روسیه عرضه انرژی به چین را افزایش می‌دهد

روسیه عرضه انرژی به چین را افزایش می‌دهد
معاون نخست وزیر روسیه گفت: انتظار می‌رود صادرات گاز از طریق خط لوله «قدرت سیبری» در سال ۲۰۲۵ به ۳۸ میلیارد متر مکعب برسد.
کد خبر : ۱۶۵۲۴۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: صادرات گاز روسیه به چین از طریق خط لوله عظیم «قدرت سیبری» ممکن است در سال جاری به ۳۰ میلیارد متر مکعب برسد.

شرکت گازپروم که مجری این خط لوله است، گاز طبیعی را بر اساس قراردادی بلندمدت که با شرکت ملی نفت (CNPC) منعقد کرده است، به همسایه آسیایی روسیه عرضه می‌کند. خط لوله قدرت سیبری بخشی از توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری و ۳۰ ساله بین گازپروم و CNPC است که در سال ۲۰۱۴ امضا شد.

نواک روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: عرضه گاز از طریق خط لوله در حال افزایش است و سال آینده به ۳۸ میلیارد متر مکعب خواهیم رسید. این یک تعهد قراردادی است و حداکثر حجمی است که طبق قرارداد به آن خواهیم رسید.

گازپروم در طول سال گذشته به طور مرتب از تعهدات قراردادی خود فراتر رفته است، به طوری که رکورد‌های روزانه به طور مکرر گزارش شده است. این شرکت روسی در سال ۲۰۲۳ عرضه گاز به چین از طریق خط لوله قدرت سیبری را نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش داد و به ۲۲.۷ میلیارد مترمکعب رساند که از تعهدات قراردادی گازپروم ۷۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر است.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند که عرضه گاز به شریک تجاری اصلی روسیه به دلیل تقاضای فزاینده، بیشتر افزایش یابد.

مسکو و پکن ممکن است به زودی قراردادی برای ساخت خط لوله عظیم «قدرت سیبری ۲» امضا کنند که انتظار می‌رود امکان تحویل سالانه تا ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز از منطقه یامال در شمال روسیه به چین از طریق مغولستان را فراهم کند.

با تکمیل راه‌اندازی کامل خطوط لوله، حجم عرضه گاز روسیه به چین می‌تواند سالانه به نزدیک ۱۰۰ میلیارد متر مکعب برسد.

به گفته نواک، مذاکرات در مورد اجرای مسیر شرقی برای تأمین گاز به چین نیز در جریان است.

مسیر شرقی، منابع گاز طبیعی روسیه را از سکو‌های مستقر در جزیره ساخالین به چین منتقل خواهد کرد که از سال ۲۰۲۷ آغاز می‌شود. مسکو و پکن در فوریه ۲۰۲۳ توافقنامه‌ای را برای تحویل اضافی گاز از طریق خط لوله این مسیر جدید امضا کردند.

به گفته معاون نخست وزیر چین، دینگ ژوئی شیانگ، چین در نیمه اول سال جاری میلادی، واردات گاز و نفت از روسیه را به ترتیب ۲۲.۵ درصد و ۴.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر