کشتن و از بین بردن نظام‌ها را ندارند. در شرایط تحریمی کشور‌هایی که بخواهند خوب عمل کنند انضباط مالی را باید در دستور کار قرار بدهند. کوبا شاید سال‌های سال است که تحریم است، اما نتواستند هنوز بانک مرکزی کوبا را از بین ببرند به خاطر اینکه انضباط مالی در آن کشور حاکم است.


این کارشناس پول و بانک ادامه داد: به نظر می‌رسد هرچقدر بانک مرکزی انضباط مالی بهتری برقرار کند و از آن طرف حاکمیت به اقتدار بانک مرکزی احترام بیشتری بگذارد شرایط بهتر می‌شود.


در شرایط تحریم تخصیص ارز باید اولویت‌بندی شود


وی اظهار داشت: سیاست افزایش نقدینگی در دوره تحریم یک سیاست طبیعی است؛ یعنی شما هرچقدر که اولویت‌بندی کنید و انضباط مالی ایجاد کنید مجبورید و راه دیگری جز افزایش نقدینگی ندارید. آن کاندیدایی که آمار نقدینگی را در مناظره نشان داد او هم مجبور است نقدینگی را افزایش دهد. قضیه سر این است که شرایط را کنترل کنی و اجازه ندهی به بحران برسد و مثل ونزوئلا بشود.


اکبری جور درباره عملکرد بانک مرکزی در حوزه ارز بیان کرد: یک جا‌هایی سیاست‌های دولت‌ها غلط بوده است؛ اما به نظر می‎‌رسد در دولت سیزدهم تا آنجا که بانک مرکزی مرکزی توانسته سعی کرده شرایط را منظم کند.


وی ادامه داد: می‌توان به یک دولت اشکال گرفت که یک‌دفعه اعلام کرد هر کسی به هر میزان ارز می‌خواهد بیاید از ما بگیرد؛ ۱۸ میلیارد دلار از بین رفت، آنجا سیاست غلط بود حداقل شما که به عنوان اول رئیس جمهور میدانستی وضع مالی و شرایط اقتصادی کشور چگونه است اتفاقا باید صرفه‌جویی ارزی می‌کردی باید کالا‌های اساسی را طبقه بندی می‌کردی و بر اساس طبقه بندی کالا‌های اساسی ارز تخصص می‌دادید.


کارشناس حوزه پول و بانک توضیح داد: در آن زمان رفته بودند برای واردات ساعت رولکس، ارز گرفته بودند که این در آمار‌ها موجود است. ساعت رولکس در شرایط تحریمی به چه درد می‌خورد؟ تازه وقتی می‌گویند سخت‌ترین تحریم‌ها را هم می‌خواهیم بر علیه شما اعمال کنیم. ساعت رولکس در همه جای دنیا یک ساعت اشرافی است، اما واردکننده ارز را گرفته و ساعت هم وارد نکرده بود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر