13 تير 1403 - 15:34

ریزش ۱۲۰۰ تومانی دلار غیررسمی در یک روز/ فروشندگان به دنبال خریدار

ریزش ۱۲۰۰ تومانی دلار غیررسمی در یک روز  فروشندگان به دنبال خریدار
قیمت دلار بازار آزاد نسبت به روز گذشته ۱۲۰۰ تومان کاهش یافت.
کد خبر : ۱۶۴۷۰۴

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی که سه‌شنبه شب تا ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان هم افزایش یافته بود، با کاهش ۱۲۰۰ تومانی، امروز به نرخ ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورد.

در بازار غیررسمی تهران هم وضعیت مشابهی برقرار بود، البته با نرخ‌هایی پایین‌تر. دیروز قیمت هر اسکناس یک دلاری در بازار ۶۱ هزار و ۲۰۰ اعلام می‌شد، اما بررسی‌های میدانی خبرنگار ما از چهارراه استانبول و خیابان فردوسی تهران حاکی از آن است که فروشندگان حاضرند تا ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان هم دلارهایشان را رد کنند، اما خریداران درباره دلار بالای ۶۰ تردید جدی دارند.

اهالی بازار به شنیده شدن خبر‌هایی پیرامون ورود بازارساز اشاره می‌کنند و می‌گویند بر همین اساس خریداران عقب نشسته‌اند. کاهش انتظارات تورمی و نبود هیچگونه پیش‌بینی مبنی بر جهش قیمتی در ایام پیش رو، از دیگر عوامل کاهش قیمت عنوان می‌شود. در مجموع اینطور گفته می‌شود که خیلی‌ها منتظر ورود دوباره دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان هستند.

گفتنی است دلار تلگرامی که از هفته قبل با جدی شدن احتمال حمله نظامی صهیونیست‌ها به لبنان روند صعودی به خود گرفته بود، طی روز‌های گذشته وارد کانال ۶۱ هزار تومان شد و در مقطعی از سوی معامله‌گران تا ۶۲ هزار تومان هم قیمت خورد، اما به دلیل عدم تناسب این قیمت‌ها با مولفه‌های بنیادی بازار، خیلی زود عقب نشست.

کارشناسان اقتصادی معتقدند عوامل اصلی شوک‌های قیمتی در بازار ارز ماه‌ها است که دیگر کارایی گذشته را ندارند و همین موضوع نه تنها احتمال جهش را منتفی کرده، که زمینه تعدیل رو به پایین قیمت‌ها را فراهم کرده است.

رکوردشکنی‌های تولید و فروش نفت کشور به اذعان مراجع خارجی، دست پر بازارساز برای مداخله در صورت نیاز، مدیریت عرضه و تقاضای ارز با راه اندازی مرکز مبادله و تخلیه انتظارات تورمی و کاهش قابل توجه رشد نقدینگی و پایه پولی، همگی از عواملی هستند که احتمال تکرار جهش‌های قیمتی را منتفی کرده‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر