05 مرداد 1403 - 09:00
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد:

کنترل بازار ارز چگونه رقم خورد؟ / عملکرد موفق فرزین با اجرای سیاست تثبیت

کنترل بازار ارز چگونه رقم خورد؟   عملکرد موفق فرزین با اجرای سیاست تثبیت
پژوهشگر پولی و بانکی گفت: فرزین بسیار بهتر از مدیران قبلی بازار ارز را مدیریت کرده است.
کد خبر : ۱۶۵۰۸۶

سید محمد نبی زاده؛ پژوهشگر پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا مدیریت فرزین بر بانک مرکزی و کنترل التهاباتی که بر بازار ارز وارد می‌شد را بسیار بهتر از دوره‌های قبلی دانست و گفت: دو نوع شوک بر بازار ارز داریم؛ یک نوع از شوک‌ها به صورت بیرونی بر بازار ارز وارد می‌شوند که به آن شوک‌های برون‌زا گفته می‌شود. نوع دیگر شوک‌ها درون‌زا هستند که در داخل بازار ارز روی می‌دهد که این دو شوک بر یکدیگر تاثیرگذار هستند.


وی عنوان کرد: هر ساله حدود آذر ماه که به پایان سال میلادی و پایان سال چینی مواجه می‌شویم، تسویه بسیاری از قرارداد‌ها صورت می‌گیرد، در نتیجه تقاضای ارز افزایش می‌یابد. به طور معمول در این زمان مدیران بانک‌های مرکزی نمی‌توانستند بازار ارز را مدیریت کنند، در نتیجه نرخ ارز جهش می‌کرد. اما در دوره فرزین، بانک مرکزی به خوبی توانست بازار ارز را مدیریت کند و تقاضای شدید ارزی در آذر، دی و بهمن را به نحو مناسبی پاسخ داد.


نبی‌زاده تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که فرزین بسیار بهتر از مدیران قبلی بازار ارز را مدیریت کرده است.


این پژوهشگر پولی و بانکی اظهار کرد: یکی از دلایلی که بانک مرکزی توانست بازار ارز و تورم را کنترل کند، ارائه بسته تثبیت اقتصادی است. بسته تثبیت اقتصادی برنامه جامعی را برای کنترل سیاست‌های پولی مانند کنترل رشد نقدینگی، کنترل رشد پایه پولی و ... تدوین و ارائه کرده است.


به گفته وی، این اقدامات بانک مرکزی موجب شده مردم، تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی بتوانند نرخ ارز را پیش‌بینی کنند.


نبی‌زاده تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل شدت یافتن نوسانات بازار ارز که دامنه بزرگی نیز داشت، اقتصاد کشور از حالت پیش‌بینی پذیری خارج شده بود و ضربات سنگینی را به اقتصاد وارد کرد، به طوری که انتظارات تورمی را افزایش و ریسک تولید را بالا برده بود و در ادامه هزینه‌های تولید روند صعودی را تجربه می‌کرد. در مجموع همه این موارد موجب شده بود هزینه فرصت صادرات افزایش یابد.


این پژوهشگر پولی و بانکی ابراز کرد: یکی از تفکرات اشتباه در اقتصاد ایران این است که عنوان می‌کنند وقتی نرخ ارز افزایش پیدا کنه صادرات بیشتر می‌شود، اما آمار‌ها نشان داده که افزایش نرخ ارز به تولید ضربه وارد خواهد کرد و در ادامه به تولید صادراتی نیز آسیب وارد خواهد شد.


وی عنوان کرد:، اما فرزین با اجرا و پیگیری سیاست تثبیت اقتصادی و اجرای سیاست پولی کنترل نقدینگی و کنترل پایه پولی توانست عملکرد موفقی از خود برجای بگذارد که این موضوع در نهایت منجر به ثبات بازار ارز شده است، به طوری که با وجود انواع التهاب‌ها و شدت زیاد آنها توانست نوسانات بازار ارز را به خوبی پوشش دهد.


نبی‌زاده در پایان تاکید کرد: منظور از التهاب‌های چند ماه گذشته حوادثی مانند بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و اسرائیل، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهادت آقای رئیسی و... است که فرزین توانست همه این التهاب‌ها را مدیریت کند و نرخ ارز را در کانال مشخص ثابت نگه دارد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر