اقتصاددانان صهیونیست اظهار کردند:

اسرائیلی‌ها بهای سنگینی برای نابسامانی مالی کابینه نتانیاهو می‌دهند

اسرائیلی‌ها بهای سنگینی برای نابسامانی مالی کابینه نتانیاهو می‌دهند
انجمن اقتصاددانان صهیونیست گفت: نااطمینانی اقتصادی در اسرائیل به دلیل جنگ غزه و نگرانی‌ها در مورد روند افزایش قابل توجه کسری بودجه است.
کد خبر : ۱۶۵۲۷۲

به گزارش ایبنا، «نابسامانی اخیر اقتصاد اسرائیل مستلزم اقدام فوری و قاطع کابینه برای تثبیت و احیای اقتصاد است. ما از دولت می‌خواهیم که دست از تعلل بردارد و کاری را که از دولتی که برای شهروندانش کار می‌کند انتظار می‌رود، آغاز کند» این بخشی از بیانیه جدید اقتصاددانان صهیونیست خطاب به کابینه اسرائیل است.


انجمن اقتصاددانان اسرائیل ضمن تایید درخواست‌های اخیر بانک مرکزی اسرائیل از کابینه نتانیاهو با همین مضمون خواست فورا بودجه دولتی منظم‌تر و سازمان یافته‌تر را برای ۲۰۲۵ راه اندازی کند.


این انجمن در بیانیه خود ضمن انتقادات فزاینده از کابینه نتانیاهو درخواست رئیس بانک مرکزی اسرائیل از بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را برای برعهده گرفتن رهبری این تلاش‌ها را منعکس کرد.


اقتصاددانان صهیونیست همچنین بر نیاز فوری اسرائیل به بودجه دولتی تاکید کردند که در ضمن تعیین سیاست‌های اقتصادی، اولویت‌ها را تعیین می‌کند و اصلاحات ساختاری لازم برای بهبود اقتصاد اسرائیل را پیش می‌برد.


به گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، با به تعویق افتادن تصویب بودجه، نااطمینانی افزایش می‌یابد و این امر نگرانی‌ها را در مورد افزایش قابل توجه کسری بودجه، افزایش ریسک‌ها و پرداخت‌های سود بیشتر به‌وجود می‌آورد، کما اینکه وزارتخانه‌های دولتی نیز قادر به برنامه‌ریزی و کار سیستماتیک نیستند و همه این‌ها، پیامی منفی به بازار‌های مالی و آژانس‌های مالی ارسال می‌کند.

 

اسرائیلی‌ها بهای سنگینی برای نابسامانی مالی کابینه نتانیاهو می‌دهند


انجمن اقتصاددانان اسرائیل تاکید کرد: اسرائیل در حال حاضر با چالش‌های عظیمی روبرو است. اقتصاد اسرائیل که در سال گذشته تاکنون به دلیل جنگ به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، نیازمند تصمیماتی است که آن را در مسیر بهبود و بازسازی قرار دهد.


این انجمن افزود: نابسامانی اخیر اقتصادی اسرائیل مستلزم اقدام فوری و قاطع کابینه برای تثبیت و احیای اقتصاد است. ما از دولت می‌خواهیم که دست از تعلل بردارد و کاری را که از دولتی که برای شهروندانش کار می‌کند، انتظار می‌رود، آغاز کند. پرهیز دولت از رسیدگی به چالش‌های اقتصادی هزینه اقتصادی قابل توجهی دارد.


به گزارش کانال تلویزیونی عبری زبان، هشدار انجمن اقتصاددانان اسرائیل بر نیاز فوری به مدیریت اقتصادی موثر برای بیرون کشیدن اسرائیل از مشکلات اقتصادی فعلی اش تاکید دارد.


این کانال در مورد هشدار انجمن گفت: پیام، واضح است؛ اتخاذ یک تصمیم به موقع و سازماندهی شده برای جلوگیری از وخامت بیشتر اقتصادی و ترویج آینده‌ای باثبات بسیار مهم است.

 

اسرائیلی‌ها بهای سنگینی برای نابسامانی مالی کابینه نتانیاهو می‌دهند


بر اساس گزارش حسابرس کل وزارت دارایی رژیم صهیونیستی کسری مالی در اسرائیل در ژوئن گذشته به ۷.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی طی ۱۲ ماه گذشته افزایش یافت که معادل ۱۴۶ میلیارد شیکل (۳۹.۸ میلیارد دلار) است که از ۷.۲ درصد در ماه مه گذشته افزایش یافته است.


این کسری ۱ درصد بیشتر از هدف ۶.۶ درصدی تعیین شده توسط کابینه برای پایان سال جاری است. تنها در ماه گذشته (تیر ماه)، کسری مالی در اسرائیل به ۱۴.۶ میلیارد شیکل (۴ میلیارد دلار) رسید در مقایسه با ۶.۴ میلیارد شیکل (۱.۷۴ میلیارد دلار) که در ژوئن ۲۰۲۳ (تیر ماه) ثبت شده بود.


از ابتدای سال جاری، کسری مالی به ۶۲.۳ میلیارد شیکل (۱۷ میلیارد دلار) رسیده است در مقایسه با اینکه اسرائیل ۶.۶ میلیارد شیکل (۱.۸ میلیارد دلار) در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳، مازاد مالی داشته است.

 

اسرائیلی‌ها بهای سنگینی برای نابسامانی مالی کابینه نتانیاهو می‌دهند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مقامات ارشد اقتصادی این رژیم ۹ روز پیش اولین نشست بلندپایه خود را برای بحث در مورد بودجه ۲۰۲۵ اسرائیل برگزار کردند بودجه‌ای که آن‌ها به دنبال تصویب آن در کنست تا پایان سال جاری هستند.

 

در بیانیه مشترکی آمده است که امیر یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل بزالل اسموتریچ وزیر دارایی، و همچنین مدیر کل وزارت دارایی و مشاور اقتصادی نتانیاهو در این نشست شرکت کردند.


کابینه نتانیاهو قرار است این بودجه را در آگوست آینده پیش از ارائه آن به کنست برای رای گیری به تصویب برساند. بر اساس این قانون، اگر دولت نتواند بودجه ۲۰۲۵ اسرائیل را از طریق کنست تصویب کند، کنست منحل می‌شود و انتخابات برگزار می‌شود.

 

اسرائیلی‌ها بهای سنگینی برای نابسامانی مالی کابینه نتانیاهو می‌دهند


بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی کالکالیست، بودجه ابزار مهمی برای حفظ ثبات ائتلاف حکومتی نتانیاهو است و سیاستمداران هم می‌خواهند آن را در اسرع وقت تصویب کنند تا تهدید بالقوه علیه موجودیت کابینه فعلی را از بین ببرند.


بودجه ۲۰۲۵ اسرائیل چهارمین بودجه‌ای خواهد بود که توسط اسموتریچ (وزیر تندرو کابینه نتانیاهو) تصویب می‌شود، با اینکه او تنها از ۱۹ ماه پیش وزیر دارایی اسرائیل است و موضوع کاهش هزینه‌های حریدی‌ها (یهودیان تندرو) از موضوعات چالش برانگیز در تصویب بودجه اسرائیل بوده که اسموتریچ با کاهش آن مخالفت دارد.


به نوشته کالکالیست، اسموتریچ در عین حال به دنبال تدوین سریع تدابیر مطرح در بودجه برای کاهش هزینه‌ها است تا وزارتخانه‌ها را قادر سازد در اسرع وقت برای بودجه آماده شوند و به آن‌ها توانایی انتخاب مواردی که در آن هزینه‌ها کاهش می‌یابد را بدهد.


به گفته همین وب سایت، این علاوه بر تدوین بسته‌ای از اقدامات مالیاتی است که وزارت دارایی به دنبال اعمال آن بر مردم خواهد بود.


روزنامه اقتصادی «گلوبز» در ماه مه گذشته گزارش داد که وزارت دارایی اسرائیل در حال آماده شدن برای افزایش مالیات به منظور جلوگیری از افزایش کسری بودجه ۲۰۲۵ اسرائیل است و وزارت دارایی پیش بینی می‌کند کسری بودجه به دلیل هزینه‌های جنگ و تبعات آن به ۷ درصد افزایش یابد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر